• 0

Ondernemingsplan voor product of bedrijf?

Hallo,

ja daar ben ik weer. Ik waag het risico om een vraag te stellen die al eerder gesteld is, na het wat amateuristisch doorzoeken van het forum (mijn intuïtie om zoekwoorden te bedenken is ronduit slecht), dus vergeef mij als dit al eerder gesteld is.

 

Ik heb - weer eens - een idee voor en product. Het is een groot product, waarschijnlijk te groot voor mij, maar dat is nu even niet relevant.

Ik wil dit professioneel aanpakken en de interesse van potentiële partners en investeerders wekken door het schrijven van een interessante, boeiende en vooral verklarende 'gids' over het product.

Mocht dit lukken, dan wil ik dit product zelf als bedrijf gaan produceren. Mijn vraag is dus nu, dien ik een omscrhijving van het product te maken, of dien ik direct een ondernemingsplan voor het bedrijf eromheen te schrijven? Of zelfs allebei?

Wat hebben potentiële parters en investeerders het liefst, en wat is het slimst/handigst om te doen?

 

Voor de duidelijkheid; met 'gids' bedoel ik iets anders dan het ondernemersplan. Ik bedoel hiermee een uitleg over hoe het product werkt, dat het kan en waar het goed voor is, evenals voorlopige nummers over afzetmarkt en concurrentie. Zelfs ideeën en suggesties voor de opbouw van het product (door de snel evoluerende technologie ligt deze niet per sé vast). Hierdoor wordt het opnemen van een betwourbaar financieel plaatje moeiijk, maar schattingen kunnen (en gaan) ook gegeven worden.

Met een ondernemersplan bedoel ik een beschrijving van het bedrijf. Hoe dit gerund wordt, financiële gegevens, et cetera.

 

Wat is het beste om te doen? Ik kan ook andere tips, suggesties of commentaar gebruiken.

Bij voorbaat dank,

 

Michiel van der Velde

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Afhankelijk van het feit voor wie je het schrijft. Om een investeerder te overtuigen heb je een ander document nodig met andere info dan een businessplan voor jezelf om goed op een rijtje te krijgen hoe je business opgezet moet worden.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Zet eerst eens je plannen voor jezelf op papier, krijg je meteen tijd om er nog eens goed over na te denken, vragen komen dan meestal vanzelf.

 

Ik heb voor mezelf veel dingen in gedachten uitgewerkt, en ze voor mezelf op papier zetten gaat altijd mis. Ik schrijf altijd ene soort verhaal, waarin staat hoe het werkt en wat het kan en wat het nodig heeft.

Link naar reactie
  • 0

voor mezelf op papier zetten gaat altijd mis.

 

Ik las vandaag: How you write is how you think. Misschien eens goed om daar over na te denken, en te léren een plan goed op papier te zetten. :)

 

Volgens mij is je stappenplan als volgt:

 

1. Absoluut beginpunt: bepaal je doelgroep. Wíe wil je nu precies wát vertellen? Een investeerder zoekt wezenlijk iets heel anders dan een leverancier waarmee je zou kunnen partneren, en die zoekt weer compleet iets anders in een document dan een afnemer waarmee je zou kunnen partneren;

2. Bekijk wat er in een productplan zou kunnen zitten

3. Bekijk wat er in een businessplan zou kunnen zitten

4. Neem van beide de bruikbare elementen en maak je eigen plan, met punt 1 telkens als meetlat om te kijken of wat je schrijft a) relevant is, b) lezenswaardig is, en c) het idee/plan duidelijk onder woorden brengt.

 

Besteed er voldoende tijd aan zodat het een goed plan is, maar niet meer dan dat. Teveel plannen sterven in de schoonheid van een prachtig document (waar vervolgens niets mee gebeurt omdat de schrijver achterover leunt en denkt dat het werk gedaan is).

 

Daarna komt namelijk de moeilijkste stap: je plan afleveren bij degene die je bij punt 1 in gedachten had, en zorgen dat zij écht iets zien in je plan.

Link naar reactie
  • 0

natuurlijk eerst je businessplan maken.

 

vervolgens je "elevator pitch" voor je investeerder, liefst op 1 pagina.

Dat dwingt je tot de kern te beschrijven en je hebt de kans dat het ook gelezen wordt.

 

Succes!

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor alle tips. Ik heb toch nog één laatste vraag. Het is een technisch product. Daarom vraag ik mij af, moet ik, en zo ja, voor wie (investeerder, potentiële partners, etc.) in technische details treden, of dien ik die gaandeweg bekend te maken als het contact eenmaal is opgezet?

