• 0

'gestorte arbeid' in BV io

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je over de arbeid inkomstenbelasting betaald hebt, mag je die opnemen als storting.

 

Als je uitgaat van een brutobedrag, dan worden de aandelen gezien als brutoloon (al of niet in natura) en moet er over het brutobedrag inkomstenbelasting betaald worden.

 

Hoe dan ook, de fiscus wil centen zien.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Even een paar vraagjes om je situatie helder te krijgen:

 

Kun je iets meer omschrijven wat je aan het verbouwen bent?

Is het een koop of huurpand?

Behoort het pand tot het bedrijfsvermogen?

Heb je nu een eenmanszaak?

Wat is de waardetoevoeging van de verbouwing?

 

Is dit niet een reactie op een ander topic? :)

Nee hoor Jeroen. Ik houd gewoon van duidelijkheid. Een duidelijke vraag zorgt voor een duidelijk antwoord. :D

Dus voordat ik reageer wacht ik eerst even rustig het antwoord van Maurits af.

 

Off-topic: Het is mooi weer, ik ga naar buiten. Energie tanken! Fijne zondag! Ard

Link naar reactie
  • 0

Even een paar vraagjes om je situatie helder te krijgen:

 

Kun je iets meer omschrijven wat je aan het verbouwen bent?

Is het een koop of huurpand?

Behoort het pand tot het bedrijfsvermogen?

Heb je nu een eenmanszaak?

Wat is de waardetoevoeging van de verbouwing?

 

Het pand is gebruik-om-niet met optie op koop en het behoort niet tot het bedrijfsvermogen.

Ik heb een eenmanszaak, maar dit is iets anders ernaast.

De waardetoevoeging is ca 40.000 euro.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Even een paar vraagjes om je situatie helder te krijgen:

 

Kun je iets meer omschrijven wat je aan het verbouwen bent?

Is het een koop of huurpand?

Behoort het pand tot het bedrijfsvermogen?

Heb je nu een eenmanszaak?

Wat is de waardetoevoeging van de verbouwing?

 

Het pand is gebruik-om-niet met optie op koop en het behoort niet tot het bedrijfsvermogen.

Ik heb een eenmanszaak, maar dit is iets anders ernaast.

De waardetoevoeging is ca 40.000 euro.

 

 

De waardetoevoeging komt - kennelijk - niet aan de BV toe en ik zie daarom niet in waarom de waarde ervan ingebracht zou kunnen worden.

Link naar reactie
  • 0

Nils,

 

Dat de belastingdienst geld wil zien, linksom of rechtsom, is begrijpelijk. Maar je betaalt pas inkomstenbelasting, wanneer je het geld aanwend voor privedoeleinden (voor winst uit beleggingen gold/geldt dat niet altijd).

Ik benader het echter vanuit maatschappelijk oogpunt. Als ingezetene verdien je geld met handelingen. Verdiensten die teruggeinvesteerd worden in het bedrijf blijven onbelast. Verdiensten die geleend worden door bedrijf x aan (opstartend) bedrijf y blijven in 1ste instantie ook onbelast bij bedrijf x, neem ik aan. Zou je dan de vertegenwoordigende waarde van geleverde arbeid door x als lening aan y mogen opvoeren?

 

Of langs een andere weg. BV_nieuwe _stijl laat nog op zich wachten tot tenminste na deze zomer. Kan je daar in ongeveer mei al een een voorschot op nemen met BV io?

 

Meer informatie om te verduidelijken wil ik wel geven, maar dan wordt het een langer verhaal. Best wel een mooi verhaal, trouwens.

 

--maurits

Link naar reactie
  • 0

Nils,

 

Dat de belastingdienst geld wil zien, linksom of rechtsom, is begrijpelijk. Maar je betaalt pas inkomstenbelasting, wanneer je het geld aanwend voor privedoeleinden (voor winst uit beleggingen gold/geldt dat niet altijd).

Ik benader het echter vanuit maatschappelijk oogpunt. Als ingezetene verdien je geld met handelingen. Verdiensten die teruggeinvesteerd worden in het bedrijf blijven onbelast. Verdiensten die geleend worden door bedrijf x aan (opstartend) bedrijf y blijven in 1ste instantie ook onbelast bij bedrijf x, neem ik aan. Zou je dan de vertegenwoordigende waarde van geleverde arbeid door x als lening aan y mogen opvoeren?

 

Of langs een andere weg. BV_nieuwe _stijl laat nog op zich wachten tot tenminste na deze zomer. Kan je daar in ongeveer mei al een een voorschot op nemen met BV io?

 

Meer informatie om te verduidelijken wil ik wel geven, maar dan wordt het een langer verhaal. Best wel een mooi verhaal, trouwens.

 

--maurits

 

Hmm, ik begrijp niet helemaal waar je het over hebt (kan aan mij liggen)

 

De situatie die je schetst komt heel veel voor bij startende bedrijven. De ondernemer heeft geen geld en brengt zijn "tijd" in, in ruil voor aandelen of een achtergestelde lening.

 

Aandelen of een schuldbewijs hebben waarde. Als jij voor geleverde inspanning door de onderneming betaald wordt in aandelen of dmv een schuldbewijs, ziet de fiscus dat als loon en wil loonbelasting inhouden.

 

Je krijgt dus geen geld, maar moet wel geld afdragen.

 

Hetzelfde geld voor "gratis" aandelen of opties, waar anderen voor moeten betalen. Daar wordt je ook voor aangeslagen.

 

Bovendien is er voor inbreng in natura een accountantsverklaring vereist die je ook niet 1 2 3 krijgt.

 

Je bent het snelst klaar als je het benodigde kapitaal leent, stort, opneemt en weer teruggeeft. Dan heeft de onderneming een vordering op je, die je dan weer kan aflossen uit je netto salaris.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

 

 

Je bent het snelst klaar als je het benodigde kapitaal leent, stort, opneemt en weer teruggeeft. Dan heeft de onderneming een vordering op je, die je dan weer kan aflossen uit je netto salaris.

 

 

Ok, dat isduidelijk. En een BV io uitrekken naar het moment waarop de BV-nieuwe-stijl van kracht wordt, niet doen?

Link naar reactie
  • 0

Je kan een BV i.o. een jaar rekken. Ik weet niet wanneer de BV nieuwe stijl komt. Ik neem aan dat crediteuren checken of er kapitaal in de onderneming zit. Als je niet op rekening koopt, of je richt op grote bedrijven/overheid, zul je daar geen last van hebben.

 

Je moet het zelf weten. Ik reageerde alleen op je vraag over de inbreng van arbeid als kapitaal. Dat gaat vaak mis.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Beste Maurits,

 

Jouw arbeid t.b.v. jouw eenmanszaak kun je niet gebruiken als (gedeeltelijke) storting op aandelen op het moment dat je een BV zou gaan oprichten. Op grond van de wet moeten de aandelen van een BV bij oprichting worden volgestort d.m.v. inbreng van EUR 18.000 in geld danwel door inbreng van andere 'vermogensbestanddelen', die ten minste die waarde vertegenwoordigen. Zoals hiervoor al stond vermeld dien je voor het inbrengen van EUR 18.000 anders dan in geld (bijvoorbeeld een auto, machines etc) een accountantsverklaring te hebben waarin de accountant verklaart dat het in te brengen vermogensbestanddeel ten minste de EUR 18.000 vertegenwoordigt. Het krijgen van een dergelijke verklaring is al lastig genoeg, maar in dit geval kun je het helaas echt wel vergeten.

 

Omdat de kapitaalstorting bij oprichting van een BV bedoeld is als een verhaalsmogelijkheid voor derden moet er daadwerkelijk 'iets' zijn waarop een eventuele crediteur zich zou kunnen verhalen. Ook al weet iedereen dat de betekenis van dit minimumkapitaal minimaal is omdat het geld de dag na oprichting al foetsie kan zijn etc, het is nog steeds een vereiste in de wet dat je daadwerkelijk iets van waarde inbrengt.

 

In dit geval heb je wel waarde toegevoegd aan je eenmanszaak/BV io, maar de enige die daar profijt van heeft ben jezelf. Het zou anders zijn geweest als je een pand van een ander had opgeknapt en voor die werkzaamheden een factuur had gestuurd. In dat geval zou je een vordering hebben die op geld waardeerbaar is (en waarvoor een accountant een verklaring zou kunnen afgeven).

 

Een voorbeeld uit de praktijk dat ooit werkte... Zoek een (minder nozele) accountant. Zo was er bijvoorbeeld één die een (artikel 2:204a BW) verklaring afgaf omdat de oprichter vertelde een lening van EUR 18.000 te hebben verstrekt aan zijn onderneming. De notaris heeft de BV op basis van die verklaring vervolgens ook nog opgericht, maar volgens mij was dat ook zijn laatste..

 

Conclusie, een eigenaar van een eenmanszaak is zelf de eenmanszaak. Op het moment dat je een eenmanszaak gaat omzetten in een BV kun je de eenmanszaak inbrengen als storting op de aandelen van de BV, maar de vraag zal dan zijn wat die eenmanszaak eigenlijk is zonder jou.

 

Jurriaan

 

 

 

 

 

 

 

LAWJUR

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 225 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.