• 0

Interne problemen en zwarte scenario's

De meeste ondernemers zijn goed op de hoogte van - en waar nodig beschermd tegen - van buitenaf komende onheilen.

Veel minder rekening wordt er gehouden met interne problemen zoals ruzie tussen aandeelhouders, overlijden of arbeidsongeschiktheid van een sleutelfiguur. Dan blijken de zwarte scenario's niet te zijn vastgelegd in aandeelhouderovereenkomsten, met alle vervelende gevolgen vandien

 

In bijgaand artikel uit het NRC (al eerder in een topic gepubliceerd) worden een aantal praktijkvoorbeelden genoemd.

Hebben HL-leden die met meerderen een onderneming drijven het beter geregeld, of wellicht ervaringen die men wil delen?

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Norbert,

 

Ik had samen met een compagnon een grafisch bedrijf wat we in 7 jaar 3x zo groot gemaakt hebben. Wij hebben alles van te voren vast laten leggen als er zoiets zou gebeuren als je beschreven hebt. We kregen onenigheid over het verder te voeren beleid en hebben daarom besloten om uit elkaar te gaan. Daardoor zijn we goed uit elkaar zijn gegaan omdat alle rekensommen van te voren benoemd waren en we daarover geen disscussie konden hebben. Toch is het zo dat mijn voormalig compagnon een beetje met de gebakken peren zit. Om mij uit te kopen heeft hij zich flink in de schulden heeft moeten steken, hij is eigenlijk terug bij af. Hij is dan nu wel alleen eigenaar van een bloeiend bedrijf, maar toch loopt hij weer veel risico.

Dat is dan ook meteen het grote nadeel van het runnen van een zaak met een compagnon.

 

groet,

 

Arnoud Klein

(business angel)

Link naar reactie
  • 0

Beste Norbert,

 

Ik had samen met een compagnon een grafisch bedrijf wat we in 7 jaar 3x zo groot gemaakt hebben. Wij hebben alles van te voren vast laten leggen als er zoiets zou gebeuren als je beschreven hebt. We kregen onenigheid over het verder te voeren beleid en hebben daarom besloten om uit elkaar te gaan. Daardoor zijn we goed uit elkaar zijn gegaan omdat alle rekensommen van te voren benoemd waren en we daarover geen disscussie konden hebben. Toch is het zo dat mijn voormalig compagnon een beetje met de gebakken peren zit. Om mij uit te kopen heeft hij zich flink in de schulden heeft moeten steken, hij is eigenlijk terug bij af. Hij is dan nu wel alleen eigenaar van een bloeiend bedrijf, maar toch loopt hij weer veel risico.

Dat is dan ook meteen het grote nadeel van het runnen van een zaak met een compagnon.

 

groet,

 

Arnoud Klein

(business angel)

 

 

Hoi Arnoud,

 

Dat is ondernemen in al zijn riscio's. Goed voorbeeld.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

In mijn situatie (ik ben begonnen samen met 1 compagnon, later 2 andere partners toegetreden) hebben we afscheid genomen van de oorspronkelijk mede-oprichter.

 

Ondanks dat een en ander niet even goed in de aandeelhoudersovereenkomsten afgedicht was zijn we er toch zonder al te veel problemen uitgekomen. Door het proces transparant te maken voor beide partijen en heel goed af te stemmen (eerst onderling praten, als dat niet lukt mediation, et cetera) was voor beide partijen duidelijk (van te voren) hoe het zou lopen. Dit zijn dingen die inmiddels in een (overigens nog steeds niet gefinaliseerde aandeelhoudersovereenkomst) wel vastgelegd zijn.

 

De realiteit is vaak dat ondanks alle adviezen van een heleboel mensen, je toch liever en sneller nadenkt over dingen die urgenter zijn en de aandeelhoudersovereenkomst vergeet... Slecht ondernemerschap ben ik eigenlijk van mening, maar goed, in het begin soms wel begrijpelijk...

Link naar reactie
  • 0

De realiteit is vaak dat ondanks alle adviezen van een heleboel mensen, je toch liever en sneller nadenkt over dingen die urgenter zijn en de aandeelhoudersovereenkomst vergeet... Slecht ondernemerschap ben ik eigenlijk van mening, maar goed, in het begin soms wel begrijpelijk...

 

En zo schieten er wel meer dingen bij menigeen in... Als je alles tot in de puntjes wilt regelen (wat eigenlijk zou moeten) dan kom je gewoon niet meer aan geld verdienen toe, lijkt het wel. Mijn to-do lijstje is zo lang, dat het me soms verbaast dat de boel toch gewoon verder draait.

