• 0

VOF beeindigd, vennoot gaat door...

Ik ben in 2005 samen met een goede vriend een VOF gestart. We hebben destijds geen overeenkomst opgesteld cq getekend. Na recente gebeurtenissen was ik genoodzaakt om de VOF te ontbinden. Ik ben al naar de KVK geweest en de rest van de hele mikmak. Nu is mijn partner nog steeds aan het doorhandelen. Volgens mij is dit onrechtmatig. Wie kan mij daarop antwoord geven.

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Lostt

 

Je hebt jezelf wel in de penarie gewerkt! Zonder overeenkomst een vof starten is vragen om ellende.

 

Maar er zijn meer wegen naar veilig handelen!

 

Je zegt dat je uitgeschreven bent als vennoot. Dat impliceert dat je

formulier 17 van de KvK hebt ingevuld (ontbinding vof). Als jouw ex-partner dan de onderneming voortzet, maakt dat niet uit en daar is niets onrechtmatigs aan.

 

Ik zou zekerheidshalve wel een aangetekend schrijven met handtekening van ontvangst sturen aan de ex-vennoot:

 

beste X

 

Zoals bekend heb ik mij per datum Z uit late schrijven als vennoot in onze voormalige vof. Dit schrijven dient ter bevestiging van deze juridische wijziging van rechtsvorm. Alle rechtsgevolgen die per datum Z voortvloeien uit jouw handelen onder onze voormalige bedrijfsnaam komen dientengevolge voor jouw rekening.

 

Graag zie ik een getekende bevestiging van bovenstaande tegemoet.

 

Groet Lostt

 

Niet waterdicht, je blijft namelijk wel aansprakelijk voor schulden die ontstaan zijn tijdens de vof periode, maar beslist een houvast als het misgaat en met ten onrechte bij jou aanklopt.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

Ik ben dan zo nieuwsgierig naar het verhaal hier weer achter.

 

Wat is er nou mis gegaan?

 

Wil misschien die partner van jou zijn verhaal hier ook niet kwijt? (ik overwoog een smiley hierachter te zetten, maar toch maar niet, ik meen het serieus).

 

Wat gaat er nou mis als twee mensen elkaar aan kijken, allebei duif willen spelen, in elkaar geloven, naar de kvk gaan, inschrijven, aan het werk gaan, wellicht wat geld maken en dan opeens de één spontaan een havik wordt en de ander het liefst wil opeten. Hoe kan dat?

 

 

Perry

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Een vof is een zakelijk huwelijk.

Zolang er geen kids uit voort kunen komen mag je het van mij zo zien. Het is verder geen vergelijk.

 

Perry

 

 

 

 

 

@Perry, omdat??? (jouw reactie verbaast mij!!)

Je komt met de vennoot nogal veel overeen, veelal meer dan met de partner in een huwelijk en dat vergeten de meeste vof-ers juist! Dit nog los van vof-ers zonder huwelijkse partner!

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reactie's. Ik heb zelf al wat informatie ingewonnen bij de diverse instantie's. Ik heb inderdaad een aangetekende brief gestuurd met de mededeling dat de VOF is opgeheven.

Gisteren heeft hij geld opgenomen van onze zakelijke rekening. En is hij niet van plan om inzage te geven in onze boekhouding.

 

Al met al doet hij alles om tegen te werken.

 

De reden dat het fout is gelopen is dat we alle twee een andere inzicht hadden in hoe nu verder te gaan.

Link naar reactie
  • 0

Je komt met de vennoot nogal veel overeen, veelal meer dan met de partner in een huwelijk en dat vergeten de meeste vof-ers juist! Dit nog los van vof-ers zonder huwelijkse partner!

 

Samenwerken is nog niet samen vrijen. Ik ken maar weinig Vofjes waar het echt lekker botert tussen de ondernemers, maar wel gewoon ieder zijn ding doet om samen tot iets te komen.

 

Ondernemen is een spel, waar de spelers zicjzelf als het goed is vernieuwen en ook spelregels en de beloningstructuren wijzigen om het allemaal spannend te houden. Spelen moet je leren. Ik krijg de indruk dat dit bij veel mensen op de basis school al mis is gegaan. Men kan niet tegen verlies en als het helemaal mis gaat gooien ze het spelbord om. Zulke spelers zouden samen met de medespelers opgesloten moeten worden in de lift kamer van het WTC. Ze mogen er pas weer uit als ze samen bedacht hebben hoe ze verder gaan of uit elkaar gaan. Met name dat laatste is waar het om gaat.

 

We zitten hier op een forum waar we het hebben over innovatie hebben, niet over echtscheidingen!

 

Ik zou zeggen steek de koppen bij elkaar, maak het spelletje netjes af waar men aan begonnen is, maar ga niet met modder gooien, worden beide geen steek wijzer van.

