• 0

beeindiging vof met ruzie

Per 010106 is mijn partner met twee broers een vof gestart. Een broer is eruit gestapt per 31102006 maar heeft zich niet uitgeschreven bij kvk en belastingdienst. Mijn partner is uitgeschreven bij de de kvk en belastingdienst per 23042007, waardoor de vof officieel alleen nog door de twee andere broers wordt gedreven. Het was de bedoeling de vof op te heffen alleen deden zij dat niet. Toen mijn partner eruit ging, hebben wij 7000 euro uit prive aan de vof schulden betaald, hoewel er in de vof nog genoeg inventaris was met waarde, oa een auto. De firmant die de auto heeft verkocht, heeft een gedeelte gebruik om prive schulden te betalen. De vof heeft nu nog schulden van vóór 23042007, die hadden betaald moeten worden met de opbrengst van de auto. De goederen die nu verkocht moeten worden om die schulden toch af te kunnen betalen, zijn in het bezit van de broer die er per 311006 is uitgestapt, hij wil ze niet kopen of teruggeven en is niet bereid om tot een gesprek te komen. Bovendien heeft de boekhouder uitgerekend dat hij 3800 euro teveel uit de vof heeft gekregen, dit wil hij uiteraard ok niet betalen.

Je snapt het al, wat nu? Wat moeten we doen om hem zover te krijgen zijn verantwoordelijkheden te nemen, hetzij het geld betalen, hetzij de spullen terug te geven zodat we deze kunnen verkopen? Help help, want de sfeer is natuurlijk niet meer te houden...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben wel heel nieuwsgierig naar de achterliggende zaken

 

Wat was de reden dat jullie samen zijn begonnen? Had een ieder wel dezelfde motivatie?

 

Waren, zijn er klanten? Wat vonden die van de situatie?

 

Waar ging het fout? Wat hebben jullie er van geleerd? Voor de goede orde, ruzies oplossen zullen we hier niet kunnen en zeker niet als het hele referentie kader niet volledig in beeld is. Wellicht kunnen we wel wat tips en suggesties geven, doch zeker geen juiste adviezen. De enige tip die ik kan geven is::

 

- Probeer nog eens één keer bij elkaar te komen en maak er een lach show van. Vraag een ieder zijn probleem lachend te brengen, heel lastig, maar met lachen breng je de zaken weer in perspectief en levert veelal een goed eind op. Het is zoals het is. Huilen en boos zijn maakt de zaak alleen maar erger. Lach er om, ruim de zooi zodat een ieder verder kan met zijn leven. Wellicht een mediator er bij. Als de leden een beetje humor hebben, kan het misschien lukken. Zo te zien zijn de verloren bedragen te overzien, zie het als een mislukt vakantie reisje, waar je lachend naar terug kijkt, het had veel erger af kunnen lopen. Allemaal nog een dak boven het hoofd? Nog te eten?

 

Lachen dus :D ;D

 

Perry

 

Link naar reactie
  • 1

Betrek er iemand bij die onpartijdig is en voldoende kundig om de zaak netjes af te wikkelen. Misschien kan de boekhouder die rol vervullen???

 

Het is 1 gedeeld probleem. Tussen de regels door maak ik op dat de uittreding uit de vof voor niemand goed geregeld is (alleen uitschrijven bij de KvK en de Belastingdienst is niet voldoende). Op dit moment bestaat de vof dus nog volledig! Je kunt het ook omdraaien. Wanneer jij nu verplichtingen aangaat in naam van de vof (voor zover je daar alleen tekeningsbevoegd voor bent) zijn ook je medevennoten daar hoofdelijk voor aansprakelijk. Dat zullen ze toch ook niet willen?

