• 0

Zonder afrekening naar een nieuwe onderneming???

Zonder afrekening naar een nieuwe onderneming

Wie met zijn onderneming stopt moet afrekenen met de fiscus. Vanaf 1 januari 2008 komt hierin verandering. Een ondernemer kan vanuit de ene onderneming zonder fiscale afrekening een andere onderneming starten. De doorschuifregeling voor stakingswinst - die nu slechts van toepassing is als de ondernemer zijn onderneming moet staken tengevolge van overheidsingrijpen - kan vanaf 1 januari 2008 in alle gevallen worden toegepast. De ondernemer kan de winst bij staking van zijn onderneming belastingvrij reserveren en die vervolgens afboeken op daarvoor in aanmerking komende investeringen in een nieuwe onderneming. Die herinvestering moet dan wel (in beginsel) binnen één jaar na de staking van de onderneming plaatsvinden.

 

 

Wat houdt dit precies in?? Moet men dan de hele winst herinvesteren of mag dan ook een gedeelte investeren??

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Sushi,

 

Volgens mij geef je het zo correct weer. De nieuwe regeling is bv. een uitkomst voor horeca-ondernemers die nog wel eens van locatie willen wisselen. Het deel van de herinvesteringsreserve dat niet wordt geherinvesteerd in de nieuwe onderneming valt uiteraard vrij en daarover moet dan fiscaal afgerekend worden.

 

Let ook op de gevolgen voor de fiscale oudedagsreserve. Indien het ondernemingsvermogen in de nieuwe onderneming lager is dan de stand van de f.o.r., moet over dit bovenmatige gedeelte ook afgerekend worden.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Odeon:

 

Mijn ouders hebben +30 jaar een chinees gehad.

Daar heb ik 10 jaar gewerkt.

Ik wil de zaak niet overnemen...gevolg daarvan is dat mijn vader het pand gaat verkopen.

Mijn vader moet dus afrekenen met de belasting.

Het pand staat zakelijk op de balans.

Stel pand is 1.4 miljoen waard.

Mijn ouders kunnen samen 4 ton afstorten bij een pensioenmaatschappij.

dwz van 1 miljoen moet me pa 52% afrekenen met de belasting. Houdt hij ongeveer 5 ton over.

 

Ik ga met een compagnon binnenkort op een andere locatie een horecagelegenheid beginnen....in hoeverre kan mijn vader hierin investeren(vof?)/meedoen om afrekenen te voorkomen?

M.a.w....hij staat op op papier wel als vof maar werkt in het egt niet mee??

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Sushi,

 

Waar heb jij trouwens de wijsheid vandaan dat de regeling op 1 januari 2008 is ingevoerd? Ik heb deze regeling ook gelezen in het Belastingplan 2008, maar ik heb het voor de zekerheid nog even nagezocht in de Belastingwetten 2008 en kom geen wijziging op de herinvesteringsreserve tegen. Wellicht heb ik ergens overheen gelezen of is de regeling doorgeschoven naar een latere invoeringsdatum. Wie weet het antwoord?

Link naar reactie
  • 0

Excuus excuus Sushi,

 

Vergeet mijn vorige post. Ik heb het nagevraagd bij een collega-fiscalist en hij bevestigd jouw verhaal. Ik heb in het verkeerde wetsartikel gezocht (voor de liefhebbers: de regeling staat in art. 3.64 Wet IB 2001).

 

Jouw ouders kunnen de stakingswinst herinvesteren in een nieuwe onderneming. Ze moeten hiertoe wel een verzoek doen bij de aangifte inkomstenbelasting in het jaar van staking (dit is erg belangrijk!).

 

De nieuwe onderneming kan ook een v.o.f. zijn met jou en je compagnon. Ook de termijn van 12 maanden is in dit artikel opgenomen, met een mogelijkheid voor verlenging. .

 

Het advies wordt nu als volgt:

 

Jouw ouders verkopen hun huidige pand en herinvesteren de winst in het nieuwe pand van jouw zaak. Jouw ouders vormen samen met jou en je partner een v.o.f., waarbij het nieuwe pand buitenvennootschappelijk vermogen blijft voor je ouders. Na 3 jaar wordt het nieuwe pand geruisloos doorgeschoven naar jou en je partner. Ook hier geldt: Laat een deskundige er naar kijken.

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

Zeer interessante discussie. Ik heb een eenmanszaak. Nu heb ik de laatste 5 jaar een speciale beweegbare verkeersdrempel ontwikkeld. Er zijn er al 70 van verkocht, niet alleen in NL, maar ook daarbuiten. Nu is verkopen niet mijn ding. Ontwikkelen juist wel. Ik heb nu een intentieverklaring getekend met mensen die het bedrijf voor redelijk wat geld over willen nemen. Ik wil weer een nieuwe onderneming starten (aanvankelijk weer eenmanszaak, misschien later BV). Het bedrijf staakt voor mij en is dus stakingswinst. Maar ik wil het geld hoofdzakelijk in een nieuwe onderneming stoppen. Dat kan met deze doorschuifregeling. Maar nu komt het: wat zijn mijn bedrijfsmiddelen die ik vervreemd heb en die ik weer opnieuw ga herinvesteren. Ik verkoop geen pand of zo,maar vooral kennis: know-how. Zijn dat dan mijn bedrijfsmiddelen? Maar betekent het dan ook dat ik alleen maar in nieuwe kennis mag investeren in mijn nieuwe onderneming. Maar als ik nu eens een bedrijfspand wil kopen als gewoon een gezonde investering, of iets heel anders. Beleggen in een machine of zo. Mag dat plots toch niet? Kan iemand mij daar antwoord op geven. En ook graag verwijzingen naar officiele wetgeving, want aan verhalen van horen zeggen heb je niet zoveel. Ik moet het gewoon zeker weten, want als het mis gaat, gaat het best over veel geld. Alvast bedankt.

