• 0

Boekhouder schuift verantwoordelijkheid af

Gast Verwijderd account

Ik kreeg net de jaaropgave 2006 binnen van mijn boekhouder. Er zat een verklaring bij met het verzoek te ondertekenen en terug te sturen. In de verklaring staat dat "de inhoud van de jaaropgave in overeenstemming is met de gegevens die aan de adviseur zijn aangeleverd". En verder dat "ik akkoord ga met de weergave in het fiscaal rapport waarin staat dat ik in 2006 een belastbaar inkomen had van [bedrag]".

 

Ik heb hier een ongemakkelijk gevoel bij. Ik heb geen verstand van boekhouden en daarom heb ik hem ook ingehuurd. Met geen mogelijkheid kan ik controleren of de inhoud van het dikke rapport juist is. Maar de verantwoordelijkheid voor de jaaropgave wordt wel bij mij gelegd. Stel dat er uit een toekomstige controle blijkt dat er fouten zijn gemaakt, kan ik dus blijkbaar niet de boekhouder aansprakelijk stellen. Mag dat zomaar? Of is dit zelfs heel gebruikelijk? Ik vind het maar raar. Ik moet de verantwoording nemen voor iets waar ik geen bal van snap en waar ik een expert voor inhuur en betaal.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
de verantwoordelijkheid voor de jaaropgave wordt wel bij mij gelegd.

 

Dat is normaal. De verantwoordelijkheid ligt bij de ondernemer zelf, niet bij degene die de boekhouding voert en niet bij degene die op basis van de boekhouding de jaarrekening en aangiftes opstelt.

 

Stel dat er uit een toekomstige controle blijkt dat er fouten zijn gemaakt, kan ik dus blijkbaar niet de boekhouder aansprakelijk stellen.

 

Dat kun je hier niet uit concluderen. Een dienstverlener is verantwoordelijk voor de kwaliteit van zijn diensten. Als de boekhouder een beroepsfout maakt dan is hij daar wel degelijk op aan te spreken.

 

Ik moet de verantwoording nemen voor iets waar ik geen bal van snap

 

Als ondernemer hoor je dit soort dingen wel te snappen. Je moet kunnen instaan voor je eigen boekhouding, de jaarrekening kunnen lezen etc. En hoe je het ook wendt of keert, de overheid houdt jou verantwoordelijk voor de inhoud van je belastingaangifte.

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad ligt de verantwoordelijkheid bij de ondernemer, maar dat neemt niet weg dat de boekhouder ook enige verantwoording draagt. Niet elke ondernemer is op de hoogte van de fiscale wetgeving, vandaar dat de ondernemer een boekhouder of accountant inhuurt. Om een verklaring te ondertekenen dat de cliënt accoord gaat met het door de boekhouder berekend fiscaal inkomen gaat mij wat te ver. :o

 

Rob

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

Omgekeerd echter verwacht ik van mijn accountant ook niet dat hij de verantwoordelijkheid neemt voor correctheid en volledigheid van de door mij aangeleverde gegevens, dat is en blijft toch echt mijn verantwoordelijkheid. Een dergelijke verklaring is vrij standaard. Zoals al eerder opgemerkt: als de accountant de gegevens onjuist verwerkt zal hij door de ondernemer aansprakelijk gesteld worden. Heeft hij de gegevens correct verwerkt maar deugden de aangeleverde gegevens niet dan kan hij hiervoor geen aansprakelijkheid aanvaarden. Het is niet aan de fiscus om uit te zoeken waar die verantwoordelijkheid ligt, voor hen is het duidelijk: bij de ondernemer en die vecht het maar uit met zijn boekhouder / accountant.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Dank voor juliie reakties. Ik snap dat ik verantwoordelijk ben voor de aangeleverde gegevens, dat is logisch. Maar ik vind dat de boekhouder mij duidelijk moet aangeven welke gegevens hij nodig heeft en dat hij verantwoordelijk is voor de juiste aangifte en juiste opstelling van de jaaropgave op basis van de op zijn verzoek aan hem ter hand gestelde gegevens.

 

Ik ga daar toch eens met hem in gesprek.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb net ook weer een stapel verklaringen voor de accountant getekend en ik snap het gevoel van Argos dan ook wel. Als je die verklaringen leest denk je bij jezelf waarvoor heb ik zo iemand dan ingehuurd? Aan de andere kant heb ik vertrouwen in mijn accountant en geloof ik ook wel dat het een moeilijke case zal worden voor de rechter om zich achter een dergelijk stukje papier te verschuilen als ie fouten heeft gemaakt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 279 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.