 

Het is een onderneming in de familiesfeer. Ofschoon het ook om echt geld gaat zijn de bedragen wel te overzien. Relativeren (zoals Perry mooi verwoord) is ook een vak. Als je met je gezin een vakantie boekt in de Caribbean en die verregent helemaal dan ben je 6000 kwijt en heb je ook een rotperiode gehad. Maar het is ook belangrijk dat je dingen achter je kunt laten en doorgaat met je leven!

 

Even de rommel opruimen dus na een familiefeestje! Ard

Link naar reactie
  • 0

Dank jullie wel alvast voor de reacties. De achtergrond: De reden om een vof te starten was dat ze alledrie een éénmanszaak hadden en elkaar veel inhuurden. hierdoor waren er veel facturen over en weer. Door de vof viel dit weg. Bovendien kun je dan veel meer werk aannemen. Ik deed de administratie en het bedrijf was op ons adres gevestigd. Toen wij de eerst uigetredene broer erop aanspraken dat hij teveel winst draaide, liep hij boos weg. HIj dacht dat hij nog geld uit de vof tegoed had en nam een machine tw van een aantal duizenden euros mee. Hij heeft de boekhouder in december 2007 gevraagd een overzicht te maken waaruit is gebleken dat hij geen geld tegoed heeft, maar juist een aantal duizend teveel heeft ontvangen. Dit moet hij dus terugbetalen. Bovendien verdient hij nu zijn geld met materialen die niet van hem, maar van de vof zijn. Die moet de vof echter verkopen om schulden te voldoen. De bemiddelaar is al ruim een half jaar geleden ingeschakeld maar kan deze firmant niet op andere gedachten brengen. We hadden al bedacht hem dus maar officieel een factuur te sturen, met waarschijnlijk gevolg een incassoprocedure. Een andere gedachte is om zijn werkplaats open te breken en terug te nemen wat van de vof is. Waarschijnlijk de slechtste gedachte, maar wel een effectieve.....

Weer iets verder?

Link naar reactie
  • 0

oh ja, inmiddels zijn wij inderdaad wel zover dat we het hele gebeuren zien als een hele dure les en er achter zijn gekomen dat deze twee broers een foute instelling hebben, geen mentaliteit hebben en bovendien alleen aan zichzef denken (hebben wel al een vakantie geboekt ipv schulden te betalen...). Het enige probleem is dat de vof zo snel mogelijk wordt afgehandeld. In de prive sfeer komt het toch nooit meer goed, en dat geeft ook niet.

Groetjes

Link naar reactie
  • 0

Waar twee partijen vechten hebben twee schuld, zo gaat het gezegde tenminste. Zonder (als iemand met totaal geen kennis van de zaak) iemand de schuld in de schoenen te schuiven denk ik dat alle partijen dit moeten inzien voor je tot een oplossing komt en wat mij betreft is dit de taak van een bemiddelaar om dit te bewerkstelligen.

 

Je zegt dat de bemiddelaar de andere partij niet tot een ander standpunt heeft kunnen bewegen. Heeft die bemiddelaar jullie ook wel eens gevraagd je wat soepeler op te stellen t.o.v. de andere partij?

 

Als ik in deze situatie zou zitten, zou ik me snel proberen te gaan realiseren dat het point of no return inmiddels bereikt is en er in deze zaak alleen nog maar verliezers zijn (dus ook jullie!).

 

Mijn aanpak zou zijn: een nieuwe bemiddelaar aanstellen die ook het vetrouwen heeft van de andere partij (laat hem desnoods een onafhankelijke bemiddelaar voorstellen, als blijk van vertrouwen), een vastomlijnde bemiddelingsperiode afspreken en een procedure over wat er na deze bemiddelingsperiode gebeurt (rechtsgang) ten einde eruit te komen.

 

Zo maar factuurtjes gaan sturen zal de zaak verslechteren, en een deur openbreken al helemaal (eigen rechter spelen vinden die andere en iets meer erkende rechters in Nederland niet zo leuk).

 

Suc6 in deze rottige tijd!!!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 202 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.