Link naar reactie
  • 0

Dag Alfred

 

Laat ik voorop stellen dat we nooit zomaar iets roepen. Een tijdelijke vergissing kan gebeuren, maar wordt dan altijd rechtgezet (i.c. door Odeon zelf).

 

De wettekst zoals deze per 2008 van toepassing is:

 

Artikel 3.64 Doorschuiving via te conserveren inkomen naar andere onderneming

 

1 Bij het staken van een onderneming wordt op verzoek van de belastingplichtige bij de aangifte de met of bij de staking behaalde winst die is toe te rekenen aan bedrijfsmiddelen en aan herinvesteringsreserves, afzonderlijk bepaald en behandeld als te conserveren inkomen, voorzover aannemelijk wordt gemaakt dat die afzonderlijk bepaalde winst in het jaar van staking, dan wel binnen een periode van 12 maanden na staking, zal worden geherinvesteerd in een onderneming waaruit de belastingplichtige winst geniet.

2 Bij tijdige herinvestering wordt de afzonderlijk bepaalde winst in mindering gebracht op de aanschaffings- of voortbrengingskosten van bedrijfsmiddelen die door de belastingplichtige ten behoeve van een bestaande of nieuwe onderneming worden aangeschaft of voortgebracht, als ware die winst een herinvesteringsreserve. Daarbij is artikel 3.54 van overeenkomstige toepassing. De inspecteur vermindert vervolgens dienovereenkomstig de conserverende belastingaanslag bij voor bezwaar vatbare beschikking. Rechtsmiddelen tegen deze beschikking kunnen uitsluitend betrekking hebben op de grootte van de vermindering.

3 Op verzoek van de belastingplichtige wordt de periode van 12 maanden, bedoeld in het eerste lid, verlengd, indien: a. in verband met de aard van de aan te schaffen of voort te brengen bedrijfsmiddelen, voor de herinvestering een langer tijdvak is vereist of

b. de herinvestering, mits daaraan een begin van uitvoering is gegeven, door bijzondere omstandigheden is vertraagd.

 

De inspecteur beslist op het verzoek bij voor bezwaar vatbare beschikking.

 

 

Hieruit volgt dat er inderdaad bedrijfsmiddelen verkocht moeten worden. Als je goodwill (kennis = immateriële activa) verkoopt (in jouw geval) dan is dat geen optie. Wel kun je de goodwill omzetten in een stakingslijfrente bij een verzekeraar, maar zoals duidelijk mag zijn, dan is het geld weg.

 

Je switcht nu eenmaal van onderneming en helaas zijn er geen bedrijfsmiddelen die in aanmerking komen voor deze regeling.

 

Je kunt nadenken over het eerst inbrengen van de onderneming in een werk BV met een holding BV erboven. Dan kun je voor de stakingswinst bij de holding een lijfrente bedingen en hoef je niet af te rekenen. Als je dit via een ruisende inbreng doet, is er geen voortzettingsvereiste van de onderneming (hoewel de staatssecretaris daar - contra legem derhalve - anders over denkt).

 

Raadpleeg in jouw geval een ter zake kundig fiscalist. Zoals je zelf al aangeeft, een fout advies kost je bakken met geld. Ik zou dit onderwerp hier dan ook alleen als voorlopige informatiegaring beschouwen en niet zelf mee aan de slag gaan.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Uitgaande dat ik op leeftijdt ben en mijn huidige bedrijf wil stoppen.Dus ik verkoop mijn inventaris en wil het bestaande bedrijfspand verhuren.Het inventaris is dan de stakings winst . Dit wil ik herinvesteren in een nieuw te bouwen bedrijfspand voor verhuur.

Zodat mijn bedrijfs doelstelling is veranderd.Dus de nieuwe bedrijfs opzet is dan verhuur van OG ectr ectr .

Valt dit ook onder art 3.64 Wet IB 2001?

Link naar reactie
  • 0

beste Leuker5

 

De vraag blijft of de fiscus het louter verhuren van OG in jouw geval zal aanmerken als een IB onderneming. Doorgaans wordt dit belast in box 3 en dus niet als ondernemingswinst in box 1. Alsdan is van art. 3.64 geen sprake.

 

De verhuur zal dus duidelijk buiten het grijze gebied van wel of geen onderneming moeten liggen. Dat betekent wel dat de opbrengsten uit de verhuur belast worden met de box 1 tarieven.

 

Enige houvast bij de vraag of er sprake is van winst uit onderneming:

- hoe actief ben je;

- verricht je zelf onderhoud;

- in je de huur zelf;

- sluit jij alle contracten met verhuurders en dienstverleners;

- hoeveel pabnden verhuur je.

 

Kortom: hoe meer je actief verhuurt, hoe groter de kans dat er een sprake is van een onderneming.

 

Gaat het om slechts 1 pand, dan wordt de kans wel heel klein dat er sprake is van winst uit onderneming.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.