Jump to content
Prefo
Verberg

Afschrijvende en geen afschrijvende inventaris

vraag

Hallo, ik ben bezig met de aangift IB. Vorig jaar was het mijn eerste keer met een onderneming erbij. Ik dacht dat ik het goed had ingevuld maar ik betrap mezelf nu toch op in mijn ogen een fout mbt. het afschrijven. Mijn situatie is als volgt:

 

Eerste jaar diverse spullen op verschillende datums tbv. de inventaris en de inrichting gekocht. Deze keurig allen geboekt op een grootboekrekening met dezelfde naam. Van al deze losse spullen komen er twee in aanmerking voor de afschrijvings-procedure. Ook dit gaat nog goed via een memoriaal. Alleen nu mijn punt, op de betreffende grootboekrekening blijft de resterende spullen staan zodat deze op de balans aan de debet zijde blijven staan terwijl hierin ook de 2 dingen staan die in waarde verminderen door de afschrijving. Moet ik dan voor de IB (materieele vaste activa , inventaris) voor boekwaarde einde boekjaar alles optellen of overboeken van de spullen die niet worden afgeschreven naar een andere grootboekrekening?

Link to post
Share on other sites

4 answers to this question

Recommended Posts

  • 1
  • Rate this answer

Ik begrijp je verhaal niet helemaal maar ik denk dat het erom gaat dat je de aangeschafte inventaris voor een deel wil activeren en hierop afschrijven en een ander deel als directe kosten wilt boeken.

In eerste instantie heb je de kosten op een grootboekrekening (V&W neem ik aan?) geboekt. Vervolgens boek je dan via memoriaal het bedrag van de spullen waarop je wil gaan afschrijven over naar de betreffende balansrekening (inventaris). Hier verschijnt dan het betreffende bedrag aan de debetzijde.

Of: Heb je alles in eerste instantie op een balansrekening geboekt dan zul je het bedrag van de spullen waarop je niet gaat afschrijven dus moeten overboeken naar de grootboekrekening (inventaris) V&W.

 

Het bedrag dat je over het betreffende kalenderjaar wil afschrijven (houd rekening met de regels omtrent afschrijving: max 20% van het verschil tussen de aanschafwaarde en de geschatte restwaarde per kalenderjaar) boek je credit op de balanspost en debet op de grootboekrekening (V&W) afschrijvingskosten. De waarde op de balans zal dan dalen met het bedrag dat je aan afschrijving hebt opgenomen.

 

Overigens: beschik je over een zelfstandige (in fiscaal opzicht) werkruimte? Als dit niet het geval is zijn de kosten van inventaris en inrichting namelijk niet aftrekbaar (eventueel kun je wel de BTW terugvragen)

 

groeten,

 

Stien


maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik probeer het ter verduidelijken. Als volgt mijn situatie: Schoonheidssalon van mijn vrouw op de zolderkamer.

Voor de inrichting cq inventaris diverse spullen gekocht. Als vb. neem ik een behandelstoel €1000,- en een elektrische kachel €30,-. Beide geboekt op grootboekrekening (0230) inventaris & inrichting (Balans materieele vaste activa). Bij mijn weten moet ik de behandelstoel afschrijven en de kachel afzonderlijk hoef niet. Nou schrijf ik af via een memoriaal nl. (voor het gemak over 5 jaar zonder restwaarde dus €200 per jaar)

 

inventaris & inrichting (0230 balans) €200,-

afschrijfkosten inv. & inr. ((4330 resultaat) €200,-

 

 

Hierdoor gaat dus wel de boekwaarde van de behandelstoel onderuit maar tevens blijft de kachel er ook bij op staan bezitting die in waarde gelijk blijft.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Zaken waarover je niet afschrijft horen niet op je balans thuis. Die kachel boek je dus via memoriaal over van je balanspost 0230 naar een kostenrekening inventaris. Het bedrag verdwijnt dan van de balans en komt op als kosten in het betreffende boekjaar waar het dus in 1 keer ten laste van je winst komt.


maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Bedankt voor je reactie Stien. Ik begrijp het tot zover. Alleen heb ik dit vorig jaar dus ook op dezelfde wijze gedaan en dus niet goed. Is er dan voor de IB een wijzigings formulier of wordt het dan eerst schriftelijk aanvragen?

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 10 leden online en 132 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept