• 0

eenmanszaak laten participeren in bv

Ik heb een eenmanszaak en wil met twee andere bedrijven samen een nieuwe bv op gaan zetten. De andere twee bedrijven zijn bv's. We willen allen voor 1/3 deelnemen in het nieuwe bedrijf. Kan dit en heeft het extra risico's voor mij, omdat ik (om een goede reden) geen bv maar een eenmanszaak heb die participeert.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Als eenmanszaak particperen in een BV is niet zo slim. De aandelen in de BV komen dan op de balans van de eenmanszaak te staan.

 

Je kunt natuurlijk ook gewoon aandelen in de eenmanszaak nemen als natuurlijk persoon of, nog beter, door middel van een Holding-BV. Eigenlijk op dezelfde wijze als je mede-aandeelhouders.

 

Laat je goed adviseren. Op deze site kun je verder genoeg informatie over deze materie vinden.

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

Dag topofmind

 

Als een eenmanszaak wil participeren in een BV, dan komt die deelneming niet op de balans van jouw eenmanszaak, maar ben je in privé aandeelhouder.

 

Omdat een eenmanszaak en privé fiscaal transparant is, wordt je dus in privé aandeelhouder. Dit gaat verder buiten de eenmanszaak om. Wel ben je dus aansprakelijk in privé (inclusief vermogen in de eenmanszaak), dus zoals Odeon al stelt: niet verstandig.

 

Je kunt jouw eenmanszaak ook inbrengen in een eigen holding BV en van daaruit deelnemen in de nieuwe BV. Dit vereist wel een goed adviseur.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost, dat is niet helemaal waar. Je kunt aandelen tot je onderneming of een werkzaamheid rekenen, ze worden dan belast in box 1 in plaats van box 2 (ab-aandelen). Of dat verstandig is? De inkomsten zijn dan progressief belast, dus als je winst gaat maken ben je duur uit.

 

Die aansprakelijkheid valt ook wel mee: de BV zelf is niet transparant, aansprakelijkheid gaat niet verder dan normaal (bestuurdersaansprakelijkheid).

 

Groet,

 

Ronald

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

ik zit met eenzelfde issue maar bovenstaande gaat me wat snel....

 

Mijn situatie zou zijn:

A) een eenmanszaak

B) een eigen holding BV met 33% aandeel in de werk BV

 

Kan dit zo bestaan?

 

Kan ik vervolgens met de eenmanszaak als ZZP-er een managementovereenkomst aangaan met de werk BV?

(ik zorg dat ik naast de werkzaamheden in de werk BV ooknog 2 andere opdrachtgevers heb)

 

Alvast dank voor de reacties!

Link naar reactie
  • 0

Hoi Hendrik

 

Tegen de situatie Holding BV met 33% in dochter BV en daarnaast een eenmanszaak is geen enkel bezwaar!

 

Vanuit de EMZ een management ovk aangaan met de werk BV gaat echter niet. Je hebt vanuit jouw positie als DGA al een managementovereenkomst met de werk BV (tussen holding en dochter). Alle resultaten die jij met werk voor de dochter haalt, vallen dan onder het resultaat van de holding BV.

 

Wat zou het zakelijk belang zijn om dan de holding buiten beschouwing te laten? Als je dat louter doet wegens de fiscale voordelen en het urencriterium voor de ondernemersaftrek, dan haal je bakzeil bij de fiscus. Zij zullen stellen dat de managementovereenkomst tussen de dochter BV en de holding BV dan prevaleert. Alle resultaten in de dochter komen dan via de management fee aan de holding toe.

 

Je kunt niet met twee petten op voor eenzelfde opdrachtgever opereren, zonder dat er een zakelijk belang is bij het onderscheid tussen werk als DGA van de holding of werk als eenmanszaak.

 

Ik zie wel een (grijze) mogelijkheid als je als DGA van de holding nu geen werkzaamheden verricht voor de dochter BV (bijv. als je nu alleen stil/geldschietend vennoot bent).

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hi Joost, ik zal me even voorstellen: Patricia, 36 jaar en bezig met mijn eerste schreden naar het ondernemersschap; Mijn situatie sluit bij deze topic aan maar verschilt weer iets en zou je deskundig advies graag willen weten: een mogelijk nieuwe werkgever (recruitmentbedrijf) wil mij aannemen maar zoekt een manier om van de werknemerspremies en loonheffing voor mij af te zijn. Ze hebben bedacht een lege BV, de uitvoerende BV op te richten waarin ik dan een klein aandeel zou nemen. dat zal een klein aandeel zijn, waarmee ik net niet of net wel DGA zou zijn

Zij stelden voor dat ik ook een eenmanszaak opricht en ik zou een arbeidsovereenkomst met de Holding aangaan. Tussen de Holding en de uitvoerende BV zit een managementovereenkomst waarvan ik een managementfee ontvang van 2000,- per maand. Door middel van de bonus die ik met het plaatsten van mensen verdien maak ik mijn salaris compleet, alhoewel het wat aan de lage kant zit m.i. als ik ook nog BTW moet afdragen en allerlei verzekeringen moet betalen. Mijn vragen:

 

- ben ik loondienst bij de Holding of huur ik mij zelf in in de uitvoerende BV?

