• 0

Belastingvraagjes starter

Hoe kan ik de belasting het beste apart houden:

 

Per verkocht product 19%, plus 35% inkomstenbelasting?

 

Kan iemand me hier even aangeven hoe het eerste jaar er bv. gaat uitzien. Ik moet een omzetprognose geven bij de belastingdienst. Krijg ik hiervan al meteen een aanslag?

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik neem even aan dat je een blanco formulier "opgaaf startende onderneming eenmanszaak etc" voor je neus hebt liggen?

 

De omzet en winstcijfers die je daar invult zijn met name om te bepalen hoe vaak per jaar je aangifte moet gaan doen voor de BTW, jaarlijks, kwartaal, of maandsgewijs.

 

In het algemeen is het wijsheid om gewoon aan de voorzichtige kant te schatten.

 

Als het inderdaad om dat formulier gaat krijg je aan de hand daarvan geen aanslag.

 

Als ondernemer kijk je naar omzet en kosten exclusief BTW, als je een kleine ondernemer bent levert dat nog een leuk voordeeltje op maar buiten dat hou je met de BTW eigenlijk alleen rekening in je cashflow.

 

Je belastingdruk qua IB kun je bepalen door het te verwachten resultaat uit te rekenen op jaarbasis en vervolgens daar een berekening op los te laten. (zoek eens op rekentool hier op HL).

 

Denk eens aan het maken van een exploitatieoverzicht (evt. liquiditeitsbegroting).

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reactie. Het gaat inderdaad om het formulier inschrijving EZ.

 

Ik brand nog even los! ;D

 

Het betreft een zeer-kleinschalige internetwinkel. Ik heb weinig kosten. Ik voldoe niet aan de urennorm om startersaftrek te krijgen en mijn verwachtte omzet zal 12.500 zijn. Krijg ik totaal geen startersaftrekken? :))

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als de uit eindelijk te betalen omzetbelasting (BTW) over het kalanederjaar minder is dan euro 1.883,- dan kom je in aanmerking voor de kleine ondernemersregeling (KOR). Deze regeling staat geheel los van de ondernemersaftrek in de inkomstenbelasting, maar is uitsluitend afhandelijk van de BTW afdracht.

Wel moet er bij deze regeling rekeing worden gehouden met o.a. de verleggings- en margeregelingen, a;ls met de leveringen/diensten van en naar andere EU landen.

 

Voor de inkomstenbleasting kom je inderdaad niet in aanmering voor de ''ondernemingsfacxiliteiten", zoals zelfstandigenaftrek, startersaftrek en FOR. Voor deze faciliteiten moet je 9in de eerste vijf jaar) voldoen aan de ureneisn van 1.225 uur per jaar t.b.v. de onderneming (na 5 jaar geldende aanvullende eisen).

 

Wel kunnen er investeringsregelingen van toepassing zijn.

 

succes,

Fred Londema

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Als de uit eindelijk te betalen omzetbelasting (BTW) over het kalanederjaar minder is dan euro 1.883,- dan kom je in aanmerking voor de kleine ondernemersregeling (KOR). .....

 

 

Per kwartaal draag ik de BTW af, maar krijg deze uiteindelijk weer terug als ik beneden de 1883,- blijf?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste mensen:

 

even een kort aantal concrete vragen:

- Krijg ik een apparte aanslag voor de 4% zorgverzekeringspremie of gaat dit mee met de jaarlijkse inkomstenbelasting?

- Ik ga 1x per jaar BTW afdragen: GLOBAAL gezienmoet ik dan 33% inkomsten/19% BTW (afhankelijk van KOR) en 4% zorgverzekering = 56% van de marge appart houden voor ''de fiscus'' of vergeet ik een belasting? (en ja ik heb het handboek enzo doorgenomen maar vraag het toch voor de zekerheid)

 

Groet,

 

Jeroen

 

[samengevoegd - mod]

Link naar reactie
  • 0

Je in/verkopen en marge worden berekend zonder BTW. De BTW gaat hier feitelijk buitenom. Als je in aanmerking komt voor de KOR, houd er dan rekening mee dat jet het BTW voordeel dat je hierdoor verkrijgt wel in je inkomsten mee moet nemen.

Het percentage inkomstenbelasting dat je betaalt is afhankelijk van je belastbaar inkomen.

Voor de ZVW premie (in 2008: 5,1%!) krijg je een aparte aanslag.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 302 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.