• 0

Als je je ondernemingsplan zou presenteren

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

 

De 10 minuten presentatie

 

Naast de wat hijgerige ‘elevator pitch’ waar de ondernemer 10 seconden de gelegenheid krijgt om zijn verhaal te vertellen (zoals de naam suggereert ‘in de lift’), is de ‘10 minuten presentatie’ de beste gelegenheid om investeerders over de streep te trekken.

 

Tien minuten lijken kort, maar voor een toehoorder is het al behoorlijk lang. Zeker als die erg vaak presentaties moet aanhoren. De praktijk leert, dat ieder initiatief in tien minuten uit te leggen is. Lukt het u niet in tien minuten, dan heeft u niet goed genoeg nagedacht over het concept.

 

Doel van de ‘10 minuten presentatie’ is een antwoord te geven op de volgende vragen:

 

·   Wie bent u?

·   Wat gaat u doen?

·   Waarom gaat u dat zo doen?

·   Waarom is het zo leuk voor toehoorders om er aan mee te doen?

 

Het is van belang dat u gedurende de volledige presentatie de aandacht van de toehoorders vasthoudt. Het is dan ook belangrijker te weten wat uw toehoorders willen horen, dan dat u weet wat u zelf wilt vertellen.

 

In Nederland zijn we over het algemeen slecht in het presenteren van onze plannen. De presentaties zijn meestal saai, slecht voorbereid en ongemotiveerd. We generen ons om de show te stelen en nemen nauwelijks de moeite om onze keuzes te beargumenteren. Des te meer reden om er veel aandacht aan te besteden. Een goede presentatie krijgt geheid aandacht.

 

10 tips voor het maken van een goede presentatie:

 

1.   Beperk de spreektijd tot maximaal 10 minuten;

2.   Spreek rustig en richt u tot de toehoorders;

3.   Begin met te zeggen wie u bent;

4.   Beperk de presentatie tot 10 à 12 sheets;

5.   Behandel niet meer dan 5 punten per sheet;

6.   Vermeid uitwijding over technische details, marktanalyses en winstprognoses;

7.   Leg verband tussen de ondernemers en de activiteiten. Het moet duidelijk zijn, dat u en uw ondernemende collega’s de meest aangewezen personen zijn om dit plan uit te voeren;

8.   Bedenk dat investeerders de ondernemer(s) voor 80 procent verantwoordelijk achten voor het succes van de onderneming.

9.   Teams zijn sterker dan individuen. Geef dus aan hoe de nodige kennis en ervaring aan de onderneming zijn verbonden.

10.   Zorg dat de volgende aspecten aan de orde komen (zie ook uitleg van het Business Model):

·   introductie bedrijf en de ondernemer(s)

·   product of dienst

·   klanten en markt

·   functie product en concurrentie

·   toegevoegde waarde bedrijf en ondernemers

·   actieplan

·   investeringsbegroting

·   herkomst middelen en participatievoorstel

 

Oefen de presentatie diverse malen voor kritische toehoorders en zorg voor een verzorgd uiterlijk. U krijgt maar één gelegenheid om een eerste indruk te maken. Verpest het dus niet!

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Met het show gehalte ben ik het zeker eens, het moet geen luchtkasteel worden, maar entertainment maakt het allemaal een stuk interessanter!

 

Ik wordt al helemaal sjago als er een pak aankomt met zo'n flipover mapje dat op het buro geplaatst wordt... Had ik net zo goed een videoband kunnen bestellen!

 

Originele verpakking, extra aandacht, goede voorbereiding... Volgens mij moet je doel zijn om de ontvanger van je presentatie uit zijn/haar stoel te krijgen. Dit werkt trouwens niet altijd even goed, de meest vage maar volgens mij ook meest belangrijke tip is: "luister naar het gevoel dat er hangt"

 

- Is de stemming joviaal? Ga voor show

- Is de stemming serieus? Ga in ieder geval voor overtuigend, zelfvertrouwen uitstralen helpt hier vaak ook.

- Is de stemming negatief? Laat je niet van je stuk brengen, wees jezelf en lok reacties uit.

 

ehm... maar even terug naar de vraag van Persoon, aan wie ga je het presenteren? :D

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

- Is de stemming joviaal? Ga voor show

- Is de stemming serieus? Ga in ieder geval voor overtuigend, zelfvertrouwen uitstralen helpt hier vaak ook.

- Is de stemming negatief? Laat je niet van je stuk brengen, wees jezelf en lok reacties uit.

 

 

Tsja, dat wordt lastig, want ik neem aan dat je je pres vantevoren wilt voorbereiden .... en daar sta je dan in je clownspak terwijl de stemming serieus is .. moet je je dan eerst gaan afschminken? haha ...

 

In ieder geval ben ik het mee eens dat je de presentatie anders moet maken dan de traditionele presentatie.

 

Met het show gehalte ben ik het zeker eens, het moet geen luchtkasteel worden, maar entertainment maakt het allemaal een stuk interessanter!

 

 

Mijn tip: MAAK HET VISUEEL!!!

 

Gebruik beelden, tekeningen, schetsen, foto's .... van verleden, vand e markt. van de doelgroep, van je inpiratiebronnen, maar ook van hoe het neiuwe bedrijf, concept of idee eruit ziet ..... take them into a viusal story about your business! ....

 

Waar mogelijk maak zelfs gebuik van geluiden, geuren, etc ... zorg wel dat het relevant blijft.

 

Kijk ook eens hiernaar, watch and learn! http://xplane.com/explains/xplanations/XPLANE-OpenMoreDoors.ppt

 

En nu maar met zijn allen op een cursus tekenen, of je moet een gelukkige huisvader zijn met twee schattige dochters die toevallig dol zijn op tekenen .. koop een paar nieuwe stiften, een pot verf en wat kwasten en je hebt goedkope werkkracht. ;-)

 

Jornt

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 145 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.