• 0

Auto op naam v.d. zaak

Hoi ondernemers,

 

zoals jullie misschien wel gelezen hebben ben ik bezig een eenmanszaak op te zetten.

Ik had een paar vraagjes betreffende een bedrijfsauto.

1. Ik wil mijn privé-auto inruilen op een bedrijfsauto, maar is dit geoorloofd? (en zo niet, is er dan een "maas in de wet" waardoor het wel mogelijk is?)

2. De bijtelling die ik moet betalen is mij niet helemaal duidelijk. Ik weet dat het 25% op jaarbasis is, maar is deze 25% nou over de nieuwwaarde van de auto, of over het bedrag waar ik de auto heb voor moeten aanschaffen?

3. en de laatste; kan ik nou wel of niet bij een bedrijfsauto mijn tankbonnen inleveren om btw terug te vorderen?

 

Deze vragen stel ik met de bedoeling omdat ik aan het afwegen ben wat nou voordeliger is voor mij, een bedrijfsauto gaan rijden, of gebruik maken van de prive-auto en zo €0,19ct per km. terug te vorderen.

 

(moet er wel bijzeggen dat ik prive ook wel wat km'ers maak, mijn schoonouders komen uit het zuide des lands..... zegt genoeg denk ik :-\ )

 

Alvast bedankt voor de reply's..... groeten Mike

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

1 Volgens mij komt dat neer op het inbrengen van je auto in de zaak en dan inruilen. De dagwaarde van je prive-auto is dan je inbreng van eigen vermogen in de zaak.

 

2 Het percentage is 25% over de cataloguswaarde, tenzij het de auto ouder is dan 15 jaar. Zie hier: http://www.belastingdienst.nl/particulier/prive_gebruik_auto/prive_gebruik_auto-07.html#P83_11680

 

3 Bij een auto op de zaak mag je alle kosten zakelijk opvoeren, en dus ook de btw terugvorderen.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Mike,

 

1 = Ja, dat is mogelijk. Dit staat los van de fiscale status van de auto's. Als je de bedrijfsauto op de balans zet breng je hem in tegen de aanschafwaarde zonder rekening te houden met de inruilwaarde van de oude auto, die immers niet op de balans stond.

2 = 25% is over de cataloguswaarde inclusief BPM/BTW. De bijtelling is, voor degenen die het nog niet weten, sinds 1 januari 2008 25%.

3 = Indien je de auto op de zaak zet, kun je de BTW op de tankbonnen terugvragen. Dit geldt ook voor de aanschaf-BTW. Bij de BTW-aangifte over het laatste kwartaal van het kalenderjaar moet er wel een BTW-correctie gemaakt worden voor privé gebruik.

 

Indien je de auto privé aanhoudt en de zakelijke kilometers declareert aan je onderneming, is er een speciale regel waardoor je circa 75% van de BTW op de tankbonnen kunt terugvorderen.

 

Als vuistregel geldt dat je een auto ouder dan 3 jaar waarmee ook privé wordt gereden het beste in privé kunt aanhouden. Indien je exact wilt weten wat in jouw geval de juiste keuze is, dien je een adviseur in te schakelen die dit voor jou kan uitrekenen.

 

Denk je er ook aan dat je de BPM kunt terugvragen en een lager tarief MRB betaalt. Laat de dealer dus wel weten dat je de auto in de hoedanigheid van ondernemer aanschaft. Dan regelt hij dat voor je. Hoewel de auto is vrijgesteld van BPM telt de BPM wel mee voor de bijtelling. Heel vreemd vind ik dat. Ben benieuwd hoe een rechter daar over denkt :)

 

Succes,

 

Odeon

 

 

Link naar reactie
  • 0

En dan is er nog een categorie auto's met A-label waarvoor je maar 14% bijtelling krijgt.

 

Voor zeer zuinige auto’s van de zaak wordt de bijtelling fors verlaagd. De bijtelling gaat omlaag van 22 naar 14 procent van de waarde van de auto. Voorwaarde is dat de uitstoot voor een dieselauto niet hoger is dan 95 gram per kilometer, voor een benzineauto niet hoger dan 110 gram per kilometer. Voor andere auto’s van de zaak die privé gebruikt worden gaat de bijtelling omhoog van 22 naar 25 procent. Deze maatregelen gaan in op 1 januari 2008.

Link naar reactie
  • 0

 

3 = Indien je de auto op de zaak zet, kun je de BTW op de tankbonnen terugvragen. Dit geldt ook voor de aanschaf-BTW. Bij de BTW-aangifte over het laatste kwartaal van het kalenderjaar moet er wel een BTW-correctie gemaakt worden voor privé gebruik.

 

Indien je de auto privé aanhoudt en de zakelijke kilometers declareert aan je onderneming, is er een speciale regel waardoor je circa 75% van de BTW op de tankbonnen kunt terugvorderen.

