• 0

consequenties freelancer met één dominante opdrachtgever

Hallo,

 

Ik heb een vraag over de consequenties voor de freelancer wanneer achterag blijkt dat er sprake is van een dienstbetrekking.

 

Ik heb vele stukken gelezen op internet maar een hoop spreken elkaar weer tegen.

 

Een half jaar geleden ben ik als zzp aan de slag gedaan. Hierbij heb ik één grote opdracht binnen gehaald en 2 in vergelijking zeer kleine opdrachten. Voornamelijk werkte ik dus voor 1 opdrachtgever.

 

Nu kreeg ik een brief van de belastingdienst dat ze een Bedrijfsgesprek willen hebben om te kijken of er sprake is van ondernemerschap.

 

Ik heb afgelopen jaar een VAR-WUO aangevraagt en gekregen en deze aan de opdrachtgever verstrekt.

 

Mijn vraag is nu. Als de belastingdienst achteraf concludeerd dat er sprake was van een dienstbetrekking in plaats van ondernemerschap. Wat zijn dan de consequenties voor mij en voor de opdrachtgever.

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je het VAR-aanvraagformulier naar waarheid hebt ingevuld, je hebt gehouden aan de regels en randvoorwaarden van de VAR en verder te goeder trouw hebt gehandeld, dan zal de belastingdienst niet terugkomen op de niet-ingehouden loonbelasting en premies.

 

Maar bij je aangifte IB kan alsnog worden vastgesteld dat geen sprake is van ondernemerschap en vervalt je recht op ondernemersaftrek. Je inkomsten worden dan gezien als resultaat uit overige werkzaamheden, waarbij je nog steeds zakelijke kosten van de omzet mag aftrekken.

 

Als je de VAR met valse informatie hebt aangevraagd en/of de werkelijkheid afwijkt van de VAR-aanvraag (zonder dat je dat hebt gemeld) dan wordt het een ander verhaal. Dan zou de belastingdienst met terugwerkende kracht heffingen, premies en boetes kunnen opleggen.

 

Ik zou nog niet in paniek raken. Eén grote en twee kleine opdrachtgevers in een half startjaar is heel redelijk (afhankelijk van wat je precies doet). Zorg dat je je in alle andere opzichten zoveel mogelijk als ondernemer gedraagt en dat geloofwaardig is dat je streeft naar meerdere opdrachtgevers etc.

Link naar reactie
  • 0

Jouw opdrachtgever heeft zich m.i. voldoende ingedekt, omdat hij een afschrift van je VAR-WUO in zijn administratie bewaard. Tenzij hij te kwader trouw is en wist of behoorde te weten dat je in dienstbetrekking was. Dit hangt ook af van de overeenkomst die jullie beiden hebben gesloten.

 

Indien je reeds aangifte IB hebt gedaan, kunnen aftrekposten zoals zelfstandigenaftrek e.d. gecorrigeerd worden. Aangezien je nog maar een 1/2-jaar bezig bent, zal de schade wel meevallen.

 

Verder kun je nog een naheffingsaanslag loonheffing verwachten in verband met het niet afdragen van loonbelasting en sociale lasten. Mij is niet helemaal duidelijk aan wie die wordt opgelegd. Aan jou of je opdrachtgever (ook al is die te goeder trouw). Wellicht kunnen andere HL-ers hier meer helderheid over verschaffen.

 

Indien je de fiscus opzettelijk hebt misleidt door opzettelijk onjuiste gegevens in je VAR-verzoek te zetten, hangt je bovendien een boete boven het hoofd.

 

Maar indien je aantoont dat je je voldoende inspant om meerdere opdrachtgevers te verwerven en eventueel zelf investeringen doet, sta je m.i. redelijk sterk. Het is niet onverstandig om in dit soort zaken deskundige hulp in te schakelen.

 

Succes,

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

"De regering acht het niet ondenkbaar dat een werknemer onder valse voorwendselen een VAR-winst aanvraagt en gebruikt, dan wel een valse verklaring gebruikt. Hij kan hiertoe zelfs zijn aangezet door zijn opdrachtgever. Bij het beoordelen van de aangifte of in het kader van een boekenonderzoek kan alsnog besloten worden de VAR te herzien indien daartoe aanleiding is."

 

Bovenstaand citaat komt uit de Memorie van Toelichting op de Wet Uitbreiding rechtsgevolgen VAR.

 

Naar mijn mening houdt dit in dat als de VAR wordt herzien een naheffing loonheffing kan worden opgelegd.

Link naar reactie
  • 1

"De regering acht het niet ondenkbaar dat een werknemer onder valse voorwendselen een VAR-winst aanvraagt"

 

daanos82 heeft toch net gezegd dat hij de VAR te goeder trouw heeft aangevraagd!? Dan vind ik eerlijkgezegd niet dat we hem schrik moeten aanjagen door dat wat er eventueel had kunnen gebeuren als hij te kwader trouw zou hebben gehandeld, aan te kondigen als iets dat hij nu kan verwachten. Voorlopig is het enige dat hij hoeft te verwachten het aangekondigde bedrijfsgesprek.

