• 0

Opheffen of failliet van B.V

Hoi iedereen,

 

Ik heb een vraag die ik zal proberen zo duidelijk mogelijk te maken.

 

Samen met 2 anders hebben we een B.V. gestart. Alle 3 hebben we een eigen holding met aandelen van de werk B.V.

 

Nu wegens onderling conflict wilden we niet samen verder allemaal. Spijtig maar na 2 jaar van heen en weer is het niet gelukt om de neuzen dezelfde kant op te krijgen.

 

De lasten liepen wel door dus helaas is de werk B.V niet zo veel meer 'waard" als hij ooit was.

 

Door verkoop van het laatste bezit van de werkmaatschappij zijn we in staat om te kunnen betalen om de B.V te kunnen opheffen. Echter dan nemen we alleen de schuldeisers mee die de laatste jaar actief achter hun vordering zijn gegaan want kost natuurlijk meer geld (wat we niet hebben) Verreweg de grootste schuldeiser door die 2 jaar rommelen is de accountant geworden. Hij eist zo deel van dit bedrag dat iedere schuldeiser betalen niet gaat lukken. En raad maar wie moet de opheffing zal moeten gaan uitwerken. We zitten een beetje in de tang dus.

 

Nu komen de vragen :)

 

Stel dat we na 2 maanden bij k.v.k kunnen opheffen. Kunnen de schuldeisers die helaas niet de vordering betaald hebben gekregen dan alsnog hun vordering opeisen? Of ons zelfs aansprakelijk stellen dat we zoveel kosten aan onze accountant betaald hebben (Via prive dan want de rechtpersoon is opgeheven toch?)

 

Helaas had ik geen rechtbijstandverzekering (tip voor wie dit leest), weet er iemand nog goedkope hulp (behalve dit forum natuurlijk!) die dit zou kunnen bekijken of ook de accountant wel echt voor ons heeft gehandeld?

 

Alvast bedankt.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Indien jullie je in privé niet borg hebben gesteld, heeft de accountant - vrees ik voor hem - een moeilijk verhaal. Zijn wel alle belastingschulden betaald? Zo niet, is er (tijdig) melding gemaakt van betalingsonmacht?

 

Jullie kunnen ook zelf de BV ontbinden. Op de KvK is daarvoor een formulier te downloaden. Er moet wel een vereffenaar aangewezen worden.

 

Als je je schuldeisers eerst een akkoord aanbiedt, zodat elke schuldeiser een deel (percentage) van zijn vordering krijgt, heb je m.i. netjes gehandeld. Gaan de schuldeisers akkoord, dan kun je tot ontbinding overgaan.

Gaan de schuldeisers niet akkoord, dan vraag je het faillissement aan. Dan komt er ook een curator aan te pas die ook zijn salaris wil ontvangen en dan blijft er nog minder voor jullie schuldeisers over.

 

Ik ben geen bedrijfsjurist, maar volgens mij zit mijn antwoord aardig in de goede richting.

 

Succes,

 

Odeon

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je snelle antwoord. De belastingdienst is geen schuldeiser (meer), die vorderingen daarmee zijn al opgelost.

 

Wat ik me afvraag is of een schuldeiser die wij 'vergeten' (we horen niks meer van die schuldeiser) nog ons prive kan aansprakelijk stellen als hij na het opheffe van de opheffing verneemt. Met aanname dat we de opheffing correct doen, dus advertentie, 2 maanden bij kvk etc. De rechtspersoon bestaat dan niet meer.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Op het moment dat een schuldeiser zich meldt, dan wordt de opheffing van de rechtspersoon teruggedraaid.

 

En het liquideren van een BV, in de wetenschap dat er met opzet schuldeisers onbetaald worden gelaten zal door een curator mogelijk gezien worden als een doorbreken van de paritas creditorum.

 

Als er geen borgstellingen zijn vanuit privé of vanuit de holdings, is het mogelijk het goedkoopst om het eigen faillissement van de BV aan te vragen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.