Skate where the money will be

Aanbevolen berichten

Gisteren weer een Hemel gehad in Amsterdam. Was erg leuk. De keynote speaker was Christine Karman van Izecom (ook lid van dit forum) :) Ze heeft een aantal zeer bruikbare tips voor ondernemers.

 

Een nieuwe, die ik nog niet gehoord had, was: Skate where the money will be Het is een variant op een uitspaak van een bekende ijshockeyspeler, op de vraag, waarom hij zoveel scoorde, antwoorde hij: "I always skate where the puck will be". Met andere woorden, schaats niet achte be puck aan, maar schaats vooruit en zorg dat je klaarstaat daar waar de puck zal zijn.

 

Vertaald naar ondernemers: Als je nu inspeeld op een bestaande behoefte schaats je achter de puck aan en die is sneller als jij, dus die haal je niet in. Probeer te bedenken welke behoeften er in de toekomst zullen onstaan en zorg dat je er helemaal klaar voor staat als die behoeften zich voordoen.

 

Ik vond het een goede tip. Die ga ik vaker gebruiken.

 

Heeft iemand voorbeelden van ondernemers die goed geschaatst hebben en met hun neus in de boter vielen toen hun product klaar was?

 

Groeten,

Nils

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Het is een mooie uitspraak en het is helemaal waar! Alleen denk ik wel dat het één van de essentiele punten is van een ondernemer...

 

Kijk maar naar de beurs, je koopt niet de aandelen die onwijs gestegen zijn, maar de aandelen die nog moeten gaan stijgen. Hier heb je zelf meestal een reden voor en deze kan goed of fout zijn.

 

Zo zijn er veel ondernemers die inspelen op een toekomstverwachting en dat kan goed of slecht uitpakken. Zelf verwacht ik ook dat mijn product voldoet aan een behoefte die in de toekomst onstaat... nu is het zaak om alles goed voor te bereiden.

 

Het is leuk om voor de puck uit te schaatsen, maar schat je de situatie verkeerd in dan sta je op de verkeerde plaats! Waarschijnlijk zal de tegenstander jou gemis snel opmerken en scoren...

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie

Uit de oude doos; Cisco. ga maar routers maken begin jaren negentig. Oops, een Internet revolutie, van startup naar nr 1 in de wereld binnen 10 jaar.

Zo ook Oracle met databases in de jaren 80 etc.

 

Boekje vol met voorbeelden: Crossing the Chasm Geoff Moore.

 

Ik ben het overigens niet eens met Christine indien zij bedoelde dat je moeten Skaten waar investeerders willen investeren.

Want dat is pas bullshit.

 

Je moet skaten waar klanten willen kopen en dan willen investeerders ook wel investeren. In techno land moet je vaak aan klanten vertellen wat ze willen kopen (visie). Maar het kwartje moet dan ook wel in de nabije toekomst gaan vallen bij klanten.

 

Waarschijnlijk bedoelde ze dit ook zo toch Nils?

 

Karel

 

 

 

Karel van der Poel

www.mirror42.com

Link naar reactie

Ja hoor Karel,

 

Het verhaal is verteld vanuit het perspectief van de ondernemer en met "money" werd bedoeld "betalende klanten met een serieus probleem en weinig opties".

 

"Money" van de investeerders word je namelijk niet rijk van. Dat moet je weer terugbetalen. Met rente.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Crossing the Chasm Geoff Moore

 

Nu ik er zo over nadenk. Was dat niet het thema van Jeroen Mol en Gorilla Park c.q. Tornado Insider?

 

Hebben de theorieën van Geoff Moore nou wat opgeleverd in de praktijk? Ik ben namelijk oprecht benieuwd. Jij moet ons daar iets over kunnen vertellen :D

 

Groeten,

Nils

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Ha die Nils,

 

Voor GP en TI heeft ze inderdaad niets opgelevert.

