• 0

'ondernemingsvermogen begin boekjaar'

Dag,

 

ik heb mn IB2007 voor ondernemers ingevukld, maar weet niet wat in te vullen bij de vraag 'ondernemingsvermogen begin boekjaar'?

 

Vorig jaar ben ik gestart als ondernemer en vulde ik Eur 0 in.

De winst was dat jaar Eur 23.372 zie ik op de winst- en verliesrekening. Op het IBaangifte formulier staat dat na aftrek van van alles (helemaal onderaan) het verzamelinkomen Eur 14.577 is.

Het bedrag van Eur 23.372 heb ik toendertijd ook ingevuld als priveontrekkingen omdat ik geen ondernemers-rekening heb (alles komt binnen op mn privérekening).

 

Mijn vraag wat vul bij de IB voor ondernemersaangifte 2007 in bij de vraag 'ondernemingsvermogen begin boekjaar'?

Is dat Eur 0 omdat alles naar mijn privérekening gaat? Is dat Eur 14.577, het bedrag dat vorig jaar het verzamelinkomen bleek? Een bedrag dat aan begin van 2007 op mijn privérekening stond? Of iets geheel anders?

 

Dank voor alle hulp alvast!

 

Groeten,

Esther.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 1

Jamaar Esther schrijft dat ze vorig jaar nog geen IB belasting zakelijk heeft gedaan!

 

Ik denk dat Esther met vorig jaar het jaar 2006 bedoelt, nu ze met 2007 bezig is.

 

Anyway: Esther: als je de aangifte 2006 ingediend hebt met een eindvermogen van nihil omdat alles privé opgenomen is, dan is het beginvermogen 2007 ook nihil.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp helemaal niet waarom het niet mogelijk is om bij de aangifte alleen de winst op te geven en het aantal vennooten en dat het programma dan zelf de winst per vennoot uitrekent.

 

In een VOF is dat juist de bedoeling. Als je als vennoot in een VOF IB aangifte doet, dan vul je de winstaangifte in met het totaal van de VOF. In de winst uit onderneming in box 1 neem je daaruit dan jouw aandeel op.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp helemaal niet waarom het niet mogelijk is om bij de aangifte alleen de winst op te geven en het aantal vennooten en dat het programma dan zelf de winst per vennoot uitrekent.

 

In een VOF is dat juist de bedoeling. Als je als vennoot in een VOF IB aangifte doet, dan vul je de winstaangifte in met het totaal van de VOF. In de winst uit onderneming in box 1 neem je daaruit dan jouw aandeel op.

 

groet

Joost

 

nou ik moet begin boekjaar opgeven, eind boekjaar, passiva, activa en uiteindelijk berekend hij de winst per vennoot door (vermogen eind boekjaar + prive onttrekkingen op te tellen) - begin boekjaar vermogen.

Kortom, zo uitgebreide administratie hebben wij niet en zo nauwkeurig. Het hoeft ook niet zo moeilijk want het is best simpel bij een v.o.f.. Gewoon omzet min de bedrijfskosten = winst.

 

Ik zorg er nu gewoon voor dat het bedrag bij saldo fiscalewinstbereking klopt door terug te rekenen.

Webdesign Almere - DutchBridge.nl is een jong en flexibel webdesign bureau
Link naar reactie
  • 0

Ik heb toch geprobeerd begin en eind boekjaar kloppend te krijgen maar dat lukt mij niet. Mijn winst uit de onderneming klopt wel exact. Het zou dan simpel moeten zijn aangezien wij een v.o.f. zijn en dan is het gewoon een kwestie van de winst gedeeld door 2.

 

Echter het belastingprogramma vraagt wat je priveontrekking zijn uit de onderneming in box 1. Dit is veel meer dan de helft van de winst aangezien we begin 2008 van het jaar nog veel geld kregen van 2007. In het programma kan je hiermee rekening houden door dat het begin en eind boekjaar goed in te vullen, dan wordt hiermee rekening gehouden. Echter ik krijg dit niet kloppend. Ben ervan overtuigd dat het een klein puntje is zoals omzetbelasting uit 2007 die je pas in 2008 betaald en hoe je dat meeneemt in begin boekjaar bedrag of zakelijke kosten die je prive hebt betaald, maar niet naar prive-rekening terugstort.

