• 0

Fictief dienstverband of niet

Beste experts,

 

Ik lees met veel plezier alle bevindingen op deze site en leer ontzettend veel.

 

Het volgende;

Ik ben vorig jaar juni een eigen onderneming (eenmanszaak) gestart. Ik organiseer sportieve clinics en trainingen.

 

Ik zou een goede start gemaakt hebben (potentiele opdrachtgevers stonden al klaar) als mijn gezin niet door een andere auto (bleek een dronken bestuurder te zijn) van de weg was gereden. Gevolg; ik kon pas eind november werkelijk gaan ondernemen met wel meteen een goede opdracht! Inmiddels al weer meerdere opdrachten in 2008.

 

Vraag; heb ik een probleem als ik vorig jaar (in 2007) slechts 1 opdrachtgever heb gehad?

 

Ik heb de belastingdienst gebeld. De vriendelijke consulent aan de telefoon gaf aan dat het vooral gaat om de gezagsverhouding opdrachtgever/opdrachtnemer gaat en niet zozeer die ene opdrachtgever, maar adviseerde mij om een brief te sturen naar de inspecteur der belastingen om misverstanden te voorkomen.

 

1. Iemand dit al eens meegemaakt en/of advies? Ik wil deze opdrachtgever en mezelf niet opzadelen met een probleem. Zeker omdat deze opdrachtgever mij nog meerdere opdrachten (in 2008) toespeelt.

 

2. Zal ik een brief schrijven en wat zijn dan de belangrijkste zaken die ik moet/kan benoemen?

 

Alvast bedankt voor de reacties!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Eén opdrachtgever in een gebroken startjaar hoeft helemaal geen probleem te zijn, zeker als het wordt gevolgd door een vlotte (door)start als ondernemer met meerdere opdrachtgevers én je een goed verhaal hebt over je startprobleem. In het ergste geval kom je niet in aanmerking voor ondernemersaftrek in 2007, maar dat deed je waarschijnlijk toch al niet (urencriterium).

 

Wat vrees je precies? Had je voor 2007 een VAR-WUO aangevraagd en daarbij een groter aantal verwachte opdrachtgevers aangegeven?

Link naar reactie
  • 0

Beste Renep en ZZP oke,

 

Ik maakte me zorgen over het wellicht aangezien worden als een fictief dienstverband en daar dus later de rekening voor te moeten betalen. Inmiddels ben ik weer een stukje wijzer geworden, mede dankzij HL.

 

Mijn activiteiten bestaan vooral uit het geven van sportieve clinics en trainingen aan vooral jongeren. Sport en teamopdrachten zijn de middelen die ik gebruikt. Allemaal heel praktisch, maar o zo inspannend en dus confronterend. Hiermee train ik ze in diverse vaardigheden. Je vind me onder andere in diverse trajecten en projecten gericht op jongeren met een afstand tot school en de arbeidsmarkt.

 

Bedankt en ik ga nog meer vragen bij jullie neerleggen!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dag DS en mede experts

 

Ik wil graag duidelijk stellen dat als de opdrachtgever geen VAR verlangt, dat je die dan beter niet kunt aanvragen!

 

De regels waarop de fiscus een VAR baseert zijn schimmig en kennen veel grijs gebied, waarbij de fiscus ook voor de IB-aangifte die informatie gebruikt (ten onrechte), wat weer discussie oplevert. Bovendien biedt een VAR absoluut geen zekerheid en is alleen de opdrachtgever de gebeten hond (naheffing loonbelasting en premies sociale zekerheid)!

 

DS: het is pleitbaar dat je ondernemer bent die door privé omstandigheden niet toekwam aan de uitbreiding van het aantal opdrachtgevers.

 

Zekerheidshalve kun je de opbrengsten van die ene opdrachtgever het beste verantwoorden als inkomsten uit overige werkzaamheden in de aangifte IB 2007. Dat scheelt je het invullen van de winstaangifte en stelt je wel in staat om van alle omzet de kosten af te trekken.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 123 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.