• 0

Vraag over investeringsaftrek

Hallo Mike,

dit is een prima vraag die je stelt. Ik heb zo even geen idee of hij al een keer op het forum gesteld is. (anders zou het ook leuk zijn om de vraag op het forum te zetten dan heeft een ander ook iets aan het antwoord

 

Groeten,

Ard

 

Dus bij deze medeforummers.............. ;)

 

als ik zo vrij mag zijn aangezien je overkomt als iemand die verstand van belasting zaken heeft.

Ik zit met een vraagteken namelijk wat betreft de startersaftrek.

ik weet dat je minimaal het eerste jaar voor €2100 moet inversteren, waar het per artikel minimaal €450,- moet zijn.

Nou is het geval dat ik (met gemak) over die €2100 ga komen, echter zit er niet één artikel bij van €450 of hoger.

Mijn vraag dus; is er wel manier om toch nog in aanmerking te komen voor deze startersaftrek?

(inverstering betreft trouwens allemaal nieuw gereedschap.)

 

Alvast bedankt voor de moeite.

 

Vriendelijke groeten, Mike

 

(p.s. deze vraag stelde ik prive aan 3 medeforummers)

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dit was Starterscoach' zijn antwoord

Hallo Mike,

 

dit is een prima vraag die je stelt. Ik heb zo even geen idee of hij al een keer op het forum gesteld is. (anders zou het ook leuk zijn om de vraag op het forum te zetten dan heeft een ander ook iets aan het antwoord)

 

Of je nu timmerman, automonteur of tandarts bent. Je hebt behoefte aan allerlei handgereedschap. Een goede hamer kost 50 euro. Een leuk tangetje 40 euro. Alles bij elkaar opgeteld een flink bedrag, afzonderlijk stelt het weinig voor.

 

In feite is het 1 investering: werkplaatsuitrusting of handgereedschap. Als je dan boven de drempel uitkomt kun je dus investeringsaftrek krijgen (als je als ondernemer voor de IB wordt gezien). Vervolgens kun je ook nog kiezen of je af gaat schrijven over meerdere (b.v. 5) jaren of dat je de willekeurige afschrijving gebruikt en b.v. in 1 jaar afschrijft.

 

Groeten,

 

Ard

 

Link naar reactie
  • 0

denk dat je beter even je berichten en topictitel kan wijzigen want het is nu nogal onduidelijk, maar begrijp ik het goed dat je graag gebruik wil maken van investeringsaftrek, maar dat alles per artikel onder de 450 is? ikzelf ben bang dat het dan niet meer zomaar kan, want het moet per artikel 450 of meer zijn. trucjes die ik weleens heb gehoord wat je wel kan doen is:

- stel je wil 1 artikel en waarschijnlijk ooit een 2de, en 2 samen is meer dan 450,-, denk na of je dan beter de 2 in 1x kan kopen. Het totaalbedrag op het factuur is boven de 450 dus geldt er investeringsaftrek

- stel je hebt wel een artikel boven 450 maar je gaat niet totaal de boven 2100 in 1 jaar, kijk dan of er accessoires kunnen zijn en koop die in 1x erbij. Dus stel je koopt pc, koop dan evt in 1x ook muis en toetsenbord. Je stopt het totaalbedrag als 1 artikel in boekhouding (dus maakt niet uit dat muis minder dan 450 kost) en haal daardoor misschien wel het minimale bedrag voor investeringsaftrek

 

Dat is tenminste wat ik begreep, ik ben geen belastingexpert. Ben benieuwd of er toch meerdere trucs zijn en of deze inderdaad goed genoeg helpen.

Link naar reactie
  • 0

De 450 euro regel is alom bekend.

 

Wellicht een nadere uitleg.

 

Stel je koopt iedere maand een stuk handgereedschap van 200.

In totaal koop je dan voor 2400 euro in op jaarbasis.

Je zou daarmee de investeringsaftrekdrempel halen. Toch voldoe je niet aan de voorwaarden. Je hebt namelijk niet 1 investering gedaan, maar 12 keer een kleine aanschaffing gedaan.

 

Als je echter in 1 keer je werkplaats wil voorzien van die 12 stukken handgereedschap en je schaft ze in 1 keer aan. Dan investeer je in mijn optiek in 1 keer voor 2400 euro, en in 1 investering namelijk werkplaatsuitrusting (het is een samenhangend geheel).