Link naar reactie
  • 0
En zo schieten er wel meer dingen bij menigeen in... Als je alles tot in de puntjes wilt regelen (wat eigenlijk zou moeten) dan kom je gewoon niet meer aan geld verdienen toe, lijkt het wel. Mijn to-do lijstje is zo lang, dat het me soms verbaast dat de boel toch gewoon verder draait.

 

Herkenbaar..maar om Covey te citeren: eerst te belangrijke zaken, dan pas de urgente! De aandeelhoudersovereenkomst is een essentieel onderdeel van het starten van een onderneming. Terugkijkend op ons eigen geschil hadden we daar vooraf veel meer tijd aan moeten besteden en zaken zoals logo's, websites e.d. dan maar een weekje extra moeten uitstellen.

 

M.i. zou de aandeelhoudersovereenkomst zelfs onderdeel moeten zijn van het businessplan. Een idee dat ik tijdens een van mijn TIAS colleges recentelijk geopperd heb aan mijn studenten (allemaal private en corporate bankiers die ondemingsplannen toetsen tbv financiering) . Ze waren het grotendeels met mij eens: ook voor een financier is een goed doordachte aandeelhoudersovereenkomst van belang.

 

Wat vinden jullie van dat idee?

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Niet alleen een aandeelhoudersovereenkomst. Zeker als er meerdere partijen samenwerken is het zaak om alles te documenteren. Dus ook managementovereenkomsten, overeenkomsten voor rekening courant verhoudingen, etc.

 

Als er niets is, dan is er

1) geen basis om geschillen op te beslechten

2) ruimte voor de fiscus om zelf de zaken in te vullen.

 

Prima plan dus.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Dus ook managementovereenkomsten, overeenkomsten voor rekening courant verhoudingen, etc.

 

Absoluut!

 

En indien het management in dienst is van de werkmij ook de arbeidsovereenkomst en de pensioenbrief (bijvoorbeeld onze eigen situatie: beide DGA's in dienst van de werkmij omdat wij de btw over de managementfee slechts gedeeltelijk kunnen verrekenen )

 

Zie ook het voorbeeld van mijn mede-auteur van het NRC artikel in het startbericht van deze draad : een pensioentoezegging die door de nabestaanden direct opeisbaar bleek (ten behoeve van externe verzekering) en waardoor het bedrijf kapot ging.

 

Ik gebruik dit voorbeeld sindsdien als casus t.b.v corporate bankers: de meesten hebben/hadden nog nooit van dit specifieke risico gehoord!

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Okay, ik heb er nog eens over na zitten denken en moet toch even een beetje op mijn eerdere post terug komen. Alles leuk en aardig, maar als niemand ooit van de bestaande paden afwijkt, hadden we geen ondernemers. Ondernemers nemen risico's en misschien dat 1 van die risico's (hoewel vaak misschien wel onbewust) wel de aandeeelhoudersovereenkomst is.

 

Natuurlijk kan ik en/of de fiscus de papieren wel invullen als er geen rekeningcourantverhouding is. Natuurlijk kun je wel afscheid van elkaar nemen als er geen aandeelhoudersovereenkomst is. Ik ben nog altijd blij dat ik in het land van 'redelijkheid en billijkheid' en 'in de geest van de wet' leef. Dit geeft mij namelijk een zekere ruimte om te opereren zoals ik het wel, binnen de marges die ik zelf redelijk acht. Na 6 jaar ondernemen met zoals nationale als internationale bedrijven ben ik achteraf ook wel eens blij dat ik alles niet meteen heel erg zwaar opgetuigd heb.

 

Die ene keer toen we dat wel deden en met een dure advocaat in zee gingen om een internationale structuur op te tuigen met een hoofdkantoor in Nederland, bleek dat vanwege veranderende marktomstandigheden het HQ in de US beter was. Weg 100k euro aan advocaten en fiscalisten (ja, het was echt ingewikkeld).

 

Ik zeg niet dat je het allemaal niet moet doen. Je moet afwegen wat het je op dat moment waard is: het afsluiten van al je managementovereenkomsten, aandeelhoudersovereenkomsten, rekeningcourantverhoudingen, et cetera voordat je uberhaupt weet hoe je met elkaar zaken gaat doen, wat de nature van je onderneming gaat zijn en voor je je eerste klant binnen hebt.

 

Disclaimer: alles hangt natuurlijk af van de omstandigheid en je moet je wel bewust zijn van wat je doet...

 

How does that sound?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 96 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.