• 0

Innovatie blijft een toverwoord....

In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

(Bron: Nieuwsbrief The Question Library)

 

'Innovatie' blijft een toverwoord, in het bijzonder voor niet-ondernemers. Een magisch onderwerp, vooral als we het kunnen toespitsen op een 'boeket tulpen' langs de kust, of de ontwikkeling van een 'multifunctioneel energie-eiland', zoals deze week uit een presentatie van het Innovatieplatform bleek.

 

Dichter bij huis, de onderneming, is innovatie natuurlijk primair een kwestie van (pro-actief) reageren op allerlei ontwikkelingen in de markt en in de omgeving. Alles bij het oude laten zal er immers uiteindelijk toe leiden dat de het bedrijf of de organisatie haar bestaansrecht verliest en failliet gaat.

 

Wij hebben ir Hans Lekkerkerk, docent innovatiemanagement aan de Radboud Universiteit van Nijmegen, bereid gevonden om op een praktische wijze handen en voeten te geven aan een onderwerp dat in de publiciteit al snel in gemeenplaatsen blijft steken.

 

Lees het hele Artikel

 

 

[edit : url aangepast ]

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 1

Ik las vorige week in een column van ID Magazine (International Design) dat ontwerpers al tientallen jaren roepen dat beter design meer business betekent voor het bedrijf: meer productontwikkeling, mooiere en betere ontwerpen.

 

In de jaren negentig is dit roepen toch uiteindelijk gehoord door mensen met een meer business / management achtergrond. Maar juist omdat design zo belangrijk werd, moest het opgetild worden in de organisatie, kon het niet meer alleen aan de ontwerpers worden overgelaten, maar bemoeiden CEO's zich ermee. En toen kon het ook niet meer gewoon design heten, maar design thinking of innovatie. In die zin dus een toverwoord voor ontwerpen / design.

 

Het artikel pleit voor meer kunst, meer echt revolutionair design door echte designers en minder innovatie dat gebaseerd is op eindeloze onderzoeken, grafieken en statistieken, dat in veel gevallen teveel een compromis oplevert.

 

Lees het hele artikel > http://www.id-mag.com/article/Down-with-Innovation

ALSKAR DESIGN

innovation made

 

Gedempt Hamerkanaal 253 | 1021 KP Amsterdam | https://www.alskar.com | https://www.alskar.nl

Link naar reactie
  • 0

Je zegt het precies. "niet hoeven te hebben", maar vaak heeft het ook veel met elkaar te maken. Kijk maar naar Apple. Innovatie en design zijn voor onze Mac's en aanverwante producten onlosmakelijk met elkaar verbonden. Er wordt door het design zelfs een extra dimensie aan de producten gegeven....... Als je de wijze van presenteren ook onder het begrip "design" laat vallen, is bijna elk succes daarvan afhankelijk.

Link naar reactie
  • 0

Je zegt het precies. "niet hoeven te hebben", maar vaak heeft het ook veel met elkaar te maken. Kijk maar naar Apple. Innovatie en design zijn voor onze Mac's en aanverwante producten onlosmakelijk met elkaar verbonden. Er wordt door het design zelfs een extra dimensie aan de producten gegeven....... Als je de wijze van presenteren ook onder het begrip "design" laat vallen, is bijna elk succes daarvan afhankelijk.

 

De meest belangrijke innovaties van de afgelopen decennia ligt in miniaturisering van electronica en harddisks. Daar is geen syllabe design aan te pas gekomen. Lees mijn goeroe, Christensen, "the innovators dillemma".

 

Link naar reactie
  • 0

De meest belangrijke innovaties van de afgelopen decennia ligt in miniaturisering van electronica en harddisks. Daar is geen syllabe design aan te pas gekomen. Lees mijn goeroe, Christensen, "the innovators dillemma".

 

Macs en harddisks zijn appels en peren.

 

Heb net het hoofdstuk 'Insights from the Hard Disk Drive Industry' uit 'the innovators dilemma' door zitten lezen. Leuk leesvoer. Maar de interactie tussen een harddisk en een mens is beperkt tot een techneut die het ding moet installeren.

 

'The design of everyday things' van Donald Norman ligt momenteel op mijn nachtkastje. En als je dat leest zie je ineens waarom innovatie kan falen als een mens met die innovatie om moet gaan. Alleen al de vorm en positie van een deurkruk bijvoorbeeld heeft invloed op het gebruik.

 

Mac's zijn wat mij betreft een toonbeeld van een combinatie van mooi grafisch design maar vooral goed design van de interactie met de mens.

