• 0

Van eenmanszaak naar beheer BV

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dan zijn we snel klaar Piet want dat kan!

 

Of het slim is, is vers 2.

 

De hier aanwezige accountants en fiscalisten zullen ongetwijfeld het argument "uitzakken" aandragen. Dus vanuit die ene BV een nieuwe werkmij starten die onder de oude BV komt. De oude BV wordt dan je beheer BV. Vervolgens kun je die eenmanszaak wel of niet geruisloos inbrengen.

 

Dit is 1 mogelijkheid of het in jou geval een goede keuze is, is op basis van je korte omschrijving natuurlijk niet te zeggen.

 

Welkom op HL trouwens! Ard

Link naar reactie
  • 0

In het verleden begon ik ooit met de eenmanzaak omdat ik veel winsten maakte heb ik de bv erbij opgericht en de aktiviteiten gescheiden tussen de bv en de eenmanszaak.

In de loop van de laatste jaren zijn beide bedrijfen, alleen maar gegroeit

Waardoor ik in de eenmanszaak ook een forse winst heb van meer dan 50 duizendeuries per jaar.

 

Ik ben wil nu gaan door midel van een Fusie De aktiviteiten aan de huidige BV toe te Voegen,dat heb ik al gedaan vanaf 1 januarie

En de panden en vooraad in de eenmanszaak laten zitten.die er nu al in zitten.

En die om te zetten naar een Beheer BV( zo kan ik het bezit in de beheer laten)

 

Aangezien dat mijn aktiviteieten wat minder worden. ( in de loop van de tijd) Vandaar van eenmanzaak naar Beheer BV en boven de huidige BV

 

Het kan twee kanten uit!

Omzetten naar een Beheer

Omzetten naar een exstra werk bv en daar boven een beheer

De laatste jaren heb ik mijn acountend al genoeg gespekt!

 

Link naar reactie
  • 0

Voor een dubbeltje op de 1ste rang zitten wil iedereen, maar voor een degelijk advies en uitvoering zul je toch echt een accountant/fiscalist moeten inschakelen. Via deze site kan je hooguit wat op weg worden geholpen.

 

- De huidige BV omzetten in een Beheer BV.

- De activiteiten in de huidige BV laten doorzakken in een Werk BV.

- De eenmanszaak inbrengen in de Beheer BV en de activiteiten vervolgens laten doorzakken naar de (eventueel 2de) Werk-BV

- Eindresultaat: 1 Beheer BV met 1 of 2 Werk-BV's.

 

Er zijn nog wel meer varianten denkbaar.

 

Succes,

 

Odeon

 

 

Link naar reactie
  • 0

He hallo dubbeltje op de eerste rang

Aangezien dat mijn aktiviteieten wat minder worden. ( in de loop van de tijd)

 

 

En dat kan juist niet van mijn werk bv een beheer maken( ik zit namelijk met mijn bedijfspand die ik nu in de een manszaak heb.

 

Acountends of fiscalisten zeker nog verder spekken( ik heb al diverse dingen op papier van een fiscalist ( maar dit onderwerp nog niet)( van eenmanzaak naar Beheer BV)

 

ik ben niet blond!

Link naar reactie
  • 0

Ha! en vergeet de notaris niet. Die kost ook een boel geld hoor. Maar allemaal bij elkaar nog altijd minder dan wanneer het fout gaat.

 

"van je eenmanszaakje een beheer BV maken" kan op de manier zoals Starterscoach en Odeon aangeven.

 

Een andere leuke optie is inbreng van de onderneming (inclusief vastgoed) in de huidige BV, gevolgd door juridische afsplitsing van de totale onderneming (excl. vastgoed) door die BV naar een nieuw op te richten werkmaatschappij.

 

Niet vergeten vooraf goedkeuring te vragen bij de belastingdienst en netjes de rekening van de accountant, fiscalist en notaris betalen. Bij een latere verkoop (liefst na minimaal 3 jaar, afhankelijk van de wijze van omzetting) heb je ze wéér nodig, en tussendoor zijn ze ook nog wel eens nuttig.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

geplaatst door: odeon geplaatst op: Vandaag om 13:08:26

Voor een dubbeltje op de 1ste rang zitten wil iedereen, maar voor een degelijk advies en uitvoering zul je toch echt een accountant/fiscalist moeten inschakelen. Via deze site kan je hooguit wat op weg worden geholpen.

