• 0

Financiering - betaling grote orders

Bijna 2 jaar geleden ben ik samen met een compagnon een groothandel in verpakkingsmaterialen gestart. Eerst gewoon naast een fulltime baan en nu parrtime met als doel ergens eind dit jaar volledig zelfstandig te worden.

 

De maximale ordergrootte ligt nu zo rond de 6 a € 7000,- en de inkoop daarvan kunnen wij nog wel voorfinancieren.

 

Nu begint het allemaal echter wat meer te lopen en krijgen we steeds meer grote aanvragen. Het gaat om bedragen boven de € 50000,-.

 

Deze kunnen wij in principe niet voorfinancieren en moeten dus hiervoor naar de bank. Bank doet op zich niet moeilijk maar ik vraag me af of het reeël is de opdrachtgever een bepaald % bij opdracht, aflevering en na aflevering te laten betalen.

 

Bij de kleine orders gaat nu alles op factuur met een betalingstermijn van 14 dagen.

 

Persoonlijk zat ik te denken:

 

40% bij opdracht

40% bij aflevering (hoe zou je dit aan moeten pakken?)

20% binnen 30 dagen na aflevering

 

Ik heb echter geen idee of dit ook reeël is.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het slimste lijkt me een X-percentage vooraf, en de rest binnen 14 dagen na levering. Met het bedrag vooraf heb je dan (een deel van) je voorfinanciering geregeld en tevens bindt je je afnemer. De rest kan dan na levering z.s.m. betaald worden.

 

Welk bedrag de X kan zijn hangt een beetje af van wat gebruikelijk is: welk bedrag zullen je afnemers bereid zonder morren te betalen? Hoe doen je concurrenten dit bijvoorbeeld?

Link naar reactie
  • 0

Bij ons is in de leveringsvoorwaarden voor projecten >25k het volgende vastgelegd:

30% bij opdracht - 8 dagen netto

60% bij aanvang montage - 8 dagen netto

10% bij oplevering - 30 dagen netto

 

In jouw geval is er geen sprake van een montagetijd waardoor bij aflevering de opdracht is voltooid. Het sturen van 2 facturen bij levering, met twee verschillende betalingstermijnen (direct en 14 of 30 dagen) lijkt me onnodige extra administratie en arbeid

 

Wellicht is het te overwegen om 1 factuur bij opdracht te sturen en 1 na levering, bijvoorbeeld 50/50, hetgeen helemaal niet vreemd is, in mijn brache althans

 

Ik begrijp dat je grote orders niet uit voorraad levert maar ook bij jouw leverancier bestelt. Hoe zit het met de betalingstermijnen hiervan? Als je in staat bent de tijd tussen ontvangst van je leverancier en uitlevering van je klant zeer kort te houden (1 of 2 dagen?) en je bij je leverancier een iets langere betalingstermijn kunt aanhouden dan je zelf hanteert (3 weken aan leverancier en 14 dagen aan je eigen klant) dan zou je zelfs je inkoopfacturen kunnen betalen met je reeds betaalde verkoopfacturen en heb je de bank helemaal niet nodig.

 

Kwestie van even goed rekenen

 

de ark is gebouwd door amateurs, de titanic door professionals

Link naar reactie
  • 0

In jouw geval is er geen sprake van een montagetijd waardoor bij aflevering de opdracht is voltooid. Het sturen van 2 facturen bij levering, met twee verschillende betalingstermijnen (direct en 14 of 30 dagen) lijkt me onnodige extra administratie en arbeid

 

Je hebt inderdaad gelijk dat dit een onnodige handeling is. Dat is dus geen optie.

 

 

Wellicht is het te overwegen om 1 factuur bij opdracht te sturen en 1 na levering, bijvoorbeeld 50/50, hetgeen helemaal niet vreemd is, in mijn brache althans

 

Het probleem is dat ik niet weet wat gebruikelijk is in de branche. Hier komt je ook niet echt makkelijk achter. Heb jij enig idee waar je deze informatie zou kunnen vinden?

 

Ik begrijp dat je grote orders niet uit voorraad levert maar ook bij jouw leverancier bestelt. Hoe zit het met de betalingstermijnen hiervan? Als je in staat bent de tijd tussen ontvangst van je leverancier en uitlevering van je klant zeer kort te houden (1 of 2 dagen?) en je bij je leverancier een iets langere betalingstermijn kunt aanhouden dan je zelf hanteert (3 weken aan leverancier en 14 dagen aan je eigen klant) dan zou je zelfs je inkoopfacturen kunnen betalen met je reeds betaalde verkoopfacturen en heb je de bank helemaal niet nodig.

 

Kwestie van even goed rekenen

 

De grote orders worden inderdaad niet uit voorraad geleverd. De betalingstermijn van onze leverancier is 30 dagen dus opzich wel in orde. Er zit vrijwel geen tijd tussen ontvangen van leverancier en verzending naar de klant. Dus de factuur gaat na levering meteen de deur uit.

 

Waar ik het meeste mee zit is hoe ik zeker kan zijn dat de klant betaalt. Dat kan alleen door een aanbetaling te vragen. Dus dan zou het bijvoorbeeld 40% bij opdracht binnen 8 dagen en 60% binnen 14 dagen na aflevering. Als ze dan netjes betalen is het allemaal mooi rond. Lijkt mij op zich een mooie afspraak!

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het probleem is dat ik niet weet wat gebruikelijk is in de branche. Hier komt je ook niet echt makkelijk achter. Heb jij enig idee waar je deze informatie zou kunnen vinden?

 

Mijn advies: test het. Wat vind je zelf redelijk, en probeer daar een schepje bovenop te doen. Je hoort het vanzelf als het ongebruikelijk hoog is (en vaak hoor je dan meteen wat je concurrenten als aanbetaling vragen :) ). Ik dacht bijvoorbeeld vroeger dat dit standaard op 20% diende te liggen (vraag me niet waarom), maar nu doen we vrij vaak 50% en soms zelfs 60%. Als we het niet getest hadden en er niet achter gekomen waren dat hogere percentages best mogelijk zijn, hadden we de afgelopen tijd een aantal mooie kansen misgelopen.

Link naar reactie
  • 0

Mijn advies: test het. Wat vind je zelf redelijk, en probeer daar een schepje bovenop te doen. Je hoort het vanzelf als het ongebruikelijk hoog is (en vaak hoor je dan meteen wat je concurrenten als aanbetaling vragen :) ). Ik dacht bijvoorbeeld vroeger dat dit standaard op 20% diende te liggen (vraag me niet waarom), maar nu doen we vrij vaak 50% en soms zelfs 60%. Als we het niet getest hadden en er niet achter gekomen waren dat hogere percentages best mogelijk zijn, hadden we de afgelopen tijd een aantal mooie kansen misgelopen.

 

Op zich vind ik de 40/60 wel een redelijke betaling. Die 40% dekt een groot deel van de inkoop mocht het mis gaan. Ach en tijden veranderen. Vroeger was het ondenkbaar om vooraf te laten betalen voor producten. Nu doen we het massaal op internet als we iets bestellen en betalen via Ideal ;)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 102 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.