• 0

Verlopen cadeaubonnen

Vraag: Hoe kan ik het beste cadeaubonnen boeken die verlopen zijn?

Ik gebruik nu de grootboekrekening "te verzilveren cadeaubonnen" waarop ik de uigegeven en de ingeleverde bonnen boek. Het lijkt me dat de verlopen bonnen uit deze grootboekrekening moet verdwijnen en zelf dacht ik om dit over te boeken naar "kapitaal". En hoe zit het dan met de BTW want normaal wordt deze pas geboekt zodra de bon wordt ingeleverd.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Misschien is het een idee om een grootboekrekening aan te maken en daarop een reservering te zetten voor verlopen bonnen. De kosten van de verlopen bonnen kan je hier dan tegen wegboeken.

 

Ik heb trouwens niet heel veel verstand van dit soort zaken, maar dit lijkt me de meest praktische oplossing.

 

Link naar reactie
  • 0

Het is moeilijk hierop een goed antwoord te geven, als je niet eerst de boekingsgangen uitlegt die gebruikt worden t.a.v. de cadeaubonnen. dus s.v.p. even opgeven wat er geboekt wordt als

 

1. de cadeaubonnen binnenkomen

2. worden uitgegeven

3. worden ingeleverd

 

Eerst dan kan ik precies aangeven wat er geboekt moet worden indien na punt 2, punt niet meer plaatsvindt.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

De boekingsgang is als volgt met als vb een bon van €35,-:

 

Moment van uitgifte van de bon:

Kas 35,00

Aan Te verzilveren bonnen 35,00

 

Moment van inleveren van de bon en leveren van de dienst/produkt:

Te verzilveren bonnen 35,00

Aan Te betalen BTW 5,59

Aan Omzet 29,41

 

Het gaat hierbij om een kleine schoonheidssalon aan huis. We maken zelf de bonnen die dan ook uitsluitend bij ons weer ingeleverd kunnen worden. Pas op het moment van uitgave komt er een waarde op te staan.

Link naar reactie
  • 0

Prefo,

Thnks, daar kan ik wat mee.

 

Ik neem aan dat je op een gegeven moment kunt traceren dat een bon is uitgegeven en dat de beperkte termijn waarvoor de bon geldig is, is verlopen. Inleveren kan dan dus niet meer.

 

In dat geval is het vrij eenvoudig:

 

Te verzilveren bonnen

aan Niet ingeleverde bonnen

 

of zoiets dergelijks. Deze laatste rekening is een resultatenrekening. Pure winst derhalve. Met btw heb je m.i. niets te maken op dat moment. Er is immers geen prestatie geleverd. Eigenlijk te vergelijken met iemand die een bestelling doet bij jou, vooraf betaald heeft en nooit meer op komt dagen. Eens zal je ook dit bedrag naar de resultatenrekening moten wegboeken.

 

John

 

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie ecofin.

 

Hiermee kom ik wel uit de voeten.

Is het nog verstandig om aan het begin van het volgende boekjaar deze rekening leeg te boeken naar bv. kapitaal (eigen vermogen) zodat je elk jaar opnieuw kan zien wat het resultaat hierop is geweest van de betreffende boekjaar?

Link naar reactie
  • 0

De rekening Niet ingeleverde bonnen is een rekening van resultaat; deze begint elk boekjaar per definitie met een nihilsaldo. Dit geldt immers voor alle resultaatrekeningen.

 

De rekening Te verzilveren bonnen is een schuldrekening (kan nooit een debetsaldo hebben) want deze geeft weer het aantal uitgegeven bonnen dat nog niet retour is gekomen en waartegenover dus nog een verplichting staat. Dit is een balansrekening. Het saldo per ultimo gaat normaal over naar een volgend boekjaar.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

In ons geval zullen we de bon nog steeds aannemen omdat deze vaak zijn gekocht door bekende klanten die steeds weer terug komen.

(vaak kopen ze een bon voor directe familie of goede vrienden)

 

De tijdsbestek van de bon is officeel 1 jaar maar dat is er meer zo opgezet dat mensen niet naar een jaar of 2 er nog mee aan kunnen komen. Maar ja, als je denkt dat de persoon een eendagsvlieg is kun je je gaan afvragen of je de verstreken tijdsnorm hanteerd.

Link naar reactie
  • 0

In ons geval zullen we de bon nog steeds aannemen omdat deze vaak zijn gekocht door bekende klanten die steeds weer terug komen.

(vaak kopen ze een bon voor directe familie of goede vrienden)

 

De tijdsbestek van de bon is officeel 1 jaar maar dat is er meer zo opgezet dat mensen niet naar een jaar of 2 er nog mee aan kunnen komen. Maar ja, als je denkt dat de persoon een eendagsvlieg is kun je je gaan afvragen of je de verstreken tijdsnorm hanteerd.

Dank je voor je reactie Prefo. Je hebt in mijn optiek ook geen andere keuze dan de bon te accepteren. Terug naar het boekhouden. Doordat je te correct wil boekhouden ga je in feite te vroeg winst nemen. Waarom zou je dat doen. De centen heb je al binnen en kun je dus ook al uitgeven. Door het nu te boeken als resultaat ga je alleen maar te vroeg belasting betalen. Lekker open laten staan op je balans (het gaat om een paar honderd euro?).

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ook jij bedankt voor de reactie starterscoach.

 

Je hebt hier een goed punt met het open laten staan van de schuld op de balansrekening. Ik denk dat ik dat ook maar ga doen en dat ik de verlopen bonnen van maximaal 2 jaar ga overboeken als winst. Zo hou ik er ook nog een inlever marge erbij tussen.

(en ja het gaat hooguit over een paar honderd euro)

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

Hou er rekening mee dat cadeaubonnen ook na 6 jaar nog ingeruild mogen worden.

Ik heb wel eens iets over een gerechtelijke uitspraak gelezen dat een gekochte cadeaubon een waarde papier is en dus geen verloop datum mag hebben. Kan enkel de uitspraak zo snel niet vinden.

 

Las net wel iets over dat het europees geregeld is dat het geen verloop datum mag hebben.

Link naar reactie
  • 0

Mijns inziens kloppen voorgaande verhalen niet.

Wanneer je een factuur uitschrijft of een contante betaling , moet je de BTW boeken. Deze draag je af na de BTW aangifte(meestal per kwartaal).

Wanneer je dit niet doet, zou je over niet ingeleverde bonnen geen BTW afdragen, en dat vindt de belasting niet leuk. Deze BTW heb je tenslotte wel geincasseerd.

Volgens mij moet je als volgt boeken.

Bij verkoop bon: Kas debet 35.-

BTW credit 5.59

Te verz. credit 29.41

 

Te verzilveren is een balansrekening.

 

Bij levering: Te verz. debet 29.41

Ingeleverde bonnen credit 29.41

 

Ingeleverde bonnen is een balansrekening.

 

Einde jaar boek je Te verz en Ingel. leeg naar een omzetrekening 8...

 

In feite is dit hetzelde als met de BTW rekeningen.

 

Je kunt dit leegboeken ook per maand of kwartaal doen.

 

Dit is hetzelfde als dat een factuur uitschrijft, de BTW ben je direct verschuldigd.En dat terwijl je ze nog niet ontvangen hebt.

Bij verkoop van bonnen ontvang je de BTW direct, dus waarom zou je ze niet direct afdragen?

 

Paul.

 

 

Paul

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 187 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.