• 0

Posters uitgeven & portretrecht

Ondernemers,

 

korte vraag aan jullie waar ik de laatste dagen niet echt uitkom, ook niet met behulp van Google:

 

Met enkele mensen ben ik van plan om posters van voetballers en voetbalteams te gaan verkopen via internet. Dit kan op twee manieren: via directe contacten met de clubs, of i.s.m. sportfotografen. Maar de vraag is: als een fotograaf een foto maakt van een voetballer, heeft die voetballer daar dan nog zeggenschap over? Of is de foto, als hij met toestemming van de gefotografeerde/club genomen is, 100 % eigendom van de fotograaf en dús in samenspraak met hem/haar uit te geven als poster? Lijkt mij eerlijk gezegd dat er een soort beeld/auteursrecht van toepassing is op dergelijke zaken, maar kan er weinig over vinden.

 

Alvast bedankt!

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als een fotograaf iemand op de foto zet, komt het portretrecht toe aan de afgebeelde persoon en de auteursrechten aan de fotograaf.

 

Als de afgebeelde persoon de publicatie van het portret wil verbieden, zal de rechter een belangenafweging maken. Commerciële belangen kunnen al een reden zijn, denk hierbij aan merchandising. Dus volgens mij hebben jullie toestemming nodig.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Lijkt me heel redelijk dat je niet zomaar met andermans kop geld gaat staan te verdienen. Als je de koppen bij elkaar steekt en een leuke deal maakt voor iedereen, zal een ieder nog eens leuk in de camera kijken ook ;-) Kun je best een leuke business van maken. Voor iedere vereniging een kalender, hoogtepunten van het jaar boekje, grote collage poster, etc...

Verdeel de waarde die je creeërt en uiteindelijk in euros is uit te drukken over de clubkas, de leden, de fotografen en jezelf...

 

Er zijn diversde mogelijkheden hoe de geldstroom kan lopen, zet die allemaal op een rij en neem die waarbij een ieder snel boter bij de vis ziet.

 

 

Perry

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het komt eigenlijk neer op wat Erik in zijn post al zei. Zal het hieronder beknopt weergeven.

Er wordt onderscheid gemaakt tussen de volgende situaties:

 

Het portret is gemaakt in opdracht van de afgebeelde persoon, bijvoorbeeld in een trouwreportage. Hiertoe wordt ook gerekend de situatie waarin de opdracht is gegeven namens of ten behoeve van de geportretteerde persoon, bijvoorbeeld als een bedrijf opdracht geeft om een portret van de directieleden te maken.

 

Het portret is niet in opdracht van (of ten behoeve van) de afgebeelde persoon gemaakt. Dit is gewoonlijk het geval bij het werk van persfotografen, modefotografen en hobbyisten en bij 'toevallig' gemaakte afbeeldingen, bijvoorbeeld in het openbaar gemaakte foto's.

 

In mijn case zou het beide gevallen kunnen betreffen: of je maakt dus de foto van de voetballer met zijn toestemming en je geeft de poster uit, of je gebruikt persfoto's en vráágt toestemming. Dat laatste is logisch en gebruikelijk, maar als ik de wet goed lees niet verplicht:

 

Als de afgebeelde persoon de publicatie van het portret wil verbieden, zal de rechter een belangenafweging maken. (Artikel 21). De rechter zal daarbij zo nodig ook rekening houden met de vrijheid van meningsuiting en de persvrijheid.

 

De volgende omstandigheden kunnen een redelijk belang vormen voor iemand om zich tegen publicatie te verzetten:

 

Privacy-overwegingen. Een dader of slachtoffer van een misdrijf die niet in een krant of encyclopedie wil worden afgebeeld kan zich hierop beroepen. Een politicus, bekend zakenman, topsporter of ander algemeen bekend persoon, kan zich hier niet zo gemakkelijk op beroepen.

 

Commerciële belangen – een bekende sporter of popster kan zijn foto willen gebruiken om geld te verdienen door middel van merchandising.

De afgebeelde persoon wordt in de afbeelding voor schut gezet of belachelijk gemaakt. Bepalend is daarbij niet de bedoeling van de maker, maar of het zo opgevat kan worden; of iemand zich door de foto in zijn eer aangetast kan voelen.

 

De wijze van afbeelden is schadelijk voor het imago van de persoon.

De afbeelding wordt gebruikt om reclame of propaganda te maken voor iets waar de afgebeelde persoon niet achter staat.

 

De wet bevat een uitzondering voor opsporingsberichten en dergelijke van justitie, ten behoeve van de openbare veiligheid of het opsporen van strafbare feiten. (artikel 22)

 

Zeker bij het vervaardigen van posters hebben sporters dus het recht om een commercieel deel op te eisen. Logisch eigenlijk en goed om het weten hoe het nu eigenlijk precies zit.

 

Ik ga lekker deals maken. Einde college.

Link naar reactie
  • 0

Wie weet hoe de bedrijven heetten die de rechten beheren van artiesten, bekende personen, tekenfilms etc.

 

Bijvoorbeeld de rechten van Elvis Presley. Wie of wat beheert zijn rechten in Nederland? (of de hele wereld).

 

Ik vraag niet specifiek om bedrijfsnamen, maar gewoon om de algemene naam voor zo'n bedrijven. Kan er even niet opkomen.

Startpunt voor bedrijfsuitjes, vrijgezellenfeesten en familiedagen in Limburg

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.