• 0

Aangifteformulier: eenmanszaak & 100% in loondienst

Hoi,

 

Ik was het afgelopen jaar fulltime in loondienst bij een werkgever.

 

Daarnaast heb ik sinds 1 januari 2007 een eenmanszaak. Ik voldoe aan alle eisen alszijnde een 'ondernemer' (dus val niet onder KOR).

 

Welk Aangift-formulier moet ik nu invullen ? Of moet ik er twee invullen ? Ik wil graag weten welk formulier ik moet hebben en waar ik dan de inkomsten uit mijn dienstbetrekking en waar ik nu de winst uit de onderneming moet neerzetten. Bij de belastingdienst en andere instanties zegt men verschillende dingen.

 

Gisteren vertelde iemand mij dat een W-biljet een goeie optie is ?? Kan ik het niet gewoon op het E-biljet doen ?

 

Hopende op het juiste antwoord!!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Henrik,

 

Je kan voor de BTW wel en voor de inkomstenbelasting geen ondernemer zijn. De criteria hiervoor staan los van elkaar.

De KOR heeft betrekking op je BTW aangifte. Of je aan het eind van het jaar in aanmerking voor de KOR lkomt is uisluitend afhankelijk van de hoogte van de af te dragen BTW (waarbij speciale verleggings- en margeregelingen wel een rol spelen).

 

Voor de inkomstenbleasting kan je altijd maar 1 aangiftebiljet invullen. Als ondernemer (winstgenieter) zal je een O-biljet (waarin opgenomen de Winstaangifte) ontvangen dat vervolgens verplicht elektronisch moet worden ingediend.

Worden je werkzaamheden vanuit de eenmanszaak niet als winst, maar als overige werkzaamheden gezien, dan zal je een P-biljet moeten invullen. Dit mag je elektronisch indienen, maar ben je niet verplicht. Een E-biljet is de eenvoudige uitgave van het P-biljet en niet gediend om overige werkzaamheden op te geven.

 

Hoop dat dit je in het kort wat duidelijkheid in de "aangiftebiljetten geeft"

 

Succes,

 

Fred Londema,

Administratiekantoor Frelo vof

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

 

 

Voor de inkomstenbleasting kan je altijd maar 1 aangiftebiljet invullen. Als ondernemer (winstgenieter) zal je een O-biljet (waarin opgenomen de Winstaangifte) ontvangen dat vervolgens verplicht elektronisch moet worden ingediend.

 

Hoop dat dit je in het kort wat duidelijkheid in de "aangiftebiljetten geeft"

 

Succes,

 

Fred Londema,

Administratiekantoor Frelo vof

 

Dag Fred

 

Ik merk even op dat we al enige jaren geen O-biljet meer kennen, maar dat dat het W(instaangifte)-biljet is geworden.

 

Dit om verwarring tussen vraag en antwoord te voorkomen.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Denarius, helemaal gelijk beljet is uiteraard een W-biljet (en uiteraard niet het O-biljet).

Inhoudelijk veranderd het m.i. verder niet aan de inhoud van mijn bericht.

 

Hendrik, het is inderdaad zo dat als je een verkeerd biljet (E of P) hebt ontvangen je alsnog een W-biljet moet aanvrsagen. Heb je helemaal niets ontvangen en je weet (zoals in jouw geval) dat je aangifte moet doen, dan ben je verplicht om een W-biljet aan te vragen.

Dit biljet combineert de inkomsten uit loondienst, overige inkomsten en de winstaangifte, alsmede de overige posten uit de "normale aangifte" zoals eigen woning, lijfrenteaftrek, ziektekosten en Box III (spaargelden, vermogen etc).

 

In ieder geval succes,

 

Fred Londema

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik weet voldoende.

 

Ik heb vorige week met de belastingdienst gebeld. Die konden mij (ik werd van hot naar her intern doorverbonden) niet zo goed helpen maar raadden mij uiteindelijk aan om een 'biljetwissel' schriftelijk aan te vragen. Dat heb ik dus gedaan.

 

Ik hoop dat ze nu het juiste formulier gaan opsturen!

 

groeten!

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik weet voldoende.

 

Ik heb vorige week met de belastingdienst gebeld. Die konden mij (ik werd van hot naar her intern doorverbonden) niet zo goed helpen maar raadden mij uiteindelijk aan om een 'biljetwissel' schriftelijk aan te vragen. Dat heb ik dus gedaan.

 

Ik hoop dat ze nu het juiste formulier gaan opsturen!

 

groeten!

 

In de eerste plaats, let op dat je het biljet ook ontvangt en als je die nog niet hebt, de daarbij behorende inlog codes. Een W-biljet kan uitsluitend elektronisch worden ingeleverd. Als je dit via de website van de belastingdienst doet heb je de codes nodig (zelfde als voor je BTW in de meeste gevallen).

 

Imn de tweede plaats, heel veel succes.

 

fred Londema

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 149 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.