Ook niet verwonderlijk omdat de theorie over technologie bedrijven gaat en GP en TI een participatie bedrijf respectievelijk een media bedrijf is.

 

De namen van de bedrijven hebben meer te maken met het feit dat ze lekker klinken en goed beschrijven wat het bedrijf wil bereiken: Indien de marktleider een 800 pound Gorilla genoemd wordt, welnu, welke participatie maatschappij wil er dan geen Park hebben met toekomstige 800 pound Gorilla's? (Lees Marktleiders).

 

Het inzicht verschaven in een markt die op hol geslagen is: Tornado-Insider.

 

Voor een aantal van de investeringen was het denk ik wel relevant. Dan denk ik met name aan de Enterprise software bedrijven in Engeland als Webperform, Pushloop technologies en in Duitsland de speech technology on a chip company Picar. Of de ondernemers ook zelf er iets mee gedaan hebben blijft de vraag.

 

De theorie zoals jij het noemt is overigens wel redelijk stevig en wordt ook onderwezen aan Stanford university in Silicon Valley. Heeft ook wel de tand der tijd doorstaan. Eerste versie is geschreven in de 80-er jaren.

 

Indien je een keertje het GP verhaal wil horen ben ik hartstikke bereid die je te vertellen onder het genot van een kop koffie! ;D

 

Een Nederlands recent voorbeeld van skate where the money will be:

 

No wires needed. In 2000 overgenomen door Intersil. No wires needed was een nederlandse WIFI chip design company die het geheel goed zag aankomen.

 

K.

Karel van der Poel

www.mirror42.com

Link naar reactie
Indien je een keertje het GP verhaal wil horen ben ik hartstikke bereid die je te vertellen onder het genot van een kop koffie!

 

Bedankt, ga ik je aan houden!

 

Groeten,

Nils

 

 

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Het inschatten van toekomstige behoeften en hier op inspelen... is dit niet een open deur?

 

Het schijnt trouwens dat Faith Popcorn's trendvoorspellingen enorm accuraat zijn, mochten mensen zich afvragen; Ja maar ik ben niet Madame Oracle* met haar glazen bol, hoe weet ik nou waar mensen behoefte aan gaan krijgen?

 

En in hoeverre is er overigens sprake van de self fulfilling prophecies?

 

Voor verdere toekomstvoorspellingen; kijk Star Trek.

Alwaar de mobiele telefoon al in de jaren '60 verscheen.

Begin dus maar met het ontwerpen van teleportcabines ;)

 

Annedien

 

 

*ik bedoelde het franse woord 'Oracle', niet het blijkbaar evenzo helderziende bedrijf Oracle ;D

 

Link naar reactie

Vraag: Where will the money be?

 

Daar ben ik benieuwd naar. Persoonlijk interpreteer ik de markt nu een beetje als volgt.

Grote bedrijven zijn nog aan het bijkomen van de IT boom. In de tropen jaren hebben zij duizend en 1 projecten opgestart zoals b.v. e-procurement, b2b exchanges, knowledge management, company portals etc. Veel van dit soort projecten zijn niet of nauwelijks afgerond. Voormalig Libertel kondigde dit jaar aan het aantal high priority projecten terug gedracht te hebben van 400! naar onder de 10.

 

Ik persoonlijk denk dat de IT budgets van de grote bedrijven nog wel even op slot blijven. Uitzonderingen denk ik zijn security software, en financiele pakketten, maar dit is meer ingegeven door de beurs schandalen.

 

Where will the money be? Nanotech en lifesciences zijn nog ver weg van de markt en meer in research fase en is ook een hele andere tak van sport.

De Info en Entertainment hype die getarget was richting consumenten lijkt nu de consument wat kosten bewuster wordt ook niet helemaal te lukken (alhoewel de Ericson P800! een goede poging is.)

 

Ben benieuwd naar waar jullie meningen.

 

K.

