• 0

Managementfee uit meerdere BV's

Sinds vorige week neem ik deel in een tweede werk BV. Uit de eerste werk BV factureer ik driemaandelijks een managementfee vanuit mijn holding. Mijn accountant heeft aangegeven dat ik minimaal 70% van de managementfee als salaris uit mijn holding moet halen als DGA.

Sinds vorige week deelname in 2e werk BV. Hierin hebben wij in januari al omzet gegenereerd. De omzet in de 2e werk BV willen we maandelijks factureren vanuit onze holding.

Mijn vraag is het volgende:

Stel ik heb een managementfee uit werk BV 1: € 120.000,- p/j.

Uit werk BV onttrekken we ca. € 80.000,- p/j.

 

Wat moet ik dan als salaris als DGA ontvangen.

Is dit:

1: 70% van de hoogste management fee dus van € 120.000,-. => € 84.000,- salaris p/j;

2: 70% van het totaal dus van € 200.000,- => € 140.000,- salaris p/j.

 

Ik ben benieuwd naar de reactie/advies.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 1

Voor 2008 moet je loon tenminste gesteld worden op € 40.000. Indien voor mensen in een vergelijkbare functie in loondienst een hoger loon gebruikelijk is, moet het loon vastgesteld op ten minste 70% van dat hogere loon. Stel: Iemand in loondienst verdient voor een soortgelijke functie € 100.000. Jouw salaris moet dan tenminste vastgesteld worden op € 70.000. Ook mag jouw salaris niet lager zijn dan het salaris van de meestverdienende werknemer. Tenzij je aannemelijk kunt maken dat het in jouw branche gebruikelijk is dat de meestverdienende werknemer meer verdient dan de directeur.

 

Sommige Belastingdiensten stellen zich op het standpunt dat - ingeval van een management fee - het gebruikelijk loon tenminste gelijk moet zijn aan 70% van de management fee. In jouw geval dus 70% van € 200.000 is € 140.000. Ik zou hier echter niet zonder meer mee akkoord gaan en vooraf overleg plegen.

 

Mijn ervaring is dat de fiscus wel soepel wil omgaan met bovenstaande regeling, mits de rekening-courant met je BV niet oploopt.

 

Succes,

 

Odeon

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 272 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.