• 0

VAR ROW / WOU

Hoi,

 

Ik ben dit jaar gestart met een eigen bedrijfje waarbij ik mezelf "verhuur" als instructeur op het gebied van onder andere BHV, EHBO, BLS/AED en Outdoor Instructie.

 

Eind vorig jaar heb ik een VAR aangevraagd omdat ik toen wilde gaan werken als BHV-instructeur. Dat jaar is het er niet meer van gekomen en nu ben ik dus een eigen bedrijfje gestart. De VAR is destijds beoordeeld als ROW.

 

Ik heb op aanraden van een paar mensen een nieuwe VAR aangevraagd, waarbij ik zelf heb aangegeven dat ik dacht dat het nu WUO betrof.

De beoordeling van de belastingdienst is echter wederom ROW...

Ik heb op dit moment 2 "klanten" aan wie ik mezelf verhuur als instructeur en met een 3e klant ben ik in onderhandeling (onderverdeling indien nodig; 1x outdoor bedrijf, 1x BHV-bedrijf en 1x BHV-bedrijf in onderhandeling.... een 2e outdoorbedrijf moet nog benaderd worden)

 

Nu is mijn vraag welke gevolgen heeft het als de werkzaamheden beoordeeld worden als ROW in plaats van WUO ??

 

Verder vraag ik mij af of ik hier met enig vrucht tegen in beklag kan gaan en of er meerderen zijn die soortgelijke ervaringen hebben, of anderen die mij advies kunnen geven....

 

Ludo

HeartBeat opleiding & training

info@heartbeatopleiding.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Indien je een VAR-WUO hebt aangevraagd en je krijgt een VAR-ROW kun je gewoon bezwaar aantekenen (binnen 6 weken na dagtekening van de beschikking). Bij de Belastingdienst gebeurt tegenwoordig veel op de automatische piloot en het kan goed zijn dat ze je aanvraag van vorig jaar geprolongeerd hebben, zonder kritisch naar je verzoek te kijken.

 

Een VAR-ROW houdt in dat je geen recht hebt op zelfstandigenaftrek, MKB-winstvrijstelling e.d. Ook kan je situatie nog beoordeeld worden als dienstbetrekking.

 

Succes,

 

Odeon

 

Link naar reactie
  • 1
Nu is mijn vraag welke gevolgen heeft het als de werkzaamheden beoordeeld worden als ROW in plaats van WUO ??

 

Strikt genomen is het enige gevolg dat je opdrachtgever geen zekerheid heeft dat hij geen loonheffingen/premies hoeft in te houden op uitbetalingen aan jou. Hij moet in eerste instantie zelf beoordelen of er sprake is van een dienstverband.

 

Als er niets in je omstandigheden verandert, dan is de kans groot dat je ook bij je aangifte IB niet als ondernemer gezien zult worden, en dus niet in aanmerking komt voor ondernemersaftrek.

Link naar reactie
  • 0

Dag Ludo

 

Zoals al gesteld: het oordeel voor de VAR is subjectief. Het gaat immers om wat jij invulde op de aanvraag. De VAR heeft pas werking als die eerlijk ingevuld is en overhandigd is aan de opdrachtgever!

 

Tussentijds wijzigen of bezwaar maken, heeft alleen zin als de feitelijke omstandigheden echt een VAR-WUO rechtvaardigen. En dan nog heeft jouw opdrachtgever geen zekerheid! Als bij een controle achteraf (en daar gaat het om) de fiscus alsnog een verkapt dienstverband veronderstelt, dan is een VAR waardeloos!

 

Voor jouw opdrachtgever maakt een VAR-WUO of VAR-ROW geen zier uit. De fiscus zegt nu tegen hem/haar:

 

"Ludo heeft ons gevraagd of de fiscus van mening is dat u als opdrachtgever geen loonbelasting in hoeft te houden op zijn verdiensten. Wij zijn het daar (vooralsnog) mee eens omdat Ludo winst uit onderneming drijft (WUO) / resulaat uit overige werkzaamheden geniet (ROW)."

 

Dit betekent dat jouw opdrachtgever tot op zekere hoogte geen moeite moet hebben met jouw facturen en de BTW daarop. Het enige waar zij zich tegen willen indekken is een eventuele loonbelastingplicht.

 

Laat ik ook duidelijk stellen dat als de fiscus voor de VAR geoordeeld heeft dat er sprake is van ROW, dat dat zeker niet bindend is voor de IB-aangifte!!!

 

Je vraagt een VAR immers vóór het jaar aan en je doet de aangfte IB pas achteraf. Als je dan van mening bent dat je wel een onderneming drijft en in aanmerking komt voor de fiscale voordelen (veelal bij meer dan 1.225 ondernemingsuren èn (niet de starter) meer dan 50% van je inkomen uit de winst haalt (versus loondienst), dan moet je gewoon verzoeken om een W(inst)-aangifte!

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

Tussentijds wijzigen of bezwaar maken, heeft alleen zin als de feitelijke omstandigheden echt een VAR-WUO rechtvaardigen. En dan nog heeft jouw opdrachtgever geen zekerheid! Als bij een controle achteraf (en daar gaat het om) de fiscus alsnog een verkapt dienstverband veronderstelt, dan is een VAR waardeloos!

 

 

Dit behoeft enige nuancering.

 

Indien jij en je opdrachtgever samenwerken op basis van een VAR WUO en jij hebt de vragen naar eer en geweten ingevuld en je opdrachtgever is ook te goeder trouw, dan mag je op de VAR vertrouwen.

Voorbeeld: je vraagt in september van enig jaar een VAR aan en de WUO wordt toegewezen. In december kom je in contact met een opdrachtgever en er wordt besloten het jaar er op volledig met elkaar te gaan samenwerken. Dan is de VAR geldig en kan bij de opdrachtgever noch de freelancer een naheffing of correctie plaatsvinden.

 

Indien je echter jaar na jaar met een VAR WUO blijft werken en dat exclusief voor diezelfde opdrachtgever doet, dan had de opdrachtgever behoren te weten dat deze VAR op onrechtmatige gronden is verkregen. Op dat moment zijn zowel de freelancer als de opdrachtgever de klos bij een controle.

 

 

 

 

 

 

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.