• 0

Not for profit

Hoi allemaal,

 

Samen met een goede vriend heb ik het idee om een instelling/ organisatie op te zetten die starters ook nog na de start begeleid. In principe een idieel doel en omdat wij hier niet rijk van hoeven te worden hadden we bedacht om een stichting op te richten. Daar liepen we echter tegen het struikelblok aan dat het bestuur geen salaris mag ontvangen en de directie niet in het bestuur mag zitten. En aangezien we verwachten dat het op een bepaald moment een fulltime bezigheid zal worden ging die vlieger niet op.

 

Nu zijn we naar alternatieven aan het kijken, waar we eigenlijk steeds weer terugkomen bij een BV. Het probleem zit 'm echter in het feit dat wij een belangrijke bijdrage willen gaan vragen aan het bedrijfsleven. Ik kan me heel goed voorstellen dat bedrijven terughoudend zijn in het geven van bijdragen aan commerciële bedrijven.

 

Dus nu ken ik de term "not for profit" wel, maar hoe een dergelijke organisatie zich kenmerkt, weet ik niet. Zit 'm dat gewoon in de doelstellingen of moet een dergelijke organisatie nog ergens aan voldoen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Volgens mij ben je een beetje in de war.

 

Als het de bedoeling is dat je eraan gaat verdienen (je weet wel: centjes op jouw rekening) dan is het niet not-for-profit. Een paard is een paard en een ezel is een ezel. Maak er een for-profit bedrijf van. Hard werken, daar word je ook niet meteen rijk van. Behalve als je het uitzonderlijk goed doet. Dan heb je namelijk zoveel verdiend dat je je geld kan gaan weggeven, en dan pas ben je toe aan echte not-for-profit.

 

Maar misschien begrijp ik het niet goed... 8)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Leuk verwoord :D

 

Nou het verschil zit 'm in het rijk worden of salaris verdienen, maar goed jouw oplossing klinkt ook niet onaardig ;)

 

Rijk worden en dan geld schenken, kan natuurlijk ook...

 

Maar goed... voor ons plan hebben we support nodig vanuit het bedrijfsleven en dan met name de gevestigde bedrijven. En ik denk dat als wij een BV'tje hebben, dat die bedrijven de indruk krijgen dat ze onze kas aan het spekken zijn. En wij willen het overgrote deel van de inkomsten investeren in startende ondernemers.

Link naar reactie
  • 0

Heeft ook nooit gehoord van coöperaties ::)

 

Vervelend. Schiet bijna door over dit onderwerp :-)

 

Bel me eens. Ben morgen op http://www.trendslation2008.nl praten we met een groepje over hetzelfde wat jij wilt.

 

Perry

 

 

 

Hoi Perry,

 

Ik begrijp je berichtje niet helemaal . Met name de eerste twee opmerkingen. Bedoel je bij je eerste opmerking of ik aan een cooperatie heb gedacht?

 

En met de tweede dat dit een veelvoorkomende vraag is?

 

En waar praat je morgen dan over? Over het not-for-profit verhaal of een instantie die starters begeleid na de start? ???

Link naar reactie
  • 0

Perry is een beetje coöperatie verslaafd ;)Zie o.a. https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=47;action=display;threadid=18062;start=0#msg151640

 

Wat bedoel je precies met "investeren in startende ondernemers."?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp je berichtje niet helemaal . Met name de eerste twee opmerkingen. Bedoel je bij je eerste opmerking of ik aan een cooperatie heb gedacht?

 

Ja excuse, was wat kort door de bocht :-)

Inderdaad ik vermoed dat je niet aan een coop hebt gedacht.

 

En met de tweede dat dit een veelvoorkomende vraag is?

 

Nee meer omdat ik al als verslavende coöper wordt getypeerd, iets wat niet mijn bedoeling is. In die zin, ik vind het maatschappelijk gezien belangrijk dat het wel onder de aandacht komt en het idee heb dat ik een roepende in de woestijn ben, gelukkig samen met een paar andere inmiddels :-)

 

En waar praat je morgen dan over? Over het not-for-profit verhaal of een instantie die starters begeleid na de start?

Over het fenomeen coöperatie, feitelijk een not for profit organisatie zoals jij dat schetst, die gezamenlijk toch kan profiteren van verrichtte inspanningen die een ieder levert. In concreto een nieuw soort arbeids bureau: "Andersnemen".

 

- Met een stichting ben je afhankelijk van donaties.

- Met een BV kom je te winstgevend over.

- In een coöperatie kun je op een democratische manier winst maken en verdelen. Een ieder maakt pas kosten als er omzet wordt gemaakt waarbij de winst eerlijk over degene wordt verdeelt die ook werkelijk een bijdrage hebben geleverd.

 

Daar gaan we het morgen over hebben.

 

Perry

 

 

Link naar reactie
  • 0

Perry is een beetje coöperatie verslaafd ;)Zie o.a. https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=47;action=display;threadid=18062;start=0#msg151640

 

Wat bedoel je precies met "investeren in startende ondernemers."?

 

We willen een groot deel van het geld gebruiken voor een kenniscentrum, workshops, seminars, werkgroepen, meetings, e.d. En dat natuurlijk gratis of tegen een kleine vergoeding.

Link naar reactie
  • 1

Hey Perry,

 

Het is me allemaal duidelijk :)

coöperatie-freak dus? ;D

 

Maar je hebt gelijk! Ik heb nog niet gekeken naar de mogelijkheden van de coöperatie. Ik zal me er eens in verdiepen.

