• 0

product uit china

goendendag :) : dit is de situatie:

 

er is een product waarvan de bedenker een bedrijf in west-europa heeft. het product is geen "versie"van iets, maar echt een heel nieuw idee die nog nergens in nederland verkocht wordt.deze bedenker verkoop dit product voor erg veel geld maar nu kan ik het zelfde product uit China laten komen (en natuurlijk voor 1/6 van de prijs)

 

de vraag: als ik dit product in nederland (en waarschijnerlijk wel meer landen waar de 'bedenker" niet zit) wil gaan verkopen, kan ik dit gewoon inporteren zonder rekening te houden met de "bedenker" of moet ik hem eerst toestemming vragen?

 

dit vanwegen het feid dat als er al rechten op zaten, de Chinesen er wel iets aan hebben veranderd zodat zij dit product mogen produceren en verkopen (denk ik ?)

 

en zo ja, kan ik dan iets regelen waardoor ik het recht heb om als enige dit product in deze landen te mogen uit brengen? of heeft dit geen zin omdat de Chinesen wel weer een andere "versie" maken waardoor het wel mag?

 

als vast bedankt voor het andwoord!

 

vriendelijke groeten, monique

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

je zou je een beetje kunnen verdiepen in kwaliteitscontrole en octrooirecht.

dat het chinese product er hetzelfde uitziet betekent niet dat het hetzelfde is, het kan best dat de afwerking minder is, dat het misschien wel afkeur van de originele serie is.

en het kan dat het niet aan europese normen voldoet.

 

of je het mag verkopen is naast ethiek afhankelijk van in welke landen de bedenker octrooien heeft, dit kan je vinden op nl.espacenet.com/

 

chinezen staan er niet om bekend dat ze zich druk maken om octrooirecht en ook niet om zelf dingen te bedenken of veranderen.

Link naar reactie
  • 0

Belangrijker lijkt me de overweging of je al "klaar" bent voor een grote stap als zelf importeren uit China.

Vergeet niet, je zult er een paar keer heen moeten, een redelijk kapitaal moeten investeren in de voorraad en een distributie netwerk vinden/maken. Je gaf in het andere topic al aan dat je al wat ervaring hebt, maar nog vrij jong bent. Vergeet niet dat 500% een vrij "normale" marge is tussen fabriek en consument, op tal van terreinen.

 

Mijn advies zou zijn, ga eens met de "concurrent" praten, kijk of er een mogelijkheid is tot exclusief distributeursschap in Nederland (bied een minimale afzet per jaar). Zo kun je misschien met beperkte middelen en beperkt risico toch heel waardevolle ervaring opdoen en je grote slag slaan, dat kan altijd nog.

 

Succes!

 

Link naar reactie
  • 0

`tonino: bedankt voor je andwoord!

 

eh over de financieën hoef ik mij geen zorgen te maken, en eigenlijk wil ik niet "samenwerken" met de concurent omdat ik dit product zie als een product dat ook door de "gewone" particulier gekocht kan worden, en dat is ook mogenlijk met de prijzen vanuit china, maar deze "concurent" heeft de prijs zo hoog dat het niet betaalbaar is, en ik denk dat het ook de reden is waardoor het hier in nederland, en europa er niet is.

 

maargoed, ik ga komende week bellen en mailen met de producenten, kijken wat zij mij te vertellen hebben, en ga ik een sample bestellen, hopenlijk leverd dat al wat meer op.

 

913N: erg bedankt voor je aanbod, ik ga deze week nog ff orienteren enzo, en als ik er aan toe ben stuur ik je een pm

Link naar reactie
  • 0

Hoi Ming- chè,

 

Graag gedaan. Les 1 voor de startende ondernemer: Over financieën moet je je altijd zorgen maken.... Ook al heb je wat, of kun je ergens aankomen, maak altijd goede berekeningen en een gedegen ondernemingsplan. Ook met senario's waarin alles fout gaat....

 

Succes!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.