 

- De huidige BV omzetten in een Beheer BV.

- De activiteiten in de huidige BV laten doorzakken in een Werk BV.

- De eenmanszaak inbrengen in de Beheer BV en de activiteiten vervolgens laten doorzakken naar de (eventueel 2de) Werk-BV

- Eindresultaat: 1 Beheer BV met 1 of 2 Werk-BV's.

 

Er zijn nog wel meer varianten denkbaar.

 

Succes,

 

Odeon

 

 

 

Als ik dat zou doen

zit ik wel met al mijn klanten en personeel moet ik alles veranderen valt dan onder een ander kvk nummer en nummer van belasting dienst.

 

 

Ik zit te denken gewoon van die eenmanzaak een beheer bv maken en de werk bv die ik al heb hoeft die veel te veranderen alleen de aandelen vallen dan onder die beheer.

 

Zou deze construktie kunnen en zou de belastingdienst dit axsepteren.

Mijn eenmanzaak bestaat tenslotte al langer dan de Werk BV

Link naar reactie
  • 0

He hallo dubbeltje op de eerste rang

Aangezien dat mijn aktiviteieten wat minder worden. ( in de loop van de tijd)

 

 

En dat kan juist niet van mijn werk bv een beheer maken( ik zit namelijk met mijn bedijfspand die ik nu in de een manszaak heb.

 

Acountends of fiscalisten zeker nog verder spekken( ik heb al diverse dingen op papier van een fiscalist ( maar dit onderwerp nog niet)( van eenmanzaak naar Beheer BV)

 

ik ben niet blond!

 

Hoi Pietje

 

Als fiscalist reageer ik ook even.

 

Heb je enig idee wat je boven je hoofd hangt als je een eenmanszaak met onroerend goed (verplicht bedrijfsvermogen neem ik aan) inbrengt in een holding BV? Het kan wel, maar wees gewaarschuwd:

 

- afrekenen met de fiscus over de overwaarde?

- wat met de overdrachtsbelasting?

 

Bovendien kun je weldegelijk van de werk BV een beheer BV maken en dat heeft niets van doen met het pand.

 

Je ziet: iedereen heeft zijn vak en als je zelf gaat goochelen met de inbreng van een privé pand (eenmanszaak = privé) in een BV dan kost je dat zonder begeleiding een veelvoud van de advieskosten aan belasting. Ik betwijfel of iemand hier jou hierover correct en volledig kan informeren zonder inzage in jouw stukken. Sterker nog, ik weet dat wel zeker.

 

Wel zou het fijn zijn dat je op een forum als het onze de accountants en fiscalisten niet afschildert als geldwolven. Ja we zijn niet goedkoop, maar wij hebben kennis van zaken die zich terugbetaalt.

 

Over jouw laatste idee:

 

Je kunt inderdaad de eenmanszaak inbrengen in een nieuw op te richten beheer BV (notaris verplicht bij oprichting van een BV!) en dan (weer naar de notaris) de beheer BV de aandelen in de bestaande werk BV laten kopen van jou privé.

 

Let er dan wel op dat je privé in box 2 moet afrekenen over de winst die je behaalt bij de verkoop van jouw aandelen in jouw huidge BV.

 

Ik hoop dat het je nu duidelijk genoeg is, dat dit niet zo even te regelen is en dat een BV een juridisch zelfstandige eenheid is waaraan je zonder notaris niets kunt wijzigen en dat een fiscalist je een enorme hoofdpijn kan voormkomen als de fiscus navraag doet over de eigendomswijziging van het pand (wat ook weer niet zonder notaris kan).

 

Ergo: accepteer dat goed advies wat mag kosten, maar dat je uiteindelijk geld overhoudt aan deze adviezen. Jij laat jouw klanten toch ook niet doen wat jij beter kunt?

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • -1

Hallo

 

acountend rekent even 8000 euro vind ik wel veel

Adviseur rekent 2.000 euro

Zit wel een groot verschil in

 

Nee op afreken zit ik heellmaal niet te wachten op dit moment.

 

Heb hier twee voorstellen op