• 0

Tante Agaath vanuit Stamrecht BV of ......

Mijn broer gaat als zelfstandig ondernemer beginnen, Nu heeft hij een startkapitaal nodig.

 

Zelf heb ik een stamrecht BV en ben bereid hem te helpen. Mijn vraag is nu wat ik het beste kan doen.

Mijn broer een lening verschaffen vanuit de stamrecht d.m.v. een Tante Agaath regeling of zijn stacaravan kopen, lening vanuit de stamrecht, en die als onderpand te hebben.

 

Graag uw reactie.

 

Groet Onra.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Om misverstanden te voorkomen: iedereen in Nederland mag geld aan elkaar lenen, wanneer dit tegen een normale zakelijke rente gebeurt vindt de belastingdienst dat helemaal prima en stelt geen verdere vragen.

 

Nu naar Tante Agaath (officieel: de Regeling Durfkapitaal). Daar zitten enkele belastingvoordelen aan (via de handige zoekfunctie op HL kom je erachter welke). Tegenover die voordelen staan een aantal voorwaarden, o.a.:

  • het dient te gaan om een particuliere investeerder, dus daar zal de stamrecht BV niet aan voldoen
  • het moet uit eigen middelen, dus ook een route om vanuit de stamrecht BV eerst aan jezelf als natuurlijke persoon het geld te lenen om het vervolgens uit te lenen wordt hiermee afgesloten

 

Nogmaals gesteld: je mag het op allerlei manieren aan elkaar lenen, alleen wanneer je gebruik wilt maken van de Regeling Durfkapitaal met de bijbehorende voordelen dan gelden er speciale voorwaarden.

 

Wat voor bedrag gaat het om? Waarin wordt het geinvesteerd?

 

Noot: even een punt aangepast. Het op te starten bedrijf mag ook een BV zijn.

Link naar reactie
  • 0

Vreemd, ik heb juist begrepen dat je wel vanuit een stamrecht een Tante Agaath lening mag verstrekken.

 

Citaat 'Het is inderdaad mogelijk om een “Tante Agaath lening” te verstrekken. Wel dient de begunstigde niet uw levenspartner te zijn of medeondernemer te zijn'

Indien u geld wilt lenen uit de Stamrecht BV, dient er ten alle tijden een leningsovereenkomst te worden opgesteld om enige discussie met de belastingdienst te voorkomen.' Einde citaat.

 

Maar om daar voor mezelf meer duidelijkheid in te krijgen stel ik hier dan ook de vraag. Indien dit dus wel mogelijk is zou ik graag willen weten wat voor mij de meest gunstige regeling is.

Tante Agaath of de caravan kopen zodat mijn broer geld heeft om zijn winkel te openen.

Het gaat om 25.000 Euro.

 

Groet Onra.

Link naar reactie
  • 0

De regeling durfkapitaal is een van de slechtst gedocumenteerde regelingen om ondernemerschap (in casu het financieren daarvan) te stimuleren. Belastingdienst, fiscalisten en juristen: iedereen lijkt een eigen mening te hebben over wat wel en niet mag. En op de site van de belastingdienst staat verouderde informatie.

Uit eigen ervaring: heel veel regelingen worden op goed geluk ter goedkeuring aan de belastingdienst voorgelegd en soms gewoon gehonoreerd. Dat verschilt ook per belastingregio (heb ik nog wel meer voorbeelden van.). Voor zowel mijn werkmaatschappij als mijn Holding werden de regelingen durfkap vooralsnog afgewezen (respectievelijke redenen: niet de enige aandeelhouder in werkmij en geen activiteiten in holding...jaja) , maar de kans is aanwezig dat ik na 2 afwijzingen bij de derde durfkapper gewoon toestemming krijg. Net een loterij dus...

 

Ook op Higherlevel heb ik nog niet het verlossende antwoord kunnen vinden op 2 - op het eerste gezicht - eenvoudige vragen

1) mag lenen onder de voorwaarden regeling Durfkapitaal VANUIT een BV (en zo ja onder welke condities)

2) mag lenen AAN een BV [(idem)

 

Dat de regeling durfkapitaal alleen van toepassing is op particulieren die lenen aan IB-ondernemers is - IMHO - niet juist. Lenen aan een BV is sinds een paar jaar (weer) toegestaan, alleen onder bepaalde voorwaarden. Welke voorwaarden dat zijn kan noch de belastingdienst noch mijn eigen fiscalist helder en eenduidig uitleggen.

 

Wie levert het verlossende antwoord, of de verwijziging daar naartoe?

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

@Norbert:

Waarom zou je vanuit een BV een Durfkapitaal willen verstrekken? Misschien ligt het aan mij, maar ik zie het voordeel niet boven een gewone lening. In de BV heb je geen rendementsheffing zoals in box 3 en als de lening niet meer invorderbaar is, waardeer je de lening af naar nihil en pak je fiscaal je verlies. Waar zit dan het voordeel van het predikaat Durfkapitaal?

