• 0

Auto op naam v.d. zaak

Hoi ondernemers,

 

zoals jullie misschien wel gelezen hebben ben ik bezig een eenmanszaak op te zetten.

Ik had een paar vraagjes betreffende een bedrijfsauto.

1. Ik wil mijn privé-auto inruilen op een bedrijfsauto, maar is dit geoorloofd? (en zo niet, is er dan een "maas in de wet" waardoor het wel mogelijk is?)

2. De bijtelling die ik moet betalen is mij niet helemaal duidelijk. Ik weet dat het 25% op jaarbasis is, maar is deze 25% nou over de nieuwwaarde van de auto, of over het bedrag waar ik de auto heb voor moeten aanschaffen?

3. en de laatste; kan ik nou wel of niet bij een bedrijfsauto mijn tankbonnen inleveren om btw terug te vorderen?

 

Deze vragen stel ik met de bedoeling omdat ik aan het afwegen ben wat nou voordeliger is voor mij, een bedrijfsauto gaan rijden, of gebruik maken van de prive-auto en zo €0,19ct per km. terug te vorderen.

 

(moet er wel bijzeggen dat ik prive ook wel wat km'ers maak, mijn schoonouders komen uit het zuide des lands..... zegt genoeg denk ik :-\ )

 

Alvast bedankt voor de reply's..... groeten Mike

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Hallo,

 

Ik heb over dit onderwerp al veel gelezen en ik dacht het helemaal te begrijpen maar ik twijfel nu toch weer.. ;)

 

Als bedrijf zijnde heb ik een bestelauto gekocht (hierover ook btw betaald). Ik rij er maar heel weinig prive mee, en zit op het moment nog ruim onder de 500 prive km.

 

Ik heb begrepen dat ik dus alle kosten en alle btw e.d. wat bij die auto komt kijken als kosten op mag voeren en btw terug mag vorderen.

Er is geen bijtelling want ik zit nog onder de 500 km. prive.

 

Uiteraard hou ik een goede rittenadministratie bij en worden alle bonnen e.d. keurig bewaard.

 

Is het zo klaar of ben ik wat vergeten?

Jullie hebben het namelijk ook over een correctie aan het eind van het jaar? Moet ik dat ook doen, ongeacht of ik over die 500 km. prive kom of niet?

 

Groetjes Karen

Link naar reactie
  • 0

Als je iets als ondernemingsvermogen aanmerkt, dan geldt dat voor de OB ook.

Toch lees ik hierin onder 'keuzemogelijkheden btw'...

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_autokosten/ondernemen_autokosten-10.html#P67_7280

...dat dat *niet* hoeft.

Ik zou ook niet inzien waarom je de OB op kosten van zakelijke activa niet terug zou willen hebben....

Begrijp dat dat niet logisch lijkt. Maar ik onderzoek het omdat het me onredelijk lijkt dat je een auto uit prive naar je (eenmans)zaak inbrengt zonder btw-aftrek-voordeel, en dan later bij verkoop ervan opeens wel btw moet afdragen (al dan niet aan jezelf, maar dat terzijde).

Volgens jou is dat zo:

Bij inbreng van een privé auto als zakelijk activum, gevolgd door latere verkoop, ben je wel BTW verschuldigd. Tenzij je de onderneming staakt en de auto naar privé overgaat.

...en/maar ik vroeg me dus af of je die latere btw-afdracht dan misschien kunt voorkomen door niet alleen geen aanschafvoordeel (kan sowieso niet) maar ook geen kosten-btw-teruggave te vragen (lijk je zelf te kunnen bepalen volgens die bd-info). Komt misschien raar over als je er vanuit gaat 'hoe meer ik kan terugvragen hoe beter', maar de retour-btw op onderhoud/benzine bij een auto die ik ook nog deels prive gebruik vind ik onzuiverder en financieel ook minder boeiend dan dat de OB-fiscus zich ermee bemoeit als ik later iets doe met die auto die ik nota bene uit eigen vermogen heb ingebracht...want eventuele winst t.o.v. de boekwaarde is dan ook al IB-belast!

Link naar reactie
  • 0

Mijn laatste vraag over OB is misschien wat te lastig...niemand? Ik blijf toch nog in mijn hoofd zitten met die kwestie. Mag ik dan met het volgende nog eens om jullie commentaar vragen:

 

Dat je tussen het doen van km-declaraties of zakelijk rijden niet zomaar de hele tijd kunt switchen is tot daar aan toe

 

Dat switchen ongewenst is begrijp ik wel. Maar geldt die 'bestendige gedragslijn' eigenlijk voor je zakelijke gebruik van die auto of gaat het om de auto an sich?

