• 0

Bedrijven uitbetalen van transacties

Hallo iedereen, ik kom er niet helemaal uit en vraag me af of ik dit nou wel goed zit te doen (of eigenlijk, van plan ben te gaan doen). Ik heb afgelopen week een aantal online betaaltransacties ontvangen op mijn rekening, dit is van producten die bij mij zijn gekocht. De waarde van deze producten moet ik nu komende week uitbetalen aan mijn klant (die de producten zeg maar aan mij beschikbaar heeft gesteld om te verkopen, maar hij krijgt zijn geld dus nu van mij over de verkochte producten).

 

Hoe moet ik dit doen? Ik dacht eerst creditfactuur naar mijn klant toe maar dat gaat blijkbaar niet want is daar volgensmij niet voor bedoeld. Of moet de klant mij een factuur sturen dat hij 'geld wilt hebben'? Ik hoop dat iemand dit voor mij kan verduidelijken want ik loop er helemaal op vast :)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als jij iets koopt van A om te verkopen aan B moet A je een factuur sturen.

 

Als jij iets verkoopt voor A aan B, moet A een factuur aan B sturen voor het hele bedrag en jij moet een factuur aan A sturen voor geleverde (verkoop)diensten.

 

Even een vraag: Zijn A en B allebei btw plichtig? Zo niet, dan moet het scenario beter uitgewerkt worden, anders gaat het mis en krijg je claims van de fiscus.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Het gaat in dit geval om twee bedrijven, maar het verbaast me niet als ik dit ook een keer voor een particulier zal moeten doen.

 

Ik heb nu gefactureerd aan degene die de producten heeft gekocht alsof het mijn eigen producten waren dus. Even voor de duidelijkheid, het is NIET zo dat ik de producten die verkocht moeten worden daadwerkelijk opkoop en ze vervolgens doorverkoop.

 

edit

Ik begrijp het nu wat je bedoelt, alleen gaat dit helaas niet op. Het hele betaalproces etc wordt door ons opgevangen zodat het bedrijf dat zijn producten wilt verkopen daar niets mee te maken heeft (daarom schakelen ze ons ook in). Ik bedenk me nu ineens dat het eigenijk hetzelfde idee is als die marktplaats waarbij je tegenwoordig via een tussenpersoon kan betalen (ben even de naam vergeten). Het komt dus tussentijds op onze rekening te staan.

Link naar reactie
  • 0

Even voor de duidelijkheid, het is NIET zo dat ik de producten die verkocht moeten worden daadwerkelijk opkoop en ze vervolgens doorverkoop.

 

Dat is misschien niet wat je wilt, maar wat je beschrijft komt daar fiscaal en juridisch wel op neer. Als je iets te koop aanbiedt op je website, daarvoor geld ontvangt en een factuur uitschrijft, dan heb je het feitelijk verkocht, of je dat nou leuk vindt of niet.

Link naar reactie
  • 0

Dat is hopeloos dan >:( Het gaat namelijk om kaarten die wij voor een feestje hebben verkocht, deze worden door ons beschikbaar gesteld in opdracht van de organisatie die het mij gevraagd heeft dat even te doen.

 

Dat kon ik wel even voor ze doen dus heb ze verkocht, ik dacht er dus met een enkele factuur van af te zijn naar dat bedrijf toe. Blijkbaar niet dus, of toch wel want ik kan me niet voorstellen dat het bij bijvoorbeeld TicketBox ook zo gaat.

Link naar reactie
  • 0

Hopeloos, hoezo?

 

Het makkelijkst is de organisatie een factuur te laten sturen voor de verkochte kaartjes. Tenslotte willen ze geld ontvangen.

 

Je kunt ook een creditfactuur sturen, maar dan moet je wel voldoen aan de fiscale voorwaarden voor facturering door de afnemer i.p.v. de verkoper.

 

In beide gevallen moet je even opletten dat het met de BTW goed gaat en dat je e.e.a. goed in je boekhouding verwerkt.

Link naar reactie
  • 0

Hopeloos omdat ik van de post van Nils had begrepen dat de partij waar ik voor verkoop iedereen een factuur moet sturen die tickets heeft gekocht bij mij. Waarmee ik dus alle facturatie van de verkoop bij mijn klant leg, terwijl het juist de bedoeling van dat bedrijf was om dat aan mij over te laten :)

 

Maar ik ga de belastingdienst of een adviseur maar eens even bellen denk ik, wil dit wel goed geregeld hebben.

 

Even een andere vraag tussendoor, toegangskaarten voor musea, bioscopen etc zijn volgens sommigen met 19% belast. Echter op de website van de belastingdienst valt het onder diensten met 6%. Betekent dit dat het verkopen met 6% belast is en de toegangskaart zelf met 19%?Ben er al uit. Tickets zijn (in mijn geval) met 6% belast en de verkoop (dus de commissie die ik reken) is 19% belast.

Link naar reactie
  • 0

Adviseur gesproken en nog eens Belastingdienst gebeld en ik ben er uit, het kan op twee manier:

 

- Creditnota sturen, onze kosten worden in rekening gebracht op totale inkomsten uit verkoop en wordt vervolgens uitgekeerd aan onze klant

- Onze klant stuurt ons een factuur met wat hij wilt ontvangen (de uitbetaling dus), van onze kant komt dan een factuur met de kosten voor onze dienstverlening

 

Zoals renep hierboven dus al, moet ik alleen nog even uitzoeken hoe een creditnota er uit moet zien aangezien dat in ons geval toch wel de oplossing is.

 

Bedankt voor het meedenken!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 243 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.