 

 

 

Dag Mike

 

Prima antwoord van Odeon, dat wel enige toelichting behoeft vanwege de zogenaamde margeauto's:

 

Bij die auto's betaal je op de factuur geen BTW.

 

De regel is dat als je de BTW op de aanschaf terug hebt gevraagd dat je dan alle BTW op de autokosten (brandstof, onderhoud, veerkosten en soms parkeren) terug kunt vragen. Dan moet je in de laatste aangifte BTW van elk jaar de volgende correctie voor het privé gebruik toepassen (staat los van de bijtelling IB!):

 

12% x 25% x cat. waarde (in jaar eerste kentekenstelling) incl. BTW en BPM

 

Als je een margeauto koopt dan kan die ook zakelijk aangeschaft worden, maar dan geldt bovenstaande niet. Je betaalt immers geen BTW op de aanschaf!

 

Dus bij een margeauto of een privé aangeschafte auto kun je de 75% regeling toepassen.

 

Laat vooral erg duidelijk zijn dat je voor de IB een auto privé kunt houden en zakelijk voor de BTW.

 

Een nieuwe auto schaf je veelal zakelijk aan voor zowel de IB als de BTW, zeker als je veel privé rijdt.

 

Bij een margeauto of geen tot weinig privé gebruik, is vaak voor de IB een auto aanschaffen voordeliger. Pas dan wel de 75% regel voor de BTW toe.

 

Het genoemde spreadsheet is een bruikbare tool als je weet wat je doet. In dat sheet moet je dus al weten welke keuze je maakt voor de BTW en dat is niet zondermeer duidelijk. Ook zaken als te verwachten winst, FOR, ondernemersaftrek zijn niet zomaar te bepalen en volgen veelal pas als advies van jouw fiscalist. Bovendien zijn de cijfers 2 jaar oud (bijtelling prive is geen 22 maar 25% nu).

 

Zoals je ziet, heb ik het iets moeilijker gemaakt dan jouw vraag, maar denk hier niet te licht over. Een verkeerde keuze is niet zomaar terug te draaien (keuze vermogensetiket is veelal bindend) en een goed adviseur bespaart je een hoop belastingcenten.

 

Groeten

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi medeforummers.

 

Allereerst bedankt voor jullie reactie's,

maar het is me nog al niet wat met een auto zeg....pffff

(waarschijnlijk lijkt het allemaal nu een hele mond vol voor me, maar éénmaal er allemaal gebruik van te maken zal t allemaal wel lopen)

ik heb in ieder geval genoeg info van jullie verkregen, bedankt hiervoor ;D

Ik heb één dezer dagen ook de afspraak met een boekhouder.

Ga er vanuit dat hij me ook een end op weg kan helpen.

 

Moet wel zeggen dat ik het over die bijtelling wel krom vind.

Ik zit er over te denken om een Astra Station (gesloten 3-drs) aan te schaffen uit 2002-2003.

Deze kost gemiddeld zo'n 5.000 ex. en heeft dacht ik een cat. waarde van ± 20.000.

Zou betekenen dat ik op jaarbasis 5.000 bijtelling moet betalen,

dan kost die auto me in 1 jaar aan bijtelling al net zoveel als waar ik 'm heb voor moeten aanschaffen? (zou €417 p/m zijn...... volgens mij lease je dan voor dat geld al een mooie NIEUWE auto/busje, enkel is het dan niet je eigen auto)

 

Maargoed..... welkom in Nederland zeggen ze wel eens, volgens mij is dit zo'n voorbeeld ;)

 

Wanneer ik van de boekhouder terug kom zal ik jullie wel even laten weten voor welke optie ik heb gekozen...... Nogmaals bedankt :)

 

groeten Mike

 

Link naar reactie
  • 0

Maar is een eigen auto met 19 ct/km vergoeding geen optie?

Denk wel dat dat een hele goede optie is idd.

Volgens mij als ik het zo eens aanzie heeft dat , buiten de onkosten die dan niet btw aftrekbaar zijn, alleen maar voordelen.

 

Volgens mij mag je als eenmanszaak alleen bij de aanschaf van een auto beslissen of je deze als prive of zakelijk aanmerkt, niet bij een auto die al in je bezit is.

Uuuuhm, bedoel je daarmee dat ik, op dit moment met mijn privé-auto, niet in aanmerking kom om €0,19ct terug te vordenen. Of begrijp ik je nu verkeerd?

Link naar reactie
  • 0

Let op ed,

 

Kreeg ca. een week geleden al een kneus met de volgende verklaring:

"Met mensen op dit forum aanzetten tot belastingfraude voeg je weinig waarde toe"

 

En de mijne was nog onschuldig vergeleken met de jouw ;)

de ark is gebouwd door amateurs, de titanic door professionals

Link naar reactie
  • 0

Mike

 

Over de Astra nog wel het volgende:

 

Als je die zakelijk aanschaft voor de IB, dan geldt inderdaad de bijtelling van 25%. Die bijtelling kan echter nooit hoger zijn dan de autokosten in de onderneming.

