• 0

Verlaagd-urencriterium

Ik kwam op de website van de belastingdienst iets interessants tegen, namelijk het verlaagd-urencriterium.

 

Voorwaarde verlaagd-urencriterium:

U besteedde meer dan 50% van de tijd die u werkte aan uw onderneming(en). Deze voorwaarde geldt niet als u in 1 van de jaren 2002 tot en met 2006 geen ondernemer was.

 

Ik vind het uitstekend dat het urencriterium eindelijk eens is aangepakt, maar de laatste voorwaarde stuit me tegen de borst.

 

Ik ben in 2005 gestart met mijn onderneming. Heeft dit als gevolg dat ik pas in 2010 gebruik kan maken van het verlaagd-urencriterium?

 

 

Verder staat er:

U voldoet meestal aan het verlaagd-urencriterium als u als ondernemer in 2007 minimaal 800 uur besteedde aan het feitelijk drijven van uw onderneming(en).

Ik neem aan dat ze hiermee bedoelen dat 800 uur waarschijnlijk wel 50% van je totale werktijd is.

 

Ik heb afgelopen jaar max. 200 uur voor een baas gewerkt en zeker veel meer dan dat in m'n onderneming gestopt. Het zou fijn zijn als ik gebruik zou kunnen maken van de ondernemersaftrek. Dan kan ik de gemaakte winst gebruiken om te groeien ipv over te maken naar Apeldoorn.

 

Oeps... verkeerde forum...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Renep merkt terecht op dat er een aangepast urencriterium (800 uur) geldt voor (gedeeltelijk) arbeidsongeschikten (denk bijvoorbeeld aan WAO-WIA-WAZ-Wajong). Ook in geval van zwangerschap stelt de belastingdienst zich coulant op.

 

Het urencriterium omvat meer dan je denkt. Vaak worden bijvoorbeeld studieuren t.b.v. het bedrijf vergeten. Of tijd besteed aan administratie. Reistijden. Goed je uren bijhouden kan dus zeer lonend uitpakken.

 

Misschien dat een verdere beschrijving van jouw specifieke situatie anderen kan helpen om je een gericht advies te geven.

 

Succes met belasting besparen! Ard

Link naar reactie
  • 0

Ik doe een voltijd-studie aan een universiteit. Daarnaast run ik samen met mijn venoot een VOF.

 

Wij zijn afgelopen jaar >100% gegroeid en hebben een aardige winst gemaakt. Deze winst gebruiken we 100% voor het bedrijf. We keren dus niks uit aan onszelf om van te 'genieten'.

 

Ik maak aardig wat uren, maar zeker geen 1225.

 

Omdat studeren, wonen en leven ook niet gratis is, heb ik enkele bijbaantjes.

 

Mijn inkomen bestaat dus uit 50% van de winst van de VOF en het inkomen uit mijn bijbaantjes. Het geld dat ik 'bijverdien' gaat op aan wonen & leven. De winst uit de onderneming gaat weer de onderneming in. Helaas moet ik nu dus belasting betalen, dat moet dus van m'n spaarrekening komen. Jammer... dat geld was voor toekomstige investeringen bedoeld. Of is er een alternatief/ oplossing?

Link naar reactie
  • 0

Staatssecretaris Heemskerk van EZ heeft vlak voor de kerst in het Financieele Dagblad laten weten te studeren op een verlaging van he urencriterium om het makkelijker te maken voor (deeltijd-)starters.

 

Tegelijkertijd heeft hij in datzelfde interview gezegd dat het aantal ondernemers niet te hard mag groeien omdat dat de "solidariteit uit het bestel" zou halen.

 

Voor degenen onder ons die het interview hebben gemist, bijgaande de pdf.

interview_heemskerk_zzp_17-12-07_FD.pdf

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie
  • -1

Helaas moet ik nu dus belasting betalen

 

Inderdaad. Als IB-ondernemer (eenmanszaak/VOF) kun je niet zakelijk sparen voor toekomstige investeringen, zonder er eerst inkomstenbelasting over te moeten betalen. Met een BV kan dat wel, maar ook dan moet je jezelf een bepaald minimaal salaris uitkeren en dus IB betalen.

 

Of is er een alternatief/ oplossing?

 

Nu investeren, zodat de VOF minder of geen winst maakt.

 

Of het deel van de winst opnemen dat nodig is om de IB te betalen. Er blijft dan slechts een deel van de winst over voor toekomstige investeringen, maar ja, dat is nu eenmaal niet anders.

 

Of je bijbaantjes opzeggen en leven van de winst. Dan hou je tijd over om te investeren of studeren.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 130 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.