Zeker voor de partner, waar het dus om een onderdeel voor het product gaat, is het wel belangrijk te weten hoe het technisch in elkaar zit.

 

Om nog een reactie te geven op hert eerste bericht; het is meer een 'wolkenroos'; een redelijk groot (ingewikkeld) product met een redelijk grote afzetmarkt.

Link naar reactie
  • 0

Om nog een reactie te geven op hert eerste bericht; het is meer een 'wolkenroos'; een redelijk groot (ingewikkeld) product met een redelijk grote afzetmarkt.

Klinkt als een grote mistmachine!

 

Hoe vaag kun je iets omschrijven: een redelijk groot (ingewikkeld) product met een redelijk grote afzetmarkt ....

 

Tip: ga eens naar een cursus "hoe zet ik mijn gedachten op papier"

 

Kost misschien een paar honderd euro maar daar heb je je leven lang plezier van! En je komt sneller en goedkoper(!) bij je resultaat! Ard

Link naar reactie
  • 1

Zelf gebruik ik altijd het voorbeeld:

 

Kun je een hamburger zelf maken en em lekkerder maken dan die van de McDonalds? Daar kunnen de meeste nog wel ja op zeggen. (Dit is het technische gedeelte voor jou en je partner)

 

Dan komt het lastigere gedeelte: kun je die hamburger ook zo goed in de markt zetten als McDonalds doet? (daar komt je investeerder kijken)

 

Voor de investeerder is veel belangrijk om te weten of er markt voor is, wie je doelgroep is, afzetpotentieel, hoe ga je het product verkopen -> productie + sales zelf, alleen productie zelf en sales door tussenpersonen, etc., en in het kort: een toelichting over het feit dat je een technisch product hebt, maar dat het wel uitvoerbaar is om het te produceren en voor welk bedrag krijgt de investeerder welk percentage van de aandelen, winstuitkering, licentieopbrengsten, noem maar op.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Zelf gebruik ik altijd het voorbeeld:

 

Kun je een hamburger zelf maken en em lekkerder maken dan die van de McDonalds? Daar kunnen de meeste nog wel ja op zeggen. (Dit is het technische gedeelte voor jou en je partner)

 

Dan komt het lastigere gedeelte: kun je die hamburger ook zo goed in de markt zetten als McDonalds doet? (daar komt je investeerder kijken)

Leuk voorbeeld Spoon! En verder ook een prima omschrijving, een reus waard.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de informatie. Ik ben nu druk bezig statistieken te verzamelen die van toepassing zijn. Rest mij toch nog een vraag; biedt ik de statisieken (met bijbehorende bronnen) 'as-is' aan aan een potentiële investeerder, of verwerk ik dit in een tekst, met of zonder mijn conclusies (of beide)?

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de informatie. Ik ben nu druk bezig statistieken te verzamelen die van toepassing zijn. Rest mij toch nog een vraag; biedt ik de statisieken (met bijbehorende bronnen) 'as-is' aan aan een potentiële investeerder, of verwerk ik dit in een tekst, met of zonder mijn conclusies (of beide)?

En dan natuurlijk wel met een gele kaft eromheen, dan komt het zeker goed.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou de statistieken niet "as-is" presenteren. Want dan denkt die lieve investeerder: "So what? Is dit informatie die ik zelf ook had kunnen opzoeken? Ik heb niks aan cijfers in de zin van statistieken. Ik wil de gedachten achter de cijfers, conclusies, zinvolle terugkoppelingen."

 

Zie het als een soort project waarbij je investeerder de klant is en hij je alleen betaalt als je hem geeft wat hij wil weten. Zijn probleem is: ik weet niet of ik wil investeren in idee x. Geef hem de middelen om die beslissing te maken, maar leg niet een simpel naslagwerkje op zn bureau. Presenteer altijd je bevindingen zelf. Vooral het eerder genoemde "elevator-pitch" verhaal is hierbij erg belangrijk. Zie het zo: je krijgt van die investeerder 30 minuten om ej verhaal te doen (als je geluk hebt) alleen de eerste 2 minuten van die 30 tellen voor zijn beslissing.

 

En in die tijd kun je natuurlijk niet alle ins en outs verteld hebben, maar dan weet meneer of mevrouw al wel of er echt iets in zit in je verhaal. Ook belangrijk: die meneer of mevrouw investeert niet in jouw product en in de ontwikkeling ervan, hij/zij investeert in jou (en je eventuele partner) en dat is dus ook waar die investeerder vertrouwen in moet krijgen.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 249 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.