• 0

btw over marge auto's

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

@Freek: volgens mij zit het anders, maar please correct me if i'm wrong:

 

Als je een marge auto zakelijk koopt kun je de btw niet verrekenen.

 

Als je die auto vervolgens weer verkoopt is het een BTW auto geworden en ben je verplicht de volledige (19%) btw af te dragen. Het is immers een zakelijke verkoop. Dus je betaalt btw over het gehele bedrag (ex bpm voorzover van toepassing), niet alleen over de boekwinst.

 

Over die winst betaal je uiteraard ook nog IB of VPB.

 

Conclusie: zakelijke aankoop van marge-auto's is al niet verstandig maar zakelijke verkoop van ex-marge auto's is vooral de belastingdienst spekken: heeft alleen zin als jouw winst fors meer dan die 19% btw bedraagt

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Graag wil ik weten hoe het zit

 

Valt onder de margeregeling

Als ik auto's inkoop marge auto's ( geen BTW )

 

als ik auto's verkoop marge auto's ( Geen BTW)

 

 

daar tussen zit winst.

moet ik over deze winst btw betalen !!! ( dit verteld mij een boekhouder)

Want het valt toch onder de margeregeling!

 

Link naar reactie
  • 0

Bij de Belastingdienst staat een voorbeeld (http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob07/ob07-03.html#P25_3424):

Een verzekeringsbedrijf koopt een nieuwe computer van wederverkoper Compufix voor € 11.900 inclusief btw. Daarbij ruilt het verzekeringsbedrijf een gebruikte computer in voor € 5.000. Over de nieuwe computer moet Compufix 19/119 x € 11.900 = € 1.900 aan btw in rekening brengen. Dit bedrag moet Compufix vervolgens op de aangifte voldoen. Twee weken later verkoopt Compufix de ingeruilde computer aan een handelaar in surfplanken voor € 7.000. In overleg met de handelaar in surfplanken kan Compufix nu kiezen voor de margeregeling of de normale btw-regeling.

 

Als de Compufix de margeregeling toepast, moet Compufix aan de handelaar in surfplanken een factuur uitreiken voor € 7.000. Compufix mag op de factuur geen btw vermelden. Het verschil tussen verkoop- en inkoopprijs bedraagt € 2.000 (namelijk € 7.000 - € 5.000). De verschuldigde btw is € 319 (namelijk 19/119 x € 2.000). Als beide bedrijven afspreken dat Compufix de computer levert volgens de normale btw-regeling, moet Compufix aan de surfhandelaar een factuur uitreiken met daarop de verkoopprijs én de btw over de verkoopprijs. De btw bedraagt € 1.269 (namelijk 19% van € 6.681 (€ 7.000 - € 319)). Het totaalbedrag van de factuur is € 7.950. Compufix moet € 1.269 btw op de aangifte voldoen. De handelaar in surfplanken mag € 1.269 btw op zijn aangifte als voorbelasting aftrekken.

 

Let op!

 

Compufix heeft geen recht op aftrek van voorbelasting over de inkoopprijs.

 

@ Norbert: volgens mij wil PEPE100 auto's gaan verkopen, dan gaat deze regeling wel op natuurlijk.

 

Ongelofelijk trouwens, een computer van 11000 euro ;D

Link naar reactie
  • 0

Als ik even zoek op margeregeling met die zoekfunctie krijg ik meteen 20 relevante onderwerpen waar je het antwoord in kunt vinden.

 

Deze gaat op slot.

 

Als je voordat je gaat posten even de regels leest is en blijft iedereen blij...

 

Heb je een concrete vraag? De kans is groot dat deze reeds beantwoord is. Gebruik daarom de zoekfunctie én bekijk het FAQ topic eens! Ook hebben sommige boards 'sticky' topics bovenaan de berichten lijst staan, met veelbesproken onderwerpen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 190 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.