Link naar reactie
  • 1

.

De meest belangrijke innovaties van de afgelopen decennia ligt in miniaturisering van electronica en harddisks. Daar is geen syllabe design aan te pas gekomen. Lees mijn goeroe, Christensen, "the innovators dillemma".

 

 

Christensen in een absolute held! Kan ik ook zeker aanraden.

Zijn theorieen langs de lijn van miniaturisering zijn baanbrekend

Was ook een van de boeken in mijn Master in Innovatiemgt.

 

Voor meer over zijn bekendste werk:

http://www.12manage.com/methods_christensen_disruptive_innovation.html

 

Wat ik wilde vragen aan de posters van deze thread:

 

Wat is jullie definitie van innovatie?

Ik eet mijn hoed op als iedereen dezelfde heeft

 

 

 

Als mensen dit onderwerp leuk vinden het ik leuke nog wel wat leuke titels :) :P

Link naar reactie
  • 0

Je zegt het precies. "niet hoeven te hebben", maar vaak heeft het ook veel met elkaar te maken. Kijk maar naar Apple. Innovatie en design zijn voor onze Mac's en aanverwante producten onlosmakelijk met elkaar verbonden. Er wordt door het design zelfs een extra dimensie aan de producten gegeven....... Als je de wijze van presenteren ook onder het begrip "design" laat vallen, is bijna elk succes daarvan afhankelijk.

 

De meest belangrijke innovaties van de afgelopen decennia ligt in miniaturisering van electronica en harddisks. Daar is geen syllabe design aan te pas gekomen. Lees mijn goeroe, Christensen, "the innovators dillemma".

 

 

De meest belangrijke innovaties van de afgelopen decennia, zijn zicht baar in de resultaten van mijn producten op de wereldmarkt en waar ik mijn boterham mee verdien.

Link naar reactie
  • 0

Design kan innoverend zijn, ( Rietveld, Corbusier, Conran ) meestal zat daar een universele beschouwing achter ( Rietveld: een mooi ontworpen stoel bedoeld voor iedereen, en met de achterliggende gedachte dat wanneer je plaatsneemt je voor jezelf de kans creërt om de wereld te aanschouwen alsof het de eerste keer was )

Een simpele stoel die goed ontworpen is bepaalt ook je houding, of draagt je.

Onlangs met design restaurateurs gepraat, en de trend is treurig, de bouten van weleer die 30 jaar stabiliteit garandeerden worden nu, zelfs door grote merken ( C*ss*na etc.) , stiekum vervangen door cheapo rivetten, gevolg : object gaat 10jaar mee.

Een goed ontwerp heeft nu eenmaal de reputatie duurzaam te zijn ( bvb het wiel ) naast andere kwaliteiten als functioneel en esthetisch die combinatie geeft het dan de emotionele meerwaarde, wordt het dan nog eens in ons collectief geheugen opgenomen ( bvb cola fles ) dan neemt het iconische proporties aan.

Bottomline zou kunnen zijn dat als de intentie van de ontwerper achter het object juist is ( passie voor het materiaal en de mens ) de kans op binding met het object groter is.

Maar daar heb je "goede klanten" voor nodig, en eens een ontwerp op tafel ligt of als proto voorgesteld wordt heb je kans dat de opdrachtgever vraagt er een stuk af te doen om de prijs te drukken ( letterlijk meegemaakt ).

Wat innovatie betreft denk ik dat dat de conotatie gekregen heeft voor een klant : "doe meer goedkoper met minder",

en dat is volgens mij het huidig dilema:

consumeren ( complex compromis ) of consuminderen ( eenvoudig duurzaam ontwerp )

If you do what you always did, you'll get what you always got.

Link naar reactie
  • 0

Innoveren is voor mij het omzetten van nieuwe inzichten en/of kennis naar waarde.

 

Moest bij het zien van de "design of everyday things" en hoe het daar helemaal fout kan gaan door een niet doordacht detail denken aan een poster voor de Caravana. Dit is een grote caravan en vrijetijdsbeurs in Leeuwarden. Werkelijk overal in de stad stonden de posters langs de kant van de weg.

 

Een groot deel van de potentiële bezoekers is op een gegeven moment maar naar huis gegaan na vele uren allerlei rondjes te in de stad te hebben gereden. Voor de minder snelle denkers: Het bord met de pijl naar rechts is niet de rijrichting maar het logo van de beurs. ;D

 

fotocaravana_227239h.jpg

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.