Link naar reactie
  • 0

 

 

Het was niet mijn bedoeling om Daanos82 schrik aan te jagen. Zoals ik in mijn eerdere post zei. Als hij maar laat zien dat hij zich voldoende inspant om meerdere opdrachtgevers te verwerven, staat hij sterk. Maar een gewaarschuwd mens telt voor twee :)

Link naar reactie
  • 0

Als er een VAR-WUO is afgegeven en de opdrachtgever heeft hiervan, bij aanvang van de opdracht, samen met een geldig identiteitsbewijs, een kopie van in zijn administratie dan is de opdrachtgever gevrijwaard van naheffingen, tenzij hij redelijkerwijs kon weten dat de VAR onjuist was. Wel dienen de werkzaamheden uit de VAR overeen te komen met de uitgevoerde werkzaamheden, hergeen uit de opdracht, facturen, etc, zal blijken.

 

Bljikt achteraf dat er feitelijk toch sprakle is van een dienstbetrekking dan wordt de nahennig loonheffingen en sociale premies + boete en heffingsrente opgelegd aan de ZZP-er. Dit komt meestal in zicht als er een belastingcontrole is bij de opdrachtgever of bij de ZZP-er zelf.

 

Helaas kan dit eerst na een aantal jaren zijn en kunnen er dus over meerdere jaren naheffingen volgen. De uren die vervolgens als "dienstbetrekking worden aangemerkt" tellen niet meer mee voor het urencriterium van 1.225. Er kan dus ook een naheffing volgen i.v.m. de zelfstandigenaftrek, startersaftrek en FOR.

 

Het is dus zeer belangrijk dat de in de aanvraag genoemde informatie en de daadwerkelijk uitgevoerde werkzaamdheden volgens de VAR-verklaring overeenkomen.

 

Fred Londema

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Bedankt allemaal tot nu toe voor de reacties.

 

Het was zeker in het begin niet de bedoeling zo lang voor 1 opdrachtegever te werken. Echter van het ene project kwam het andere project en zo is het nu een periode van meer dan 6 maanden geworden.

 

Achteraf zou je dus misschien kunnen zeggen dat het om een dienstbetrekking gaat maar vooraf was hier zeker geen sprake van. Ik ben erg benieud hoe de belastingdienst hiermee om zal gaan. Ook omdat de opdracht binnenkort afloopt en ik dan zeker ergens anders aan de slag zal gaan.

 

Voor het afgelopen jaar heb ik nog geen aangifte LB gedaan en ik denk dat ik hiermee dan ook maar even wacht tot na het gesprek. aangezien dit redelijk veel invloed kan hebben op mijn aangifte.

Link naar reactie
  • 1

 

je kunt als opdrachtgever op je vingers natellen dat als je een deal sluit met een ZZP-er voor 40 uur per week, dat de kans dat de VAR-WUO klopt wel erg klein is.....

 

 

Wanneer een freelancer inderdaad jaar in jaar uit een volledige werkweek draait met een freelancer en ook ieder jaar weer een VAR WUO/DGA overlegt, dan zit de opdrachtgever goed fout.

 

Maar indien je als opdrachtgever gedurende het jaar een freelancer inhuurt voor 40 uur per week tot het einde van het jaar, dan kan dat gewoon op een VAR WUO / DGA. Sterker, indien het contract voor 1 november in dat jaar wordt verlengd tot medio of einde jaar erop, dan kan dat ook nog op dezelfde VAR. De freelancer noch de opdrachtgever kunnen hier over die periode problemen mee krijgen.

 

Er schuilt voor de freelancer echter wel een adder onder het gras. De VAR wordt ook afgegeven op basis van de werkzaamheden in het verleden. Het is dus mogelijk dat de eerstvolgende VAR wordt aangevraagd, een VAR Loon wordt.

 

Aansluitend nog een aanvullende opmerking: het aantal uren dat je voor een opdrachtgever werkt, is slechts een van de criteria. Het gaat ook om de aard van de werkzaamheden.

 

Een hypothetisch voorbeeld:

Indien ik, als zakelijke dienstverlener, een groot pand heb en dat geheel wil laten opschilderen en de schilder is daar langere tijd fulltime mee bezig, dan kan dat. Ik hoef niet eens een VAR aan te vragen want het schilderen van panden behoort niet tot mijn zakelijke activiteiten.

Huur ik echter een schildersbedrijf in en geeft dat bedrijf vervolgens de klus aan dezelfde freelance schilder, dan is het raadzaam dat het schildersbedrijf wel een VAR-verklaring vraagt.

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 290 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.