 

Antwoord op je vraag 2:

Leningen van durfkapitaal mogen zowel aan natuurlijke personen/beginnend ondernemers worden verstrekt als aan BV's die beginnend ondernemer zijn.

 

Met voorwaarden:

-    de BV mag niet langer dan acht jaren geleden tot stand zijn gekomen;

-    de bij de BV in dienst zijnde personen moeten gezamenlijk ten minste 1225 uren aan de onderneming besteden;

-    de BV mag zich niet bezighouden met passief beleggen;

-    de onderneming van de BV mag geen voortzetting zijn van een (gedeelte van een) onderneming die meer dan acht jaren geleden is gedreven voor rekening van een aandeelhouder, zie art. 31 Uitv.reg. IB 2001, tenzij de overnemer een zeer gering belang had

-    de lening moet worden aangewend voor de financiering van duurzame activa of voor lopende uitgaven als het geleende geld binnen de onderneming actief wordt aangewend

Link naar reactie
  • 0

Citaat 'Het is inderdaad mogelijk om een “Tante Agaath lening” te verstrekken. Wel dient de begunstigde niet uw levenspartner te zijn of medeondernemer te zijn'

Indien u geld wilt lenen uit de Stamrecht BV, dient er ten alle tijden een leningsovereenkomst te worden opgesteld om enige discussie met de belastingdienst te voorkomen.' Einde citaat.

Mooi dat je zelf ook met informatie komt Onra. Wat is de bron van je citaat dan is het voor anderen ook mogelijk om dit na te lezen.

 

Het tweede deel van je citaat is op zich sowieso juist. Je mag vanuit je stamrecht BV geld lenen (aan jezelf of aan wie dan ook). De vraag die alleen nog even open staat is of dit ook voldoet aan de eisen van de Regeling Durfkapitaal. De fiscale voordelen van deze regeling liggen allen in de IB-sfeer. (Voor zover ik het kan overzien zou het via de stamrechtBV enkel kunnen wanneer die erkend zou worden als participatiemij in dit kader, het wordt dan een indirecte durfkapitaal belegging).

 

Bedenk ook dat de lening vooraf ter goedkeuring ingediend dient te worden bij de Belastingdienst. Het opnemen van een onderpand in de overeenkomst zal in mijn ogen botsen met het vereiste achtergestelde karakter van de lening.

Link naar reactie
  • 0

Mooi dat je zelf ook met informatie komt Onra. Wat is de bron van je citaat dan is het voor anderen ook mogelijk om dit na te lezen.

 

 

Bij deze de bron.

 

Het is inderdaad mogelijk om een “Tante Agaath lening” te verstrekken. Wel dient de begunstigde niet uw levenspartner te zijn of medeondernemer te zijn..

 

Indien u geld wilt lenen uit de Stamrecht BV, dient er ten alle tijden een leningsovereenkomst te worden opgesteld om enige discussie met de belastingdienst te voorkomen. Deze kunnen wij voor u opstellen.

 

 

 

Met vriendelijke groet,

 

Martijn Versteeg

 

VDP Belastingadviseurs en Accountants.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het is inderdaad mogelijk om een “Tante Agaath lening” te verstrekken. Wel dient de begunstigde niet uw levenspartner te zijn of medeondernemer te zijn..

 

Indien u geld wilt lenen uit de Stamrecht BV, dient er ten alle tijden een leningsovereenkomst te worden opgesteld om enige discussie met de belastingdienst te voorkomen. Deze kunnen wij voor u opstellen.

Dank je voor je inbreng. Ik begrijp dat het gaat om een deel van een brief/mail van een belastingadviseur.

 

Het zijn 2 losse alinea's. Ik vermoed dat de strekking van deze brief dan ook is dat je als persoon een tante agaath/durfkapitaal lening kunt doen en/of dat je vanuit je stamrecht BV een lening kunt geven.

 

Navraag bij de betreffende adviseur zal uitwijzen hoe hij het bedoeld heeft. Het zou mooi zijn als je de uitkomst van die navraag nog even hier met ons deelt.

Link naar reactie
  • 0
Antwoord op je vraag 2:

Leningen van durfkapitaal mogen zowel aan natuurlijke personen/beginnend ondernemers worden verstrekt als aan BV's die beginnend ondernemer zijn.

 

Met voorwaarden:

 

Dank voor dit heldere antwoord. Maar ik begrijp nu helemaal niet meer waarom de eerste 2 Durfkap-aanvragen zijn afgewezen: ik voldoe aan alle gestelde voorwaarden. Mag ik vragen waar je deze info gevonden hebt, of kun jij mij wellicht (tegen gepaste beloning uiteraard) verder helpen?

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 203 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.