• 0

Kwijtschelding , IRO en eenmans-zaak

Geachte Hihgerlevel forumleden,

Ik heb een vraag m.b.t. kwijtscheldingen, eenmanszaken en gemeentelijke handelingen.

 

Situatie schets:

1. Ik heb altijd fulltime in de ICT gewerkt tot oktober 2006.

 

2. Begin 2005 heb ik mijn eigen eenmanszaakje opgericht in de ict

sfeer. Dit was om op een legale manier geld (bij) te verdienen met ict activiteiten in "de vrienden en kennissenkring" in de avonduren naast de fultime ict daytime job

 

3. Begin 2007 begonnen , via het UWV, met een IRO traject om mezelf om te laten scholen van fulltime ict-er naar energie genezer.

Het is de bedoeling om dit fulltime te gaan doen.

 

Inkomstenbronnen uit die tijd:

- UWV inkomsten

- Inkomsten vanuit eenmanszaak (die ik keurig opgaf aan UWV) in het kader van mijn IRO traject

 

Vermeende status:

- UWV-er vanwege mijn IRO traject (voor de fulltime job)

- Ondernemer volgens de belastingdienst

 

Ik heb in 2007 een kwijtschelding gevraagd voor een gemeentelijke belasting. Qua draagkracht berekening was ik niet in staat om deze te betalen. Tevens had ik in deze tijd niet zoveel omzet en dus inkomsten

 

Echter de gemeente wijst kwijtscheldings verzoek AF???

Motivatie: Ik ben een eenmanzaak en in beginsel verlenen we aan een ondernemer geen kwijtschelding omdat dit anders gezien zou kunnen worden als steun aan de onderneming??

 

===================

Vraag:

Wie kan mij hier verder mee helpen om dit te begrijpen, aan te pakken

want ik snap dit niet?

1. Als eenvoudige burger (bewoner van een huis in de gemeente) ben ik financieel niet draagkrachtig genoeg (blijkt zelfs uit de eigen gemeentelijke rekenmodellen)

2. Maar omdat ik "ondernemer ben" (een eenmanszaak heb) moet ik gewoon betalen!?!.

 

Dank jullie wel voor alle feedback!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Misschien is het zinvol om eerst een misverstand weg te nemen:

 

UWV-er zijn is geen status, het UWV is een instantie die een uitkering verstrekt, tussen de regels door lezend zal het in dit geval om WW gaan.

 

In hoeverre heeft de belastingdienst aangegeven dat je voor de inkomstenbelasting gezien wordt als ondernemer?

 

De kwijtscheldingsregeling is zo'n typisch bureaucratisch onding. Het is een vangnetregel, eigenlijk bedoelt voor de schrijnende gevallen. Kort gezegd: een inkomen op bijstandsniveau en weinig tot geen eigen vermogen.

 

Veel overheden hebben nogal moeite met handig communiceren, anderzijds leggen veel burgers de regels soms fout uit.

 

Waarschijnlijk zal er een andere reden zijn om je de kwijtschelding niet toe te kennen (te hoog inkomen, te hoog inkomen partner, overwaarde eigen huis e.d.).

 

Enkel het gegeven dat je ondernemer bent is onvoldoende reden om je de kwijtschelding te weigeren.

 

Wellicht is het handig om iets meer over jouw specifieke situatie aan te geven.

 

Succes met de bureaucratie. Ard

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.