 

Nu is het een beetje te laat om een account om advies te vragen en ik vraag me steeds af waarom kunnen ze niet gewoon in box 1 de helft van de winst pakken. Dus heb ik nu gewoon bij box 1 de helft ingevuld van de winst en klopt nu in het eindoverzicht het saldo fiscalewinstberekening. Nu is de vraag mag dat? want het enige wat we fout doen is het activa,passiva verhaal en het begin boekjaar saldo, echter het resultaat is hetzelfde. De belasting krijgt gewoon exact het geld dat we verplicht zijn om te betalen.

 

p.s. mensen die een v.o.f. hebben en geen zakelijke rekening, vullen het als het goed is ook zo in. Heb het gevoel dat het uitgebreide gedeelte meer voor een b.v. is. Een zakelijke rekening bij een v.o.f. heeft een andere betekenis dan bij een b.v. aangezien je bij een b.v. het op een zakelijk rekening kan laten en vennootschapbelasting moet betalen.

 

alvast bedankt!!!

 

 

 

Webdesign Almere - DutchBridge.nl is een jong en flexibel webdesign bureau
Link naar reactie
  • 0

Even een korte reactie op dit late uur,

 

De reden waarom je dit zo moet invullen komt omdat de belastingdienst de fiscale winst niet van uit de resultatenrekening (Verlies en winstrekening) berekend, maar vanuit de vermogensvergelijking. Zonder de privé opnames en stortingen van zal je nooit aansluiting krijgen. om je te helpen hier een klein voorbeeld, waarbij ik voor de duidelijkheid eventuele verschillen tussen de fiscale en economische balans buiten beschouwing.

 

Stel begin vermogen 20.000 en eindvermogen 35.000 en je vult geen prive in dan is de winst 15.000

Maar heb je in de loop van het jaar 5.000 gestort en 20.000 opgenomen dan wordt het plaatje als volgt:

Eind vermogen 35.000

Bij prive opname 18.000

Af prive storting 5000

Begin vermogen 20.000

 

Winst 28.000 Deze winst moet dan aansluiten op de resultatenrekening (V&W rekening) die je hebt gemaakt

 

Hoop dat je hier wat aan hebt. Wens je succes en als je een specifiek (reken)probleem hebt, stuur me dan even een mailtje want neem aan dat je je cijfers nu niet meteen hier op het forum wilt zetten.

 

Fred

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

als je de aangifte 2006 ingediend hebt met een eindvermogen van nihil omdat alles privé opgenomen is, dan is het beginvermogen 2007 ook nihil.

 

Kan je dit ook op deze manier doen als je wel een ondernemersaangifte invult (en werkt met VAR WUO)?

 

Ik heb een onderneming waar ik nauwelijks investeringen voor hoef te doen, dus in die zin is een ondernemingsvermogen niet nodig.

 

Kan ik dan elk jaar de hele winst als prive-onttrekking opvoeren en eindigen met 0 (of alleen de openstaande rekeningen per 31-12) op de balans?

 

Of moet ik altijd een ondernemingsvermogen aanhouden, en zo ja, zijn er richtlijnen voor hoe hoog die dan moet zijn?

Mijn gehele vermogen als ondernemingsvermogen opvoeren schijnt juist niet te mogen heb ik begrepen.

Link naar reactie
  • 0

Hi Annet

 

Zo werkt het helaas niet. Je ondernemingsvermogen blijkt uit de administratie, dus als je actief nog vorderingen en een banksaldo hebt en passief wat schulden (bijv. BTW) dan is het EV het verschil tussen beiden.

 

Je zou alleen jouw wijze kunnen volgen als je geen aparte zakelijke rekening hebt en alles via een privé rekening doet (wat dan weer een afrader is).

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.