Jump to content
Benm
Verberg

Zakelijk inkopen over de grens

vraag

Beste HL'ers,

 

Weet iemand toevallig wat er zoal bij komt kijken als je zakelijk iets aan wilt schaffen in bijvoorbeeld Duitsland?

 

Ik kan me zo voorstellen dat je een in het buitenland gekocht artikel wel als kosten op de balans kunt zetten, maar hoe werkt dat met de BTW? Duitsland kent bijvoorbeeld een hoger btw-tarief, maar wat zijn de stappen om die btw terug te krijgen?

 

Het gaat overigens niet om structureel inkopen voor wederverkoop of iets dergelijks, maar voor eenmalig / incidenteel aankopen.

 

Link to post
Share on other sites

4 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

De procedure is als volgt: Je BTW nummer aan de duitsers geven. Zij sturen een factuur met 0% btw vanwege export. Jij zet de factuur bij de inkoop tegen 0% op je aangifte en het is geregeld. De Duitsers hoeven niks af te dragen en jij hoeft niks te betalen of terug te vorderen.

 

Volgens mij wordt er wel nog ergens wat verrekend, maar daar merk je niks van. JE LEVERANCIER MOET WEL JOUW BTW NUMMER OP ZIJN FACTUUR ZETTEN! Ander moet ie als nog BTW afdragen!

 

Groeten,

Nils

 


Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

Iedere vrijdag in Utrecht, gratis uurtje "sparren" met ervaren ondernemers en investeerders. www.innosquad.nl

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Nils,

 

Klinkt interessant en niet al te moeilijk! Maar hoe moet zoiets in zn werk gaat als je aankopen doet in een winkel? Dwz. men werkt met een kassysteem. Zou ik dan een uittreksel uit het handelsregister en/of de brief van de belastingdienst met BTW-nummer moeten overleggen, en zonder BTW afrekenen?

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Oef; kun je iet gewoon op rekening kopen?

 

Ik weet dat als je gaat vliegen, je op schiphol bij de douane een formulier in kan vullen, dat wordt afgestempeld en teruggestuurd naar de verkoper. Dan mag die de BTW aan je overmaken. Een ingewikkeld systeem. Misschien bestaat dat ook wel voor normaal grensover(sch)rijdend verkeer. Ik zou het even checken bij de belastingdienst.

 

Groeten,

Nils


Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

Iedere vrijdag in Utrecht, gratis uurtje "sparren" met ervaren ondernemers en investeerders. www.innosquad.nl

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 0 leden online en 59 gasten

    There are no registered users currently online

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept