• 0

IB partculieren - inkomsten uit overige werkzaamheden

Beste mensen,

 

Naast mijn normale inkomsten (fulltime baan) ben ik oktober vorig jaar gestart met een webwinkel. Ik heb echter erg weinig verkocht en meer aangeschaft in die maanden. Nu moet ik naast de BTW aangifte (reeds gedaan) mijn particuliere IB invullen zoals altijd, maar heb natuurlijk inkomsten uit overige werkzaamheden. Kan iemand mij vertellen of ik het juist benader als ik mijn verkoop (ex BTW) invul bij "opbrengsten" en bij de aftrekbare kosten mijn aankopen van benodigdheden (ex BTW) en de inkoopprijs (ex BTW) van de verkochte producten. Of moet ik de inkoopprijs al in mindering brengen op de verkoopprijs en dit bij "opbrengsten" aangeven?

En ik neem aan dat ik niets doe met de inkoopprijs van de resterende onverkochte voorraad?

 

Alvast bedankt!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

hallo,

 

de juiste wijze van aangifte van je resultaat uit overige werkzaamheden betreft in uw geval:

 

Uw resultaat te berekenen als volgt:

Al uw ontvangsten (excl. btw) minus al uw uitgaven (excl.btw).

 

Dit betekent dat u de inkoopprijs van de onverkochte voorraad wel degelijk als kosten mee mag nemen en het resultaat dus verlaagt!

 

U kunt ervoor kiezen zoals u zelf voorstelt de ontvangsten bij opbrengsten aan te geven en de uitgaven bij de aftrekbare kosten.

 

Denkt u ook aan bijvoorbeeld het evt. opvoeren van gemaakte kilometers met uw prive-auto ten behoeve van de webwinkel? Indien u een rittenstaatje kunt overleggen natuurlijk.

Ook gemaakte zakelijke telefoonkosten (die u vermoedelijk prive heeft betaald) mag u als aftrekpost (wel weer voorwaarden aan verbonden) opvoeren. De bewijslast hiervan is echter wel weer lastig.

 

Als u vragen heeft verneem ik dit graag,

 

Maurice Schoutsen (FC)

 

EDIT MOD: geen eigen weblinks in reacties.

Link naar reactie
  • 0

Beste Maurice,

 

Alvast hartelijk dank voor dit antwoord het is me helemaal duidelijk nu. Dacht even dat er niemand meer zou reageren! Verder zou ik nog wel willen weten wat ik moet doen als ik mijn verkopen zou willen uitbreiden naar Belgische particulieren; bij het aanvragen van een BTW nummer heb ik bij de Belastingdienst aangegeven alleen lokaal te zullen gaan verkopen. Dien ik dit eerst te melden bij de Belastingdienst of kan ik dat gewoon bij mijn volgende BTW aangifte aangeven en zien ze het dan vanzelf wel?

 

Nogmaals dank voor je hulp!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ben ik blij dat ik hem nog niet verstuurd heb dan.

 

Ik heb namelijk bij "opbrengsten uit overige werkzaamheden" 0 ingevuld daar ik meer heb uitgegeven als ontvangen en heb daarna heb ik bij "Aftrekbare kosten" de telefoonkosten, en nog wat andere kleine uitgaven ingevuld o.a. ook de aanschaf laptop etc.

 

Maar een inkoop is toch niet aftrekbaar? op de btw na dan maar die vul je al elk kwartaal in

Link naar reactie
  • 0

De kosten die je maakt voor het verkijgen van de opbrengsten zijn aftrekbaar. Je moet artikelen inkopen om daaruit vervolgens weer opbrengsten uit te halen, dus naar mijn inziens aftrekbaar?!

 

Geldt voor zowel de aftrekbare kosten als de opbrengsten dat je die zonder BTW invult? (Heb het nergens definitief kunnen vinden, niet te min lijk mij dat wel het meest logisch anders betaal je IB over BTW?)

