• 0

Bankieren in het buitenland

Ik start met het exporteren naar Hong Kong, nu zou ik graag willen weten: moet ik daar een bankrekening openen en me in Hong Kong dollars laten betalen (deze is gekoppeld aan de US dollar) of in euro's op mijn Nederlandse bankrekening ??

 

Ik stel deze vraag omdat ik pas wil leveren als de centen binnen zijn, maar aangezien het om verse goederen gaat die gekoppeld zijn aan dagprijzen is snelheid geboden.

 

Graag jullie advies en/of ervaringen

 

Chris Smits

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

@ExTax!

Dat is zeker een optie.

Hong Kong is een banken "paradijs". Bij een standaard HSBC Business Vantage rekening heb je al een hele reeks sub rekeningen in alle belangrijke valuta. Geld ontavngen in Euro's, Dollars, Ponden, HKD, etc is dan super eenvoudig, op 1 rekeningnummer. Geld wisselen tussen de rekeningen gebeurt real-time, dus nu in HKD is over 5 minuten Euro's of dollars. Van ABN (internet) in Nederland naar Hong Kong is op werkdagen binnen en dag over. Het is alleen vrij kostbaar in Nederlandse ogen (bij laag saldo iets van 12 euro per maand + transactie kosten).

 

Zo, dat was dan het promo praatje. Andere HK banken doen ongeveer hetzelfde.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Fundamenteel is hierbij dat je het hebt over dagprijzen. Kun je me iets meer uitleg geven over wat voor een termijn het gaat (van export in NL naar import in HK?).

 

Als het om grote bedragen gaat, kun je overwegen je risico ten opzichten van de Dollar te hedgen (risico's vermijden). Je kunt je lokale bank bijvoorbeeld garant laten staan dat je voor je HKD een bepaalde hoeveelheid EUR terugkrijgt. Want dat is toch uiteindelijk de bedoeling neem ik aan? Je wilt lijkt mij geen HKD hebben aan het eind van de rit?

 

Wat ook fundamenteel is: wat verwacht je dat de Dollar gaat doen de komende tijd t.o.v. de Euro? Wil je bloot staan aan het valutarisico dan neem je gewoon een bankrekening in HK, laat je betalen in HKD en boek je het weer terug naar je rekening in NL. Wil je niet bloot staan voor dat valuta risico (hier is de tijd dat het duurt voordat je je geld krijgt een belangrijke factor) dan ga je dat risico hedgen. Neem daarvoor contact op met een bank hier in NL of in HK. Afhankelijk van over welke bedragen het gaat (en welke termijn er tussen betaling en levering in zit), zul je een bepaalde risico premie gaan betalen, maar dan weet je wel zeker dat je uiteindelijk het aantal Euro's overhoudt dat je graag wilt overhouden.

 

Als laatste: wil je klant wel betalen in (sterke) Euro's ?

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.