• 0

verlies bij stamrecht bv - gevolgen?

Sinds 1 jaar beschik ik over een stamrecht BV. Het gerealiseerde rendement is thans lager dan de oprenting (4%). De BV draait dus verlies.

Het volgende is mij niet duidelijk:

1. wordt dit verlies verwerkt als een negatieve reserve ?

2. gaat dit uiteindelijk, indien er jaarlijks verlies wordt gedraaid, ten laste van het gestorte kapitaal (eigen geld) ? De BV is immers verplicht t.z.t. de opgerente verplichtingen uit te keren.

3. betekekent dit dat er over het ingebrachte kapitaal nogmaals loonbelasting moet worden betaald (kapitaal komt nl. uit prive) ? Of zie ik het verkeerd ?

 

Dank voor reactie, Hans van Lier.

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Hans

 

Laat ik voorop stellen dat het verlies alleen op papier bestaat! De oprenting die als kosten geboekt wordt, is een fiscale correctie en geen geld dat jouw BV verlaat.

 

Dan jouw vragen:

1. Ja, het verlies wordt een negatieve winstreserve.

2. nee, dit verlies zal niet eeuwig duren. Je zit in dit eerste jaar met oprichtingskosten en dus is het verlies te verwachten. Dit zal niet altijd zo blijven. Bovendien (mocht je beleggen) blijven koerswinsten onbelast tot aan het moment van verkoop van het effect. Er zit dus (bij stijgende koersen) een stille reserve in de aandelenportefeuille.

3. het kan (bij dalende koersen) inderdaad gebeuren dat je het oprichtingskapitaal moet aanspreken om de uitkeringen te doen.

 

Zoals altijd met een stamrecht BV: ga niet te riskant met beleggen om, maar pot ook niet alles op een spaarrekening. Dan moet de 4% rekenrente beslist haalbaar zijn.

 

Een behouden vaart zorgt ervoor dat je aan het eind van de rit de 18.000 weer onbelast terug kunt nemen en hopelijk nog wat overwinst hebt.

 

Groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost zeer bedankt voor je reactie.

 

Het probleem is dat ik geen risico wil lopen en ik voorzie dat ik voorlopig weinig kans maak op een rendement dat hoger zal zijn dan 4% + kosten BV. Dit betekent dus dat ik mogelijk t.z.t. de 18.000 zal moeten aanspreken om de uitkeringen te bekostigen.

 

Bijkomend is dat de 18.000 thans voor mij dood kapitaal vormt. De 18.000 zijn gestort en brengen niets op. Sterker ik dreig deze t.z.t. dus deels te verliezen, daar ik daar opnieuw inkomstenbelasting over zal dienen te betalen.

 

De enige oplossing zou dus zijn: risico lopen met de kans op een hoger rendement. Is dit juist ?

 

Hans van Lier

Link naar reactie
  • 0

Dag Hans

 

Je moet middels spaardeposito´s toch echt in staat zijn om meer dan 4% te krijgen op je vermogen. Overigens mag die 18K ook renderen!

 

Hoe wordt jouw stamrechtvoorziening jaarlijks opgerent? Volgens U-rendement of lijfrente?

 

In beide gevallen wordt in de oprenting namelijk rekening gehouden met een % aan kosten voor de BV. Het is dus niet zo dat de voorziening met exact 4% rendement groeit elk jaar.

 

Graag je reactie

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost,

 

Helaas zakt de rente op deposito's thans als gevolg van de kredietcrisis en bedraagt gemiddeld +/- 4%.

 

Kun je het rendement op de 18k jaarlijks uitkeren, bijvoorbeeld in de vorm van dividend ?

 

In de stamrechtovereenkomst is opgenomen dat de stamrechtverplichting jaarlijks zal worden opgerent met een marktconforme rente die tenminste 4% bedraagt.

 

De vraag is dan of ik inderdaad een percentage voor kosten in mindering kan brengen op deze 4%.

 

Alvast bedankt en vriendelijke groet,

 

Hans van Lier

Link naar reactie
  • 0

Misschien een idee (heb het zelf zo geregeld): kun je geen hypotheek nemen bij je BV (of deel van bestaande hypotheek oversluiten naar je BV) en hierop een leuke rente afspreken? Indien aangegaan voor de eigen woning is de rente die je betaalt aftrekbaar en komt ten goede aan je BV. De rente kun je binnen bepaalde marges (zakelijk!) bepalen.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

@Stien

Dit is alleen interessant als er geen (te hoge) boeterente mee gemoeid is en hangt ook af van de hypotheekconstructie (bijv. fiscaal gefacilieerde polis, spaarverzekering, restant looptijd etc.)

 

@Hans

Dividend kun je alleen uitkeren als de BV winst gemaakt heeft, dus dat is niet aan de orde.

 

Om een oordeel te geven over de kosten die bij de oprenting in rekening gebracht mogen worden, moet ik jouw stamrechtovk inzien. Kun je mij een pm sturen met jouw mailadres?

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 216 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.