 

Laat beide deze site eens bekijken http://www.speltheorie.nl/ en zie in wat jullie aan het doen zijn.

 

Nogmaals we zijn hier om te vernieuwen, dat begint bij jezelf. Hiervoor moet je jezelf goed begrijpen anders kun je iemand anders zeker niet snappen. We zijn hier niet om te leren met modder te gooien, zijn vast andere sites voor.

 

Perry

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

 

Een vof is een zakelijk huwelijk.

Zolang er geen kids uit voort kunen komen mag je het van mij zo zien. Het is verder geen vergelijk.

 

Perry

 

 

 

 

Ik vermoed dat Denarius mij hier citeert: een vof is een zakelijk huwelijk.

 

Ik gebruik deze beeldspraak om aan te geven dat zolang je verder niks regelt (vof contract cq huwelijkse voorwaarden) alles in 1 grote pot komt en je hoofdelijk aansprakelijk bent.

 

Daar is op zich niks mis mee, zolang je bij elkaar blijft, als je uit elkaar wil, dan komt er herrie. (ondertussen krijg ik het idee om een vof-scheidingsbeurs te beginnen> hoe eindig ik mijn vof?)

 

Met kinderen wordt het in een huwelijk alleen maar lastiger.

 

De kinderen in een vof? Gezamenlijk opgebouwd vermogen. Gedeeltelijk afgeschreven activa met de nodige stille reserve's. Goodwill van de handelsnaam.

 

Delen blijkt opeens heel lastig te worden en van alle goede intenties blijft niets meer over.

 

Onthoud dit: "de enige die geld kan verdienen met vechten is een profbokser"!

 

Het wordt weer een mooie ondernemersdag vandaag, geniet ervan! Ard

 

Link naar reactie
  • 0

Het is weer knikkertijd bij mijn kids op schoolplein. Geweldig om te zien hoe ze tijdens het spel onderhandelen over de spelregels, wel kaatsen niet kaatsen. Voor het echie of niet? Als ik verlies mag ik die stier dan met je ruilen voor twee bonken? Ik vind dat mooi om te zien en zeker als er één uit zijn pan gaat, heeft dan veelal niet goed geluisterd, of de ander is zijn woord toch niet nagekomen :-)

 

Misschien moet er wat meer geknikkerd worden. :-)

 

VoF scheidings bureau :-) Leuke positionering :-)

 

Maar goed ga nu maar lekker briefjes naar elkaar schrijven, fijne dag vandaag.

 

 

Perry

Link naar reactie
  • 1

De VOF is uitgeschreven bij de KVK en de belastingdienst is op de hoogte gebracht. Verder heb ik alle partijen waar we een contract mee hadden op de hoogte gebracht van de gebeurtenis. Dit allemaal met een kopie van het uitreksel van de kamer van koophandel.

 

Inderdaad een VOF is net een huwelijk zolang het goed gaat is alles koek en ei. Maar als men uit elkaar groeit dan is er gedonder in het voor onder. En dan zie je hoe een mens heel erg kan veranderen.

 

Ik heb tot nog toe geprobeerd om als volwassen kerels de problemen op te lossen, maar van de andere zijde komt er alleen maar tegenwerking.

 

Men heeft de stelling eerlijk duurt het langst, maar af en toe vraag ik me wel af moet ik net als de rest zijn. Moet wel in je aard liggen.

 

Maar heeft iemand nog verder tips hoe ik dit op een fatsoenlijke manier kan oplossen. Alle stappen om een gesprek aan te gaan zijn van mijn kant gekomen. Hij communiceert alleen via email.

En welke opties heb ik nog.

 

THX

 

Lostt

Link naar reactie
  • 0
De VOF is uitgeschreven bij de KVK en de belastingdienst is op de hoogte gebracht.

 

Maar delen van de VOF bestaan nog? Je krijgt nog geld ofzo?

 

Gisteren heeft hij geld opgenomen van onze zakelijke rekening. En is hij niet van plan om inzage te geven in onze boekhouding.

 

Anders lijkt het me dat alles toch al afgehandeld is, en je verder kunt met je leven? Voor de experts in dit forum is het wel handig dat je volledig vertelt wat wel, en wat niet geregeld is. Met name in dat laatste kunnen de risico's zich schuilhouden.

Link naar reactie
  • 0

De VOF is uitgeschreven bij de KVK en de belastingdienst is op de hoogte gebracht. Verder heb ik alle partijen waar we een contract mee hadden op de hoogte gebracht van de gebeurtenis. Dit allemaal met een kopie van het uitreksel van de kamer van koophandel.

 

Inderdaad een VOF is net een huwelijk zolang het goed gaat is alles koek en ei. Maar als men uit elkaar groeit dan is er gedonder in het voor onder. En dan zie je hoe een mens heel erg kan veranderen.