 

Ik bedoel: de keus voor ondernemingsvermogen voor IB en/of OB die je maakt is eenmalig, dat is wel duidelijk. Maar als je die auto later weer aan jezelf prive overdoet en hem vervolgens ook niet meer gebruikt voor je bedrijf, dus autokosten noch km's declareert voor die auto (nooit meer dus!), is er dan eigenlijk een probleem? Je mag toch besluiten dat op zeker moment geen of een andere auto geschikter is voor je bedrijfsvoering lijkt me. Pff...nog 3 dagen te gaan ;)

Link naar reactie
  • 0

Mijn laatste vraag over OB is misschien wat te lastig...niemand? Ik blijf toch nog in mijn hoofd zitten met die kwestie. Mag ik dan met het volgende nog eens om jullie commentaar vragen:

 

Dat je tussen het doen van km-declaraties of zakelijk rijden niet zomaar de hele tijd kunt switchen is tot daar aan toe

 

Dat switchen ongewenst is begrijp ik wel. Maar geldt die 'bestendige gedragslijn' eigenlijk voor je zakelijke gebruik van die auto of gaat het om de auto an sich?

 

Ik bedoel: de keus voor ondernemingsvermogen voor IB en/of OB die je maakt is eenmalig, dat is wel duidelijk. Maar als je die auto later weer aan jezelf prive overdoet en hem vervolgens ook niet meer gebruikt voor je bedrijf, dus autokosten noch km's declareert voor die auto (nooit meer dus!), is er dan eigenlijk een probleem? Je mag toch besluiten dat op zeker moment geen of een andere auto geschikter is voor je bedrijfsvoering lijkt me. Pff...nog 3 dagen te gaan ;)

 

Zoals gezegd Hopshop: voor een zakelijke/privé auto zijn er meer uitzonderingen dan wenselijk is om hier weer te geven. Koop de Elsevier BTW almanak en je ziet wat ik bedoel. Página's met uitzonderingen afhakelijk van jouw situatie.

 

Wat ik wel kan zeggen: als je de auto aan privé overdoet en je maakt er dan geen zakelijk gebruik meer van, dan is dat (zonder staking bedrijf of aanschaf nieuwe auto) mogelijk. Of je dan BTW moet rekenen, hangt weer af van hoe je de auto voor de BTW gebruikt hebt.

 

Als je op de aanschaf alle BTW teruggevraagd hebt (o.a. geen margeauto), dan is ook bij de overgang naar privé BTW verschuldigd.

 

Heb je op de aanschaf geen BTW teruggevraagd, dan kan de auto zonder BTW naar privé over, tenzij (daar gaan we weer) er onderdelen zijn gemonteerd in de auto waar wel aftrek van BTW voor verleend is....

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Zoals gezegd Hopshop: voor een zakelijke/privé auto zijn er meer uitzonderingen dan wenselijk is om hier weer te geven. Koop de Elsevier BTW almanak en je ziet wat ik bedoel. Página's met uitzonderingen afhakelijk van jouw situatie.

 

Goed om te horen Joost, dit is precies de situatie waar ik aan zit te denken en die me ook gewoon redelijk lijkt. Eigen auto inbrengen als ond.vermogen bij start bedrijf, geen btw (kunnen) terugvragen dus, en de vrijheid houden op een later moment de auto weer prive te maken. Zolang je dus maar niet van btw-voordelen profiteert heb je alleen te maken met eventuele winst op de boekwaarde en niet met btw op de (terug/door)verkoop. Komt dat niet op hetzelfde neer als de auto voor IB wel maar voor OB niet tot ond.vermogen rekenen? Maar hoe die btw-gevallen precies in elkaar zitten staat dus wel beschreven in die almanak ?! Ga ik die toch maar eens proberen te krijgen nog dit weekend. Dank voor je nuttige tip, ben er erg blij mee!

Link naar reactie
  • 0

Hoi, ik wil nog even terugkomen op een paar onderwerpen:

 

De 12% correctie ?

Er werd gesproken over (12%x de bijtelling) toepassen als je een BTW auto koopt en hiervan de BTW over de aanschaf terug wilt vragen

Betekent dit, dat als je de auto voor IB prive hebt (en dus GEEN bijtelling hebt) dat je hierover ook geen 12% correctie hoeft toe te passen?