Link naar reactie
  • 0

Zo klikt het wel makkelijk, maar wat doe je dan met bv je hebt in december voor 1000 ingekocht, maar van deze voorraad heb je op 31 december nog 500 over.

 

In dit geval zou ik 500 op de voorraad hebben staan en niet op de inkopen omdat ik deze pas boek op het moment van de verkoop. samen met de afloop van de Voorraad.

 

Alles hierboven is gemakshalve zonder BTW.

Link naar reactie
  • 0

Ik mis de (eventuele) Kleine Ondernemers Regeling als omzet!

 

Als de uitkomst van de BTW aangifte op jaarbasis een te betalen bedrag aan BTW oplevert dat lager is dan 1.883, dan is de KOR van toepassing.

 

Dit is een vermindering van de aanslag BTW, waarbij geldt dat het verschil tussen (1.883 en de daadwerkelijk te betalen BTW) maal 2,5 in mindering komt op de aanslag.

 

Die KOR vermindering is dan wel weer omzet voor de IB aangifte!

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Is die KOR dan een correctie die je maakt in december op je BTW aangifte?

 

En even een simpel voorbeeldje.

 

stel ik moet over een jaar 1683 BTW betalen. Dit betekend als ik jou antwoord lees dat ik 2,5 x 200 = 500 BTW in mindering kan brengen op de BTW aangifte. Tevens betekend dit als je 32% IB moet betalen dat je dit dan over die 500 extra betaald en dus een bedrag van 160 IB extra betaal. Levert wel een mooi voordeeltje op van 340 euro.

Link naar reactie
  • 0

Is die KOR dan een correctie die je maakt in december op je BTW aangifte?

 

En even een simpel voorbeeldje.

 

stel ik moet over een jaar 1683 BTW betalen. Dit betekend als ik jou antwoord lees dat ik 2,5 x 200 = 500 BTW in mindering kan brengen op de BTW aangifte. Tevens betekend dit als je 32% IB moet betalen dat je dit dan over die 500 extra betaald en dus een bedrag van 160 IB extra betaal. Levert wel een mooi voordeeltje op van 340 euro.

 

Klopt als een bus. Wel mag je de KOR toepassen wanneer je denkt dat het van toepassing is. Dus ook in de eerste aangifte!

Maar dan wel bij de laatste aangifte herrekenen of de KOR uit de eerste aangifte (en evt. volgenden) wel juist was.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Dit betekent dat u de inkoopprijs van de onverkochte voorraad wel degelijk als kosten mee mag nemen en het resultaat dus verlaagt!

 

Wat word hier mee bedoeld dan?

 

__

 

In te vullen:

 

Opbrengsten uit overige werkzaamheden = Winst?

Aftrekbare kosten en lasten = Tel rek, evt reiskosten + andere kosten, ( maar toch geen inkoop van nieuwe voorraad?

Link naar reactie
  • 0

Als je een BTW aangifte moet doen dan heb je een BTW-nummer en vermoedelijk een bedrijf. Een bedrijf is boekhoudplichtig. Bij een goede boekhouding rollen al die dingen automatisch op hun plaats en uiteindelijk rolt je zuivere winst uit je bedrijf uit. Dat is inkomen (den er aan dan zijn de schulden eraf). Wat de KOR betreft het mag niet zo zijn dat je dingen doet louter om belastingtehnisch beter van te worden (dat heet fraus legis). Maar volgens mij ben jij ten onrechte een bedrijf (urencriterium 1250 uren werk, te bewijzen aan de hand van je agenda). Ik raad je aan boekhoeden te leren, zo moielijkis dat niet en dan weet je de meeste anrtwoorden op je vraag. Denk eraan, iets bijleren doet geen pijn.

