• 0

Afschrijvende en geen afschrijvende inventaris

Hallo, ik ben bezig met de aangift IB. Vorig jaar was het mijn eerste keer met een onderneming erbij. Ik dacht dat ik het goed had ingevuld maar ik betrap mezelf nu toch op in mijn ogen een fout mbt. het afschrijven. Mijn situatie is als volgt:

 

Eerste jaar diverse spullen op verschillende datums tbv. de inventaris en de inrichting gekocht. Deze keurig allen geboekt op een grootboekrekening met dezelfde naam. Van al deze losse spullen komen er twee in aanmerking voor de afschrijvings-procedure. Ook dit gaat nog goed via een memoriaal. Alleen nu mijn punt, op de betreffende grootboekrekening blijft de resterende spullen staan zodat deze op de balans aan de debet zijde blijven staan terwijl hierin ook de 2 dingen staan die in waarde verminderen door de afschrijving. Moet ik dan voor de IB (materieele vaste activa , inventaris) voor boekwaarde einde boekjaar alles optellen of overboeken van de spullen die niet worden afgeschreven naar een andere grootboekrekening?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 1

Ik begrijp je verhaal niet helemaal maar ik denk dat het erom gaat dat je de aangeschafte inventaris voor een deel wil activeren en hierop afschrijven en een ander deel als directe kosten wilt boeken.

In eerste instantie heb je de kosten op een grootboekrekening (V&W neem ik aan?) geboekt. Vervolgens boek je dan via memoriaal het bedrag van de spullen waarop je wil gaan afschrijven over naar de betreffende balansrekening (inventaris). Hier verschijnt dan het betreffende bedrag aan de debetzijde.

Of: Heb je alles in eerste instantie op een balansrekening geboekt dan zul je het bedrag van de spullen waarop je niet gaat afschrijven dus moeten overboeken naar de grootboekrekening (inventaris) V&W.

 

Het bedrag dat je over het betreffende kalenderjaar wil afschrijven (houd rekening met de regels omtrent afschrijving: max 20% van het verschil tussen de aanschafwaarde en de geschatte restwaarde per kalenderjaar) boek je credit op de balanspost en debet op de grootboekrekening (V&W) afschrijvingskosten. De waarde op de balans zal dan dalen met het bedrag dat je aan afschrijving hebt opgenomen.

 

Overigens: beschik je over een zelfstandige (in fiscaal opzicht) werkruimte? Als dit niet het geval is zijn de kosten van inventaris en inrichting namelijk niet aftrekbaar (eventueel kun je wel de BTW terugvragen)

 

groeten,

 

Stien

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik probeer het ter verduidelijken. Als volgt mijn situatie: Schoonheidssalon van mijn vrouw op de zolderkamer.

Voor de inrichting cq inventaris diverse spullen gekocht. Als vb. neem ik een behandelstoel €1000,- en een elektrische kachel €30,-. Beide geboekt op grootboekrekening (0230) inventaris & inrichting (Balans materieele vaste activa). Bij mijn weten moet ik de behandelstoel afschrijven en de kachel afzonderlijk hoef niet. Nou schrijf ik af via een memoriaal nl. (voor het gemak over 5 jaar zonder restwaarde dus €200 per jaar)

 

inventaris & inrichting (0230 balans) €200,-

afschrijfkosten inv. & inr. ((4330 resultaat) €200,-

 

 

Hierdoor gaat dus wel de boekwaarde van de behandelstoel onderuit maar tevens blijft de kachel er ook bij op staan bezitting die in waarde gelijk blijft.

 

Link naar reactie
  • 0

Zaken waarover je niet afschrijft horen niet op je balans thuis. Die kachel boek je dus via memoriaal over van je balanspost 0230 naar een kostenrekening inventaris. Het bedrag verdwijnt dan van de balans en komt op als kosten in het betreffende boekjaar waar het dus in 1 keer ten laste van je winst komt.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.