 

Zou je de tweede methodiek niet hanteren dan zijn er veel situaties denkbaar waar je nooit en te nimmer over de 450 heen komt.

 

10 werkplekken in 1x aangeschaft bijvoorbeeld:

10 bureau's a 400 euro, totaal 4000 euro

10 kasten erbij a 350 euro, 3500 euro

10 stoelen a 400 euro euro, 4000 euro

10 lampen a 125 euro, 1250 euro

10 bureausets a 100 euro, 1000 euro

 

Totaalinvestering 13750 euro.

 

Wanneer je met zo'n investering naar je boekhouder stapt en die zegt, ja je komt niet boven de 450 per stuk dus geen aftrek, dan noemen ze dat zeer defensief je aangifte doen. Op zijn minst kan hij de investering ter toetsing voorleggen aan de belastingdienst en van te voren een oordeel vragen.

Offensiever is in dit geval simpelweg investeringaftrek hanteren en te handelen in de geest van de wet.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij mocht dat niet.

Dat had ik namelijk ook in mijn hoofd.

Ik dacht gewoon 5 bonnen op te laten maken van minimaal €450,-

Maar mijn boekhouder zei dat de belasting daar niet in zou trappen.

Het moet echt per artikel meer dan 450 zijn

klopt, maar als je alles op 1 bon heb, zoals Starterscoach zegt, dan moet het wel kunnen.

je moet overigens wel opletten dat dat bedrag ex btw moet zijn, en heb keer gehoord dat als je heel veel investeert (iets van boven 25.000 per jaar) de voordeel weer daalt, dan heb je minder % extra aftrek.

Link naar reactie
  • 0

Dag Mike

 

(ik was een van de drie)

 

Zoals al (ook door mij) gesteld: als de investeringen combineerbaar zijn tot een geheel, dan gewoon de aftrek claimen. En nogmaals: dit staat los van het urencriterium, maar je moet wel als ondernemer kwalificeren.

 

Anna, zie voor de percentages:

http://nieuws-uitgelicht.infonu.nl/financieel/12655-tarieven-en-bedragen-inkomstenbelasting-2008-vervolg.html

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi gasten,

 

nou, ik kom gisteren weer bij de boekhouder en heb ik jullie meningen voorgelegd.

toen heeft hij het aan zijn collega's gevraagd (het is namelijk een kantoor met meerdere boekhouders),

en ook zijn collega zei dat het niet mogelijk was.

 

Daarbij werd me wel verteld dat we het wel zouden kunnen proberen,

maar wanneer er eventueel een controle zou komen in de toekomst de belastingsdienst de investeringsaftrek zou kunnen gaan terug vorderen, incl. rente.

Heel dubbelzijdig dus dit.

 

Gisteren gelijk papieren "opgaaf Startende onderneming" en VAR ingevuld.

Aanvragen zijn nu de deur uit. Hopen dat dit ook een beetje opschiet.

tot nu toe geen klagen dus allemaal, gaat lekker op rolletjes ;D

 

Link naar reactie
  • 0

Mike,

 

je boekhouder hanteert een defensieve aanpak. Is op zich niks mis mee maar daardoor kun je centen mislopen.

 

Zoals omschreven: je kunt je situatie vooraf ter toetsing (schriftelijk) voorleggen aan de belastingdienst. Of ga zelf naar een gratis spreekuur van de belastingdienst.

 

Het is jouw toko!!! Jouw centen, dus jij kunt kiezen betaal ik ze aan de blauwe brigade of ga ik ervoor zorgen dat ik er een weekendje van weg kan gaan?

 

Weet je al waar je naar toe zou willen? Ard

Link naar reactie
  • 0

Ik ben boekhouder en wel zo'n jaar of 40 en kom dit soort zaken regelmatig tegen. voorzcihtig zijn ligt in de aard van ons vak. Maar met de klant meedenken en de regels op basis van het gebruik interpreteren mag zeker. Als er op 1 factuur goederen worden ingekocht en geleverd die als 1 geheel kunnen worden beschouwd en het totaal bedrag voldoet aan de eisen boor inveteringsaftrek, dan is die te claimen.

 

In dit geval kan .b.v als omschrijving dienen:

aankoop 1 gereedschapskist compleet, inhoudende

en noem dan maar op.

Dit wordt door de belastingdienst, somd met een beetje extra uitleg, geaccepteerd.

 

succes,

Fred Londema

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 141 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.