 

100% ipv 75 % ?

Overigens meent mijn boekhouder (accountant) dat ik 100% van de BTW op autokosten terug mag vragen en geen 75% (hij heeft het over een uitspraak van de EU). Is deze regeling onlangs gewijzigd?

 

Gtb

Link naar reactie
  • 0

Hoi, ik wil nog even terugkomen op een paar onderwerpen:

 

De 12% correctie ?

Er werd gesproken over (12%x de bijtelling) toepassen als je een BTW auto koopt en hiervan de BTW over de aanschaf terug wilt vragen

Betekent dit, dat als je de auto voor IB prive hebt (en dus GEEN bijtelling hebt) dat je hierover ook geen 12% correctie hoeft toe te passen?

 

100% ipv 75 % ?

Overigens meent mijn boekhouder (accountant) dat ik 100% van de BTW op autokosten terug mag vragen en geen 75% (hij heeft het over een uitspraak van de EU). Is deze regeling onlangs gewijzigd?

 

Gtb

 

Dag Gtb,

 

Als je een privé auto zakelijk gebruikt dan zit de privé correctie al in de ontbrekende 25%, dus dan geen 12% correctie. Wat ook jouw vraag 2 beantwoord: nee, die regel is niet onlangs aangepast. BTW is aftrekbaar naar rato zakelijk/privé gebruik. Bij ontbreken van de ratio is goedgekeurd dat 75% van alle BTW op autokosten zakelijk is (en dus 25% privé).

 

Dat zou ook niet kunnen, want als je 100% van de BTW terugvraagt op een privé auto, dan impliceert dat dat je de auto alleen zakelijk gebruikt. En in dat geval zou de auto verplicht ondernemingsvermogen zijn!

 

Ik ben wel benieuwd in welke uitspraak jouw accountant dit heeft gelezen. Kun je hem vragen naar een referentie? En voor de duidelijkheid: we hebben het in dit voorbeeld alleen over een privé auto die zakelijk gebruikt wordt.

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Na dit hele stuk gelezen te hebben, vraag ik me af hoe het in de volgende situatie moet gaan.

 

Ik ga een auto uit Duitsland halen, scheelt namelijk duizende euro's qua aanschaf (ja ook na betaling van BPM en de rest v.d. kosten). De totale aanschafwaarde zal rond de €16000,= liggen.

Deze auto zou qua cataloguswaarde ongeveer 38000 euro zijn. Indien ik deze als eenmanszaak aan mezelf lease, kost deze auto (38000/25%) = 9500 euro aan bijtelling bruto. Dat is netto (9500/100) * 52% = 4940,= Dat is per maand netto 411,66 euro.

 

Ik rij ongeveer 600km zakelijk per week als ik hier 19cent p/km voor terug krijg van ik 114,= euro terug. Ik ben per week ook nog eens 111,50 euro kwijt aan parkeerkosten in A'dam.

 

Ik heb begrepen dat in die €0,19 ook deze kosten zijn inbegrepen?

M.a.w. is het dan niet gunstiger om de auto op naam v.d. zaak te zetten? Tevens kan ik dan ook nog eens die €16000,= als kosten aanschaf auto op de balans zetten?

Link naar reactie
  • 0

1 Volgens mij komt dat neer op het inbrengen van je auto in de zaak en dan inruilen. De dagwaarde van je prive-auto is dan je inbreng van eigen vermogen in de zaak.

 

2 Het percentage is 25% over de cataloguswaarde, tenzij het de auto ouder is dan 15 jaar. Zie hier: http://www.belastingdienst.nl/particulier/prive_gebruik_auto/prive_gebruik_auto-07.html#P83_11680

 

3 Bij een auto op de zaak mag je alle kosten zakelijk opvoeren, en dus ook de btw terugvorderen.

 

Niet helemaal ben ik het hiermee eens, een alerte belastinginspecteur eist wel dat de benzine bonnen d.m.v. een factuur (dus geen bon uitdraai per kas) of d.m.v. overzicht van je kaart (bijv.shellpasje) of direct via de zakelijke bankrekening betaald zijn. Dit om te laten zien dat de herkomst zakelijk gegaan is. Dan is de BTW aftrekbaar!

Link naar reactie
  • 0

Na dit hele stuk gelezen te hebben, vraag ik me af hoe het in de volgende situatie moet gaan.

 

Ik ga een auto uit Duitsland halen, scheelt namelijk duizende euro's qua aanschaf (ja ook na betaling van BPM en de rest v.d. kosten). De totale aanschafwaarde zal rond de €16000,= liggen.

