• 0

Rekentool belastingen (IB sfeer)

Aangezien er regelmatig vragen zijn m.b.t. het reserveren van belastingcentjes heb ik een rekentool bijgevoegd waardoor je snel inzicht krijgt in de te verwachte fiscale claim (2004). Zowel inkomen uit arbeid als winst uit onderneming kunnen worden opgegeven. Daarnaast kun je rekening houden met: rente aftrek, auto van de zaak, IB faciliteiten en dergelijke.

 

Ik heb deze ook geplaatst bij een andere topic, maar het leek me beter om dit apart nog eens aan te geven.

 

Ik hoop dat het toegevoegde waarde heeft...

Let wel op, het geeft een globale indicatie en er kunnen uiteraard geen rechten aan worden ontleend. ;D

 

Groet

 

[titel aangepast - mod]

Fiscaal1.xls

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

 

Voor zover ik kan nagaan wordt de maximale arbeidskorting goed weergegeven in het model van 2005. Daarnaast heb ik, in het kader van de eenvoud, de exacte berekening van de arbeidskorting achterwege gelaten. Deze is namelijk afhankelijk van leeftijd en inkomen uit arbeid cq winst uit onderneming. Mocht het gewenst zijn, dan zal ik deze alsnog verwerken in de sheet.

 

Groet

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

goed en simpel opgezette tool, toch een puntje van kritiek:

 

Je kunt in de tool doteren aan de FOR indien er IB winst is, echter:

 

of je kunt doteren aan de FOR hangt ook samen met je ondernemingsvermogen aan het einde van het jaar.

 

Indien je FOR begin jaar + dotatie FOR > ondernemingsvermogen aan het einde van het jaar dan geldt de aftrek niet(volledig)

 

Link naar reactie
  • 0

Wat moet ik toevoegen aan deze tool als ik mij in de volgende situatie bevindt:

 

- volledige baan bij bedrijf

- tevens zzp-er

 

E.e.a. als vooruitloper op beeindiging van de dienstbetrekking en overgang naar volledig zzp-er.

 

Als ik het goed begrijp kan ik in deze situatie ook geen gebruik maken van de startersaftrek en zelfstandigenaftrek. Klopt dit??

 

 

Link naar reactie
  • 0

Even snel 2 opmerkingen:

 

1. Er is in 2006 geen sprake meer van Zfw, maar van Zorgwet... ;)

 

Het wordt tijd voor een bakkie koffie denk ik, Ik vermeld de Zvw, ofwel Zorgverzekeringswet.

 

2. Volgens mij moet je voor het bepalen van de zelfstandigenaftrek de winst minus FOR-dotatie hanteren, en niet alleen de winst.

 

De hoogte van de zelfstandige aftrek is afhankelijk van je winst. Door de zelfstandige aftrek wordt uiteindelijk je fiscale winst uit onderneming lager. De OR verlaagd, feitelijk gezien, niet je fiscale winst maar is louter een bedrag waarover je nu nog geen belasting over hoeft te betalen.

Kort gezegd, de zelfstandige aftrek is een aftrekpost en de OR is een "reservering".

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0
Het wordt tijd voor een bakkie koffie denk ik, Ik vermeld de Zvw, ofwel Zorgverzekeringswet.

 

Ik had mijn koffie inderdaad eerst even moeten opdrinken voordat ik reageerde...excuses :)

 

De hoogte van de zelfstandige aftrek is afhankelijk van je winst.

 

Weer die koffie...ik had in mijn berekeningen van vorig jaar, die gemaakt waren door een boekhouder, de volgende kreten onder elkaar staan:

 

Winst voor toevoeging oudedagsreserve en ondernemersaftrek

Oudedagsreserve (12%)

Winst voor ondernemersaftrek

Zelfstandigenaftrek

Startersaftrek

 

en ben er toen onterecht van uit gegaan dat de OR invloed had op de ZA. Wederom excuses!

Link naar reactie
  • 0

@Camelot,

 

Zojuist heb ik even je rekentooltje van 2005 gebruikt om te kijken of wij de cijfertjes op dezelfde manier berekenen.

 

In jouw overzichtje miste ik de investeringsaftrek, maar die heb ik gewoon negatief ingevuld bij die auto van de zaak, want daar doe ik niet aan.

 

Bij de berekening van te betalen belasting komen wij echter op een verschil.

Bij mijn berekening van belastbaar inkomen minus heffingskorting en arbeidskorting resteert een beduidend lager bedrag aan te betalen belasting dan in jouw schema. Narekenen met mijn tikdoos van de middelbare school levert hetzelfde bedrag op als mijn schema.

 

Mijn vraag is simpel:

Doe ik iets verkeerd, of klopt er iets niet in jouw rekentool? Daar staat belastbaar inkomen minus heffingskorting minus een veldje dat ik niet kan zien...

 

Karen (maakt regelmatig fouten en leert daar graag van)

 

 

 

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

@Peter,

 

Dat zou ook volgens mij de arbeidskorting moeten zijn.

Die staat in vakje D32

De berekening van de te betalen belasting = D29-D31-J32

En ik kan niet zien wat er in vakje J32 staat omdat Camelot dit heeft afgeschermd oid.

 

Omdat mijn berekening anders uitkomt dan die van Camelot, ben ik dus benieuwd of ik verkeerd optel of dat er in J32 een verkeerd bedrag staat. Zeker omdat het verschil in mijn geval een substantieel bedrag is en wellicht bij anderen ook. Volgens Camelot moet ik overigens meer belasting afdragen dan ik had berekend.

 

Karen (die hoopt dat Camelot zelf een dezer dagen even het verlossende woord kan geven)

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Bij het model van 2005 staat er in J32 een onjuist getal, mijn excuses hiervoor. (971 i.p.v.1287)

In de formulebalk kun je dit eventueel wijzigen. Indien je dit niet lukt, mail me even je tool en dan pas ik het even aan voor je. In de tool van 2006 is dit overigens aangepast. Mocht je handmatig op een totaal ander bedrag uitkomen mail me dan even je berekening en dan haal ik hem even door onze software heen. (info@camelot-advies.nl)

 

Groeten

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

@karen, de bescherming kun je er afhalen, onder extra beveiliging opheffen, daarna kun je ook de desbetreffende cel zichtbaar maken, is toch een aardig verschil voor de arbeidskoritng, en maar goed ook dat er mensen zijn die opletten, buiten dat blijft het een mooie tool 8)

Link naar reactie
  • 0

Camelot,

 

Bedankt voor je reactie. Het verschil betrof inderdaad die 300 euro, dus dat probleempje is ook weer opgelost. :)

 

Tot slot ook van mijn kant de complimenten voor je tool, want het is erg handig.

 

Karen

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Hoi Gert-Jan

 

Aardig tool.

Is goed te gebruiken voor een leek

Is er al een 2007 versie?

 

Ook wilde ik de kolom breedte veranderen, maar dat lukte niet door de wachtwoordbeveiliging

Is dat een bewuste keuze of .......

Ik zou dus graag dat wachtwoord weten.

 

Bram

 

>:(

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 186 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.