- ben ik verplicht mezelf te verzekeren voor de werknemersverzekeringen, bijdrage ZvW te betalen etc oftewel worden die lasten nu gewoon naar mij verschoven?

- omdat ik maar 1 opdrachtgever heb waarbij er ook nog eens een gezagsverhouding bestaat, ziet de belastingdienst mij dan wel als ondernemer? Zoniet, vallen de ondernemeraftrek en andere voordelen van mij dan niet weg?

- is het raadzaam om wel DGA te worden (er vanuit gaande dat ik niet meer dan 5% kan investeren ) omdat hier weer andere verplichtingen mee samen hangen.

 

Voor mij is dit een nieuwe manier om een arbeidsrelatie aan te gaan en ik vraag me af of de voordelen voor mij wel opwegen tegen de verplichtingen en nadelen zoals het zomaar ontslagen kunnen worden zonder dat ik recht heb op WW, aanschaf eigen auto, etc.

 

Heel benieuwd naar je antwoord! Alvast bedankt!

Patricia

Link naar reactie
  • 0

Een correctie op onderstaande bericht van mij aangezien de werkgever zijn idee aangepast heeft:

Er word geen eenmanszaak opgericht, ik moet zelf een holding BV oprichten waarmee ik de arbeidsovereenkomst aanga, hier ben ik voor 100% DGA. Er komt een managementovereenkomst/fee tussen mijn holding en het Recruitment bedrijf. Ook hoef ik niet deel te nemen in de nog op te zetten uitvoerende BV.

Welke haken en ogen/voordelen kan ik hieruit verwachten?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Patricia

 

Spannende tijden voor je.

 

Let vooral op het volgende:

 

je bent voor de fiscus geen ondernemer als je maar 1 opdrachtgever hebt. Dat geldt ook indien je vanuit een eigen holding BV werkt voor een andere BV. Daar kun je in die opzet alleen omheen als jouw Holding BV ook aandeelhouder is van de Recruitment BV. Dan werk je namelijk als middelijk aandeelhouder in de recruitment BV op basis van een managementovereenkomst.

 

Belang daarin wil je graag op minimaal 5% hebben, zodat de deelnemingsvrijstelling van toepassing is en resultaten uit de recruitment BV belastingvrij in jouw holding BV komen.

 

Je bent in loondienst bij jouw holding BV en bent wel verplicht verzekerd voor de sociale voorzieningen omdat je een minderheidsbelang hebt in de recruitment BV (de andere aandeelhouders kunnen jouw managementovereenkomst opzeggen).

 

Verder is er al erg veel geschreven op HL over de holding BV, het nut ervan en de gevolgen. Gebruik de zoekfunctie rechtsboven daartoe.

 

groet en succes

Joost

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

Als eenmanszaak particperen in een BV is niet zo slim. De aandelen in de BV komen dan op de balans van de eenmanszaak te staan.

 

Je kunt natuurlijk ook gewoon aandelen in de eenmanszaak nemen als natuurlijk persoon of, nog beter, door middel van een Holding-BV. Eigenlijk op dezelfde wijze als je mede-aandeelhouders.

 

Laat je goed adviseren. Op deze site kun je verder genoeg informatie over deze materie vinden.

 

Odeon

 

Ik heb inmiddels behoorlijk overal gezocht op de site. Maar kan mijn vraag toch niet terugvinden. Bovenstaande situatie is misschien ook bij mij van toepassing, nu zegt mijn boekhouder geen probleem gewoon vanuit een eenmanszaak deelnemen. Ik heb gezien de discussie toch mijn twijfels.

Als de deelneming bij de eenmanszaak op de balans komt, dat is duidelijk. Maar hoe gaat het dan met het resultaat van zo een deelneming. Ik betaal Inkomstenbelasting over mijn winst, betaal ik dat dan ook over het resultaat van die deelneming, want dat is iets wat ik nog niet direct betaald krijg, hooguit later, maar dan heet het weer dividend?

Mijn boekhouder is hier niet helder in (misschien tijd voor een andere?), hoe denken jullie hierover?

 

Link naar reactie
  • 0

Wanneer de aandelen in de BV tot het ondernemingsvermogen moeten worden gerekend, zijn alle inkomsten, dus inclusief dividend, als winst aan te merken. Dat is doorgaans minder gunstig dan wanneer de aandelen niet tot het ondernemingsvermogen, maar tot box 2 kunnen worden gerekend.

 

Je zou dan, vanuit fiscaal oogpunt, wellicht beter niet in een BV deelnemen, maar bijvoorbeeld samen met de BV een VOF oprichten.

 

Je zult een verwachting hebben omtrent de opbrengsten van zowel je eenmanszaak als de BV - laat de boekhouder verschillende scenario's doorrekenen om te kijken wat de netto opbrengst daarvan is. Kan hij dat niet, of vertrouw je hem daarin niet (meer), dan kun je een andere boekhouder zoeken, of voor dit specifieke advies een fiscalist raadplegen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 277 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.