Deze auto zou qua cataloguswaarde ongeveer 38000 euro zijn. Indien ik deze als eenmanszaak aan mezelf lease, kost deze auto (38000/25%) = 9500 euro aan bijtelling bruto. Dat is netto (9500/100) * 52% = 4940,= Dat is per maand netto 411,66 euro.

 

 

Ik rij ongeveer 600km zakelijk per week als ik hier 19cent p/km voor terug krijg van ik 114,= euro terug. Ik ben per week ook nog eens 111,50 euro kwijt aan parkeerkosten in A'dam.

 

Ik heb begrepen dat in die €0,19 ook deze kosten zijn inbegrepen?

M.a.w. is het dan niet gunstiger om de auto op naam v.d. zaak te zetten? Tevens kan ik dan ook nog eens die €16000,= als kosten aanschaf auto op de balans zetten?

 

 

Naar mijn mening is het voordeliger om de auto op de zaak zetten.

je mag de auto voorde aanschafwaarde op de balans zetten en op aanschafdatum gaan afschrijven, rekening houdend met een restwaarde.

Dit betekend dat je mrb, verzekeringen ook zakelijk mag betalen en dus van je winst afgaan.!

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Zal wel een stomme vraag zijn, maar na alles gelezen te hebben, heb ik voor mijn situatie nog geen duidelijkheid .

 

Ik heb zojuist een BV opgericht en heb daarnaast ook een Peugeot Partnet (grijskenteken) uit 2002 aangeschaft voor €4400(incl btw, er staat btw op de factuur vermeld). Ik zal deze auto voornamelijk zakelijk gebruiken en een klein deel prive.

 

Is het beter om de auto in prive bezit te houden en de zakelijk gereden kilometers a €0,19 te declareren. Of de auto op naam van de BV te zetten?

 

Nou, ik hoop dat iemand wat wijsheid hierin heeft....

 

 

Groetjes,

 

Pieter

Link naar reactie
  • 1

Hoi,

 

Zal wel een stomme vraag zijn, maar na alles gelezen te hebben, heb ik voor mijn situatie nog geen duidelijkheid .

 

Ik heb zojuist een BV opgericht en heb daarnaast ook een Peugeot Partnet (grijskenteken) uit 2002 aangeschaft voor €4400(incl btw, er staat btw op de factuur vermeld). Ik zal deze auto voornamelijk zakelijk gebruiken en een klein deel prive.

 

Is het beter om de auto in prive bezit te houden en de zakelijk gereden kilometers a €0,19 te declareren. Of de auto op naam van de BV te zetten?

 

Nou, ik hoop dat iemand wat wijsheid hierin heeft....

 

 

Groetjes,

 

Pieter

 

Hoi Pieter,

 

Over de keuze auto zakelijk of privé kan veel geschreven worden. Met de informatie die je geeft, kom ik niet tot een exact antwoord.

 

Ik kan je wel met enige overtuiging aangeven dat, gezien de prijs, het niet interessant is om de auto zakelijk te houden.

 

Je krijgt dan een bijtelling van 25% van de nieuwwaarde, terwijl de BV bijna niet meer afschrijft op de auto.

 

Overigens: heeft de BV de auto gekocht of jij privé?

 

Groet

Joost

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal,

 

Aangezien de kleine prive ritjes samen toch al aardig oplopen richting de 500 km en het jaar nog niet voorbij is heb ik zitten nadenken over wat ik doen moet als ik toch over die 500 km heen ga.

 

Volgens mij snap ik het inmiddels maar omdat het voor mij best lastige materie is zou ik het fijn vinden als iemand even met me meedenkt of ik het zo goed heb.

 

Ik heb een bestelauto op naam van de zaak.

Rittenadministratie geeft nu nog minder dan 500 km prive aan dus hoef ik niets te corrigeren, alle kosten zijn voor rekening van de zaak en de btw vraag ik nu gewoon 100% terug.

 

Stel dat blijkt dat ik over die 500 km heen ben gegaan, moet ik aan het eind van het jaar e.e.a. corrigeren.

 

25% van de cataloguswaarde moet ik van mijn kosten aftrekken en ik moet 12% van 25% van de cataloguswaarde aan BTW corrigeren.

 

Toch?

 

Groetjes Karen

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal,

 

Aangezien de kleine prive ritjes samen toch al aardig oplopen richting de 500 km en het jaar nog niet voorbij is heb ik zitten nadenken over wat ik doen moet als ik toch over die 500 km heen ga.