 

Succes Karel

 

Link naar reactie
  • 1

Als je een BTW aangifte moet doen dan heb je een BTW-nummer en vermoedelijk een bedrijf. Een bedrijf is boekhoudplichtig. Bij een goede boekhouding rollen al die dingen automatisch op hun plaats en uiteindelijk rolt je zuivere winst uit je bedrijf uit. Dat is inkomen (den er aan dan zijn de schulden eraf). Wat de KOR betreft het mag niet zo zijn dat je dingen doet louter om belastingtehnisch beter van te worden (dat heet fraus legis). Maar volgens mij ben jij ten onrechte een bedrijf (urencriterium 1250 uren werk, te bewijzen aan de hand van je agenda). Ik raad je aan boekhoeden te leren, zo moielijkis dat niet en dan weet je de meeste anrtwoorden op je vraag. Denk eraan, iets bijleren doet geen pijn.

 

Succes Karel

 

 

Karel,

 

Ben ik weer ;D. Geen actie tegen jou, maar ik krijg ineens allemaal mails dat er gereageerd is op topics waar ik ook op gereageerd had en dat doe jij ;)

 

Blijf aub wel alert. Deze vraag is 5 maanden oud en hoeft echt niet meer beantwoord te worden.

 

Nog even ter lering: voor de BTW ben je al snel een onderneming! Dat heeft niets van doen met het aantal opdrachtgevers of het (IB) urencriterium! Deelname aan het economisch verkeer tegen belaste handelingen is voldoende voor de BTW plicht! Enne, fraus legis: zullen we het daar maar niet over hebben? Heeft nl. niets van doen met de KOR. Je kunt de KOR namelijk niet gebruiken om FL handelingen mee te verrichten.

 

FL ziet op handelingen die weliswaar binnen de wet liggen, maar die opgezet zijn met het vooropgestelde doel om belasting te besparen buiten de bedoeling van de wetgever.

 

Groet

Joost (die niets tegen je heeft, maar wel de info op HL correct wenst te houden)

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste gebruikers van dit forum,

 

ik ben voor mijn bedrijf/ handel in gebruikte goederen op zoek naar het antwoord op de volgende vraag:

In de aanloopjaren van mijn bedrijf 2010 tot en met 2011 werd ik door de belastingdienst nog niet aangemerkt als ondernemer en dien ik mijn inkomsten uit dit bedrijf te vermelden onder het kopje 'resultaat uit overige werkzaamheden'. In deze aanloopjaren heb ik door méér goederen in te kopen dan te verkopen een voorraad opgebouwd. Vanaf 2012 komt de stijging van de inkoopwaarde van deze voorraad in het boekjaar terug in mijn 'winst uit onderneming'. Nu heb ik al een en ander rondgezocht op deze site en bij belasting dienst en in Elsevier belastingalmanak maar de vraag blijft of:

toegenomen voorraad als toename eigen vermogen en dus als winst aangemerkt moet worden?

Gelden hiervoor de zelfde administratieve verplichtingen als bij IB voor ondernemers of kan de toename van de voorraad uit de bedrijfswinst worden gelaten (omdat het toename van het prive vermogen is)?

 

Dat toename van voorraad wel meegenomen moet worden in de bedrijfsadministratie als vermogen heb ik in bovenstaande reacties gemist. Wie kan mij helpen met het vinden van het antwoord op de bovenstaande vraag?Vriendelijke groeten van Iris

Link naar reactie
  • 0

In beginsel leidt een toegenomen voorraad niet tot winst: je ruilt in feite liquide middelen in voor voorraad, dus je vermogenspositie verandert niet. Als de aanschaf van de voorraad direct als kosten hebt geboekt en dat nu moet terugdraaien, dan is het natuurlijk een ander verhaal. Maar dat komt dan omdat je in eerste instantie ten onrechte je eigen vermogen (en dus je resultaat) hebt verlaagd. Zo kan het dus lijken alsof je winst stijgt door het vergroten van de voorraad.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 146 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.