• 0

VOF met een eenmanszaak en een VOF

Hallo allemaal,

 

Ik heb met mijn compagnon sinds begin 2007 een vof en het verloopt allemaal prima. Een bekende van ons heeft een eenmanszaak in textiel en hier hebben wij als vof het afgelopen jaar al heel veel voor gedaan.

Omdat de bekende van mening is dat wij ondergewaardeerd worden, is ons aangeboden een aandeel in de winst te krijgen ipv facturatie.

Normaal gesproken geen probleem, daar is immers de vof voor. In een nieuw op te richten VOF zouden wij dan een inbreng in geld en voornamelijk arbeid doen. De bekende doet een inbreng in producten/productiekapitaal en arbeid. Wij zouden dan een aandeel van 30 procent krijgen.

Het probleem is echter dat een eenmanszaak geen aandeel in een vof kan nemen. De eenmanszaak zou dan opgaan in de vof, met all gevolgen van dien. Zo heeft de eenmanszaak flink wat bankschulden en daar willen wij niet in deelnemen. Dat is wel het geval als de bestaande eenmanszaak wordt omgezet naar vof en wij instappen.

 

Volgens de kvk was dit juridisch wel af te schermen, maar dat wisten ze zelf ook niet zeker en ik heb daar ook mijn twijfels over.

 

Is het misschien mogelijk dat die bekende naast de eenmanszaak nog een VOF opricht met onze VOF? Eigenlijk heeft de eenmanszaak dan niet veel betekenis meer, hier zitten dan alleen de merkrechten in en de schulden. Vanuit de winst van de nieuw op te richten vof zou deze dan zijn schulden af kunnen lossen. Wij halen ook ons deel van de winst uit de vof of investeren het weer in nieuwe productie.

Klopt dit hersenspinsel van mij of is de eenmanszaak dan illegaal?

 

Ik heb al een afspraak gemaakt met een adviseur, maar wil ook even via deze weg wat informatie inwinnen. Adviseurs zijn niet altijd heilig heb ik gemerkt.

 

Graag zou ik wat tips willen over hoe deze constructie op te zetten of misschien heeft men hier zelf ervaringen mee. Een BV is in ieder geval gezien de financiele groote niet van toepassing.

 

BVD Marc

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een bekende vind dat jullie te weinig verdienen en "gunt" jullie een aandeel in de winst. Tegelijkertijd zit die bekende met torenhoge schulden. Wil de bekende niet gewoon een deel van zijn risico naar jullie overhevelen?

 

Even ervan uitgaande dat de bekende de beste bedoelingen heeft:

 

De beste oplossing lijkt mij dat jullie de hoofdelijke aansprakelijkheid voor de schulden van de bekende uitsluiten. Dit kan m.i. geregeld worden in de v.o.f.-akte. Let er ook op dat de beperking van de hoofdelijke aansprakelijkheid wordt ingeschreven in het Handelsregister van de KvK, zodat deze ook kenbaar is voor derden. Anders kan het alsnog mis gaan.

 

Zorg in ieder geval dat je een andere adviseur inhuurt dan de adviseur van de bekende.

 

Succes,

 

Odeon

 

Link naar reactie
  • 0

Klinkt inderdaad dubieus ja, maar belangrijkste punt is dat er momenteel voor bijna 40.000 orders binnen zijn. Wij helpen bij de inkoop van de producten in china. De inkoopkoopkosten hiervan zijn minder dan de helft, er blijft dus een heleboel winst over. Waarin wij dan dus keer op keer kunnen delen. De bekende kan met zijn deel van de winst de schulden aflossen en dat zal ter zijner tijd als het goed is ook vlot gaan. De verwachtingen voor de afzet en omzet zijn wel goed.

Hier hebben we wel goed over nagedacht. Het is eigenlijk een beetje slecht ondernemerschap. We willen delen in de winst, maar geen risico lopen.

We hebben er het afgelopen jaar genoeg tijd in gestoken en ook met de facturatie zijn we altijd redelijk soepel geweets. Het lijkt hem en ons dan een hele eerlijke deal. Nu nog in een constructie gieten.

Link naar reactie
  • 0

Mijn advies: niet het pad afgaan waaraan je nu zit te denken.

 

Maak een overeenkomst dat een X% van de winst, die de eenmanszaak genereert en gewoon aan de hand van haar boekhouding inzichtelijk kan maken, en maak daar een faktuur voor.

 

Al die verhalen over percentages e.d. (wat sowieso al moeilijk is te regelen als het over VOF's enzo hebt) gaan je uiteindelijk tegenstaan en gaan op ruzie uitlopen, dat voorspel ik je nu al. Met schulden, eenmanszaken en VOF's moet je erg oppassen. Daarom zou ik het niet moeilijk maken: een goede afspraak die win-win is, een goede overeenkomst waarin het vastgelegd wordt (en liefst alvast wat worst case scenario's bespreken en ook in de overeenkomst opnemen), dat is voldoende. Dan heb je exact hetzelfde resultaat, maar véél minder rompslomp en risico.

Link naar reactie
  • 0

Het probleem is steeds dat je bij een VOF (feitelijk meerdere eenmanszaken) hoofdelijk aansprakelijk bent, niet alleen voor jezelf, maar ook voor je vennoten en hun partners en dat kan behoorlijke konsekwenties hebben c.q. krijgen. Zoals Perry zegt, moet je dan al naar een onderneming die zelfstandig drager is van rechten en plichten. Vooalsnog moet je in een BV € 18.000,00 inbrengen, dat kan geld zijn of vermogen in de VOF c.q. EMZ, als echter de EMZ niet echt solvabel is, kan deze ook weinig inbrengen. Eeen Coöperatie UA kan een goede oplossing zijn met veel interessante opties.

Wij bieden geinteresseerden een gratis intakegesprek aan om alle opties van de diverse rechtsvormen door te nemen en van de CoOperatie UA in het bijzonder. Kost je mooi niks, nu ja ca. 2 uur van je tijd, maar dan krijg je ook wel een megainfo.

mail maar naar info@mkbcooperatieraad.nl tav Ben Revet.

Ik neem dan omgaand contact met je op.

 

Link naar reactie
  • 1

Dag Ben,

 

Fijn dat je er bij komt. Ik weet dat je weinig ervaring hebt met forums, wil je dan ook voorzicht op wijze niet te veel je eigen links in je verhaal op te nemen. Zet die in je ondertekening bij je profiel.

 

Zou heel fijn zijn als je je kennis over coops hier verder wilt delen er zijn en komen zeker de laatste tijd veel vragen over diverse bedrijfsvormen, altijd prettig als die ook eens door jou belicht worden.

 

Dankje,

 

Perry

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 241 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.