 

Volgens mij snap ik het inmiddels maar omdat het voor mij best lastige materie is zou ik het fijn vinden als iemand even met me meedenkt of ik het zo goed heb.

 

Ik heb een bestelauto op naam van de zaak.

Rittenadministratie geeft nu nog minder dan 500 km prive aan dus hoef ik niets te corrigeren, alle kosten zijn voor rekening van de zaak en de btw vraag ik nu gewoon 100% terug.

 

Stel dat blijkt dat ik over die 500 km heen ben gegaan, moet ik aan het eind van het jaar e.e.a. corrigeren.

 

25% van de cataloguswaarde moet ik van mijn kosten aftrekken en ik moet 12% van 25% van de cataloguswaarde aan BTW corrigeren.

 

Toch?

 

Groetjes Karen

 

Hoi Karen,

 

Klopt als een bestelbus. Als je in het jaar over de 500 KM prive heengaat, dan geldt de bijtelling voor het hele jaar, zo bevestigde onlangs de HR nog maar eens bij iemand die vond dat de bijtelling gesplitst moest worden over de periode dat hij wel een KM admin bijhield en de periode daarna zonder KM admin in hetzelfde jaar.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal,

 

Situatie is als volgt:

Bestelauto met grijs kenteken, ouder dan 15 jaar, reeds prive-bezit bij start eenmanszaak. Marktwaarde ca.3000,-.

Gelezen hebben eea op het forum besloten om de auto zakelijk te zetten voor zowel IB als BTW, mede gezien het hoge verbruik en onderhoudskosten.

 

Vraag:

a) inbreng vanuit prive in ondernemingsvermogen. Hoe boek ik deze op de balans?

MVA; auto

aan Eigen vermogen

b)stel ik verkoop de auto volgend jaar voor Eur.3000,-. Ik neem aan dat mijn winst dan Eur.0,- (dus geen winst) en dus het geld netto in prive over hou?

c)stel ik heb afschrijvingen gedaan en de boekwaarde is 2000,- terwijl ik de auto voor 3000,- verkoop. Dan maak ik zakelijk 1000,- winst, waarover uiteraard belasting betaald dient te worden?

 

Klopt mijn beeld in deze?

 

groeten,

 

www.bellfs.eu ; Uw helpende hand

Link naar reactie
  • 0

Ik weet, er is menig forum over volgeschreven maar ik wil 'mijn' situatie even voorleggen aan experts op dit gebied.

Het betreft in dit geval niet mijn eigen situatie maar die van mijn zakenpartner. Ikzelf heb hem (eigenlijk onwetend) prive aangeschaft. Hij wil zich nu wat beter verdiepen in wat het beste is. Vandaar even een kleine schets van de situatie

 

Nieuwwaarde: €85.000,00 (auto word nieuws aangeschaft)

Zakelijke kilometers per jaar: Gem. 100.000

Prive kilometers: Gem. 10.000

 

Nu gok ikzelf dat zakelijk aanschaffen de beste optie is ivm het hoge aantal zakelijke kilometers. Maar toch twijfel ik hierover vanwege de redelijk hoge aanschafprijs. Iemand die een klein berekeningtje zou kunnen maken betreffende de maandelijkse/jaarlijkse kosten.

 

Bij voorbaat dank,

 

 

Philippe

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Philippe

 

Dure auto's met heel veel zakelijke KM's zijn doorgaans goedkoper als je ze privé aanschaft. Maar om het echt te weten, is meer info nodig.

 

Om je een idee te geven: bij 19 cent per km mag jouw zakenpartner al 90.000 x 19 cent belastingvrij aan zichzelf betalen.

 

Welke rechtsvorm?

 

groet

Joost

 

Als eerste dank voor je snelle reactie. Het betreft een BV in dit geval. Dus je zou dan 90.000 x 0.19 bij je kosten mogen tellen? Om daar vervolgens ook geen belasting over te betalen.

Link naar reactie
  • 0

1 beter: hij mag 90K maal 19 cent belastingvrij overmaken naar prive

 

 

beter beter. Maar goed, daar staat tegenover dat financiering prive moeilijker te regelen is dan zakelijk. Of is er een mogelijkheid de auto prive te kopen maar toch zakelijk te financieren. maar dat lijkt me niet. Ben op dit gebied en leek dus vergeef me wanneer dit heel dom overkomt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 178 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.