Karel van der Poel

www.mirror42.com

Link naar reactie

Ok, scary, eigenlijk geen idee. Maar dit zijn iig een paar gebieden die ik interessant vindt

 

Ik denk dat wi-fi een interessante markt kan gaan worden. Als gevolg daarop location based services. Als snel Internet overal een feit is denk ik dat we weer een "boom-pje" mee gaan maken.

 

De gaming industrie wordt ook steeds interessanter, hoe lang duurt het voordat je mobieltje de gameboy voorbij gaat? Hi-res ingame reclame?

 

Het is en blijft koffiedik kijken, alhoewel er wel veel bronnen van inspiratie zijn (verschillende sites, bladen en boeken)

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
Where will the money be?
Aangezien iedereen aan het outsourcen is (of gaat).... niet in nederland. :-X

De Info en Entertainment hype die getarget was richting consumenten lijkt nu de consument wat kosten bewuster wordt ook niet helemaal te lukken
Dat vraag ik me ook wel eens af. Er zijn nu zo veel van die innitiatieven die geen waarde toevoegen alleen de consument of business is er inderdaad nog niet achter.

Ik persoonlijk denk dat de IT budgets van de grote bedrijven nog wel even op slot blijven. Uitzonderingen denk ik zijn security software, en financiele pakketten.
Toch zie ik wel hier en daar dat er weer wordt geinvesteerd in bedrijfsautomatisering (niet alleen financieel). Alleen nu volgens andere regels, maar blijkbaar valt er toch nog genoeg te halen. En security lijkt me zeker met web-enabled sc automatisering een topic.
Link naar reactie

Where the money will be....

(voorlopig niet in mijn pocket :) )

 

Maar ik denk dat er toch wel een aantal zaken zijn die behoorlijk gaan groeien.

Met de opkomst van de mobiele data verbindingen (gprs en heel beperkt wi-fi) verwacht ik niet alleen de enterprise markt hiervan gebruik gaat maken, maar ook de middelgrote ondernemingen. Typische voorbeelden zijn de " mobile sales supporting automation systems". Vele andere nieuwe systemen zullen ontstaan vanwege de beschikbaarheid van gprs. Dit is al enigsinds aan de gang overigs.

 

Een andere mobiele applicatie die er zeker zit aan te komen is multi player mobile gaming. 's morgens in de trein tegen een andere forens Doomen. Niet eens zo erg toekomst muziek overigs...

Of neem een gewoon kaartspel, koppel er een forum aan en maak het mobiel speelbaar.

Kunnen we in iedergeval veel van gaan verwachten.

 

Eens kijken of ik er 1 weet die wat minder mobiel is:

Ja, we zien de scheiding tussen de PC en overige electronica in het huishouden verdwijnen. Je MP3tjes moet je toch, zonder achter je toetsenboord te gaan zitten, op je stereo kunnen afspelen. Een divxje op je pc moet gewoon op "nerdloos" op je tv af te spelen zijn. (beide gevallen kunnen al, maar let op het nerdloos)

 

Nog eentje... We hebben bergen cd's, doc's en films, allemaal kan het als een filetje opgeslagen worden. Deze files zouden centraal opgeslagen moeten worden. Dus: een home server... Maar dan zit je in je auto en dan heb je je muziek niet bij je. Dus: een pocket server.....

En als die nu met je home server laat synchroniseeren heb je dus altijd alles bij je.

Kan al: home servertje is opbasis van linux makkelijk te bouwen, syncen kunnen we met syncML en pocketserver kan met de kleiner worden hardenschijven ook eenvoudig gebouwd worden.

Communicatie tussen je pocketserver en bijvoorbeeld je autoradio met bluetooth en thuis met wi-fi.

 

Oja, iedereen heeft recht op minimaal 1 idee waardoor iedereen je voor gek verklaard: Ik geloof heilig in een revolutie in het wegverkeer. In plaats van groter gaan we met z'n alle kleiner. Een C1 maar dan sexy en snel.

 

Dat was het dan.

 

Emile

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 114 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.