 

Ik wilde je eigenlijk vragen wat meer te vertellen over een coöperatie, maar ik vermoed dat ik jouw berichten op het forum kan volgen om hier achter te komen ;)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik stel voor "ondernemers helpen" niet als liefdadigheid te zien. Ondernemers zijn niet zielig. Ze zijn prima in staat zichzelf te helpen of de juiste hulp te verwerven. Naarnate ik me dieper verdiep in "ontwikkelingssamenwerking" des te meer raak ik er van overtuigd dat de "non profit" sector eerder een rem is op economische ontwikkeling dan een stimulans. Als er geen markt is voor je dienst (kapitaalkrachtige vraag) STAY AWAY!

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Neuh, het is wat platter. Starters zijn een markt zonder centen. Dan vraag je grote bedrijven om te sponsoren. Dat gaat beter met een non-profit laagje. Maar dan verdient de directie er niks an. Dus da's een puzzel in een net pak. De oplossing is echter simpel. Gebruik al die sales-experience om snel heel veel geld verdienen, en ga dat dan weer uitdelen aan beginners. Da's pas echt not-for-profit...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

De opmerkingen die hier naar voren komen is volgens ons juist het bestaansrecht van ons plan! ;)

 

Alle instanties vinden dat als je eenmaal bent begonnen, je jezelf maar moet redden. Maar wij vinden dat kortzichtig. Mijn compagnon en ik komen allebij uit een branche waar we briljante vakmensen en briljante plannen ten onder hebben zien gaan.

 

Een briljante boekhouder of accountant kan failliet gaan omdat hij geen sales- of marketing kwaliteiten heeft en een briljante verkoper kan op zijn beurt ten onder gaan omdat hij geen kaas heeft gegeten van administratie.

 

Hierdoor mislukken soms hele innovatieve plannen, die absoluut in sommige gevallen een bijdrage hadden kunnen leveren aan de economische ontwikkeling.

 

En wij willen deze mensen gaan helpen! Ik weet zeker dat het bedrijfsleven hier van kan en wil profiteren.

 

Wat een pleidooi, alsof ik er over na heb gedacht ;D

 

Maar ik kan me haast niet voorstellen dat de mensen hier op het forum, dit probleem niet (h)erkennen. We hebben inmiddels met heel wat partijen gesproken, waaronder de kamer van koophandel, en die zien ons concept als een meer dan welkome aanvulling...

 

En in principe doen wij in zekere mate het zelfde als dit fantastische forum, namelijk kennis delen en overdragen... ;)

Link naar reactie
  • 0

Beste Nikos15052,

 

Maak het niet ingewikkelder dan nodig is. Onderscheid rechtsvormen van doelstellingen. Een stichting is een rechtsvorm, not for profit een doelstelling.

 

Voor wat betreft de stichting merk ik het volgende op. Het feit dat een bestuurder geen salaris mag ontvangen en een directeur niet in het bestuur mag zitten sluit niet uit dat jullie de activiteiten niet gewoon in een stichting kunnen onderbrengen. Bestuurders kunnen gewoon een vergoeding of vacatiegeld ontvangen en het is een stichting niet verboden om werknemers in dienst te hebben. Bij een groei van het fonds en het personeelsbestand kan dit wellicht een probleem gaan vormen, maar mijn advies zou zijn om nu eerst eens gewoon starten, zonder nodeloos ingewikkelde constructies. Voor het doel wat jullie nastreven kan een stichting uitstekend voldoen. T.z.t. zouden daaronder allerlei activiteiten en bedrijven onder geplakt kunnen worden.

 

De coöperatieve lijkt leuk, maar lijkt mij op het eerste gezicht minder geschikt voor jullie doelstelling. Niet dat het niet zou kunnen werken - integendeel zelfs - maar het vergt veel meer gelijkwaardigheid tussen jullie als initiatiefnemers en de betrokken partners.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Hoi Edward,

 

Bedankt voor je reactie! Je antwoord is inspirerend!

Ik denk inderdaad dat een stichting de beste oplossing is en vooral dat onderbrengen van activiteiten in bedrijven onder de stichting is een goede tip!

 

Je sprak over vergoedingen en vakantie geld, maar ik begreep dat vergoedingen zich beperken tot onkosten vergoedingen. Weet jij daar meer van?

 

Groeten, Nico

Link naar reactie
  • 1

Dag Nikos,

 

Edward sprak over vacatiegeld. Dat is wat anders als het wat meer bekende vakantiegeld ;) Vacatiegeld kun je zien als een soort onkosten vergoeding die gegeven wordt aan een bestuurder van bv een stichting. (Jij dus in dit geval) Zo kun je toch nog wat centjes uit de stichting halen, zonder dat het gezien wordt als loon.

 

Edit: nog even het eea opgezocht hierover (altijd interessant) Als je meer wilt weten, klik op deze link en als je het besluit omtrent vacatiegeld wilt nalezen dan kan dat door op deze link te klikken.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

 

Let op, diensten aan ondernemers vinden al veel plaats ook op lange termijn trajecten. Kijk naar ondernemershuizen, syntens, dit forum en bijvoorbeeld de ondernemers wedstrijden. Allemaal door overheidsgeld gesponsord, die bedrijven uiteindelijk ook al sponsoren met belastinggeld..

 

Wil je niet ontmoedigen maar wellicht verfijning in de doelgroep aan te brengen.

 

Perry

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 279 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.