 

Ik heb tot nog toe geprobeerd om als volwassen kerels de problemen op te lossen, maar van de andere zijde komt er alleen maar tegenwerking.

 

Men heeft de stelling eerlijk duurt het langst, maar af en toe vraag ik me wel af moet ik net als de rest zijn. Moet wel in je aard liggen.

 

Maar heeft iemand nog verder tips hoe ik dit op een fatsoenlijke manier kan oplossen. Alle stappen om een gesprek aan te gaan zijn van mijn kant gekomen. Hij communiceert alleen via email.

En welke opties heb ik nog.

 

THX

 

Lostt

Bedankt in ieder geval voor het delen van je ervaring. Hopelijk motiveert het mensen om wanneer ze samen gaan ondernemen ook een dagje energie te steken in een zinnig samenwerkingscontractje.

 

Doe je dat niet en wil je naderhand uit elkaar dan kun je door dat "vergeten dagje" wel eens 1 jaar buikpijn hebben.

 

Ondernemen is naast geld ook tijd slim investeren! Ik vind dat je insteek hierin positief is dus verwacht dat jij je er wel uit red. Goed om partijen in ieder geval op de hoogte te stellen. Ard

Link naar reactie
  • 0

Was het maar waar dat het met het ontbinden van de VOF de boel klaar was. Ik krijg inderdaad nog geld en de inboedel moet nog verdeeld worden. Daar krijg ik nog een harde dobber aan om dat voor elkaar te krijgen. Maar ik heb hulp van diverse mensen hierin.

 

Het is inderdaad een klassiek verhaal om met zijn tweeen een onderneming te beginnen en dan niets op papier te zetten. In mijn geval is dat nu misschien een geluk bij een ongeluk. De tijd zal het leren.

Link naar reactie
  • 0

Beste,

 

In 2005 ben ik een VoF gestart met een vriendin. Nu is de samenwerking zodanig dat ik heb besloten om ermee te stoppen, zij wil ermee doorgaan. We hebben een VoF contract en ik heb een aangetekend opzeggingsbrief verstuurd met verwijzing naar artikel 12d. Dit artikel staat voor het opzeggen van deelname aan de VoF buiten de 'gebruikelijke' periode van einde boekjaar.

Hier is zij niet mee akkoord gegaan, ze noemde het niet rechtsgeldig.

Zij verzocht mij om met een ander voorstel te komen. Het voorstel heb ik gedaan. We hebben een gezamelijke schuld en heb aangeboden 50% van mijn deel op me te nemen. Aangezien zij ermee door wilt en vroeg om een voorstel.

 

Wat mij het meest stoort en vraagtekens oproept is dat zij niet reageert of weken later reageert. 3 weken na mijn opzegging kreeg ik een reactie en we zijn nu inmiddels ook 3 weken verder na mijn voorstel, nog steeds geen reactie.

 

Kan en mag zij dit doen? Wat kunnen uiteindelijk mijn stappen zijn die ik kan zetten om het proces te versnellen?

Wat als de 3 mnd opzegtermijn zijn verstreken en we hebben nog geen deal?

 

 

Ik hoor graag goede adviezen waar ik mee verder kan,

 

Alvast bedankt

Groet

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Delight

 

Als het goed is voorziet de akte ook in opzegging die eenzijdig is. Dan volg je gewoon die bepalingen, schrijf je de schuldeiser aan en schrijf je jezelf uit bij de KvK.

 

Zolang jij alles volgens de regels, schuldverdeling en winstverdeling doet, kan zij niet blijven weigeren.

 

Wellicht kun je wat passages over de uittreding in de akte hier plaatsen.

 

Groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je reactie,

 

Uiteraard is er een bepaling in het contract die eenzijdig opzegging toekent. De bepaling zegt kortweg: als één van de vennoten zijn verplichtingen of afspraken niet nakomt het ontbinden eerder is toegestaan. Omdat ik refereer naar de bepaling accepteert zij die niet. Anders zou ze accepteren dat ze haar werk niet goed doet.

 

Wanneer ik mijzelf uitschrijf bij kvk en de fiscus hiervan op de hoogte stel, blijft de bank nog over, die ontbindt het contract alleen met beide handtekeningen. Wat te doen wanneer ze blijft weigeren deze te zetten?

 

En hoelang kan ze blijven weigeren?

 

alvast bedankt

groet

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Delight

Staat er werkelijk niets in de overeenkomst dat ziet op een opzegtermijn voor een van beiden?

 

Het zou toch te gek zijn dat je tot in lengte van dagen gebonden bent aan elkaar zolang de ander niet meewerkt?

 

Stuur mij anders een PM via mijn profiel met jouw mailadres. Wellicht kan ik je beter van dienst zijn als ik de overeenkomst kan inzien.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 256 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.