• 0

Zakelijk inkopen over de grens

Beste HL'ers,

 

Weet iemand toevallig wat er zoal bij komt kijken als je zakelijk iets aan wilt schaffen in bijvoorbeeld Duitsland?

 

Ik kan me zo voorstellen dat je een in het buitenland gekocht artikel wel als kosten op de balans kunt zetten, maar hoe werkt dat met de BTW? Duitsland kent bijvoorbeeld een hoger btw-tarief, maar wat zijn de stappen om die btw terug te krijgen?

 

Het gaat overigens niet om structureel inkopen voor wederverkoop of iets dergelijks, maar voor eenmalig / incidenteel aankopen.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

De procedure is als volgt: Je BTW nummer aan de duitsers geven. Zij sturen een factuur met 0% btw vanwege export. Jij zet de factuur bij de inkoop tegen 0% op je aangifte en het is geregeld. De Duitsers hoeven niks af te dragen en jij hoeft niks te betalen of terug te vorderen.

 

Volgens mij wordt er wel nog ergens wat verrekend, maar daar merk je niks van. JE LEVERANCIER MOET WEL JOUW BTW NUMMER OP ZIJN FACTUUR ZETTEN! Ander moet ie als nog BTW afdragen!

 

Groeten,

Nils

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Nils,

 

Klinkt interessant en niet al te moeilijk! Maar hoe moet zoiets in zn werk gaat als je aankopen doet in een winkel? Dwz. men werkt met een kassysteem. Zou ik dan een uittreksel uit het handelsregister en/of de brief van de belastingdienst met BTW-nummer moeten overleggen, en zonder BTW afrekenen?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Oef; kun je iet gewoon op rekening kopen?

 

Ik weet dat als je gaat vliegen, je op schiphol bij de douane een formulier in kan vullen, dat wordt afgestempeld en teruggestuurd naar de verkoper. Dan mag die de BTW aan je overmaken. Een ingewikkeld systeem. Misschien bestaat dat ook wel voor normaal grensover(sch)rijdend verkeer. Ik zou het even checken bij de belastingdienst.

 

Groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 243 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.