 

Stel autokosten:

Brandstof 2.000

Verz. 500

Houdersch. 600

Afschr. 1.000

 

Totaal 4.100

 

De bijtelling zou 25% x 20.000 = 5.000 zijn!

 

Maar doordat je minder autokosten hebt dan dat, beperkt de bijtelling zich in dit voorbeeld tot 4.100.

 

Voor de BTW zou ik de auto privé houden (er zit geen BTW op de aanschaf) en 75% van alle BTW op alle autokosten terugvragen.

 

Groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Nou, kom net terug van de boekhouder........

Het gaat idd gewoon een prive-auto worden waarbij ik bij de zakelijke km'ers 19ct van de winst aftrek.

 

Buiten dat dit topic over een auto van de zaak gaat misschien ook wel even leuk om te melden dat ik een goed gevoel heb bij deze boekhouder.

Had het gevoel dat het klikte, en het belangrijkst, de man heeft verstand van zaken.

 

Ik denk dat ik morgenmiddag alles af ga ronden en mezelf vanaf morgen zelfstandig ondernemer mag noemen

 

Ik heb er zin aan ;D

 

Bedankt, en de groeten van Mike

Link naar reactie
  • 0

"Die maat van jou" hanteert dan dezelfde techniek die ikzelf ook gebruik. (Alleen doe ik het per kwartaal.)

 

Ik boek de kilometers tegen 19 cent als zakelijke reiskosten. Zo valt de winst dus uiteindelijk lager uit. Daarnaast boek ik het volledige bedrag ook over van mijn zakelijke bankrekening naar mijn priverekening. Dat doe ik omdat mijn zakelijke saldo dan een meer reele waarde laat zien.

 

Voor een beetje boekhouder zijn dit appeltje-eitje onderwerpen dus dat komt helemaal goed.

 

Succes met je bedrijf! Ard

Link naar reactie
  • 0

".)

 

Ik boek de kilometers tegen 19 cent als zakelijke reiskosten. Zo valt de winst dus uiteindelijk lager uit. Daarnaast boek ik het volledige bedrag ook over van mijn zakelijke bankrekening naar mijn priverekening. Dat doe ik omdat mijn zakelijke saldo dan een meer reele waarde laat zien.

 

 

 

Hoi Ard

 

Dan neem je dus wel een voorschot op de winst als zijnde een privé-onttrekking. Zal jij wel weten, maar zo leest Mike het ook.

 

@Mike: wat zei jouw boekhouder over de BTW op de autokosten?

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

@ Denarius

Hij vertelde me dat wanneer ik een prive-auto zakelijk gebruik de btw idd voor 75% aftrekbaar was.

Dat bedoel je toch?

Ik moest gewoon mijn tankbonnen bewaren e.d.

 

Off-topic.

Kom net terug van de KvK en mag mezelf de trotse eigenaar noemen van mijn bedrijf :)

 

Mike van harte!

 

Jouw boekhouder heeft gelijk. Helaas zijn er veel kleinere kantoren onbekend met deze regeling, vandaar dat ik het vroeg.

 

Groet en veel succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik had ook de keus om voor een wat "kleinere" boekhouder te kiezen, maar heb dit bewust niet gedaan.

De boekhouder op wie mijn keuze is gevallen is één van de bekendere hier uit de stad.

Kost wat meer waarschijnlijk (uurtarief €75,-, op jaarbasis verwachtte hij uit te komen tussen de €1000-1200, mits ik hem de papieren net verzorgd aanlever elk kwartaal),

maar dat weet ik zeker dat het goed gebeurd door iemand die alle in- en outs kent.

Ze zijn ook aangesloten bij het NOAB, waarschijnlijk jullie wel bekend.

Link naar reactie
  • 0

@ Denarius

Hij vertelde me dat wanneer ik een prive-auto zakelijk gebruik de btw idd voor 75% aftrekbaar was.

Dat bedoel je toch?

Ik moest gewoon mijn tankbonnen bewaren e.d.

 

Off-topic.

Kom net terug van de KvK en mag mezelf de trotse eigenaar noemen van mijn bedrijf :)

 

 

Hij bedoelt de btw voor onderhoud en brandstof. Die rekeningen moet je elk kwartaal inleveren bij je boekhouder.

Kilometervergoeding is heel simpel: km's bijhouden in een excell-sheet (met vermelding van datum/adres/aantal kilometers). Aan het eind van de maand bereken je het totaal aantal km's. Het eindtotaal vermenigvuldig je met €0,19 en mag je onbelast vanuit de zaak naar jezelf overmaken.

Bruto=netto. Vandaar ook mijn eerdere opmerking dat het interessant is om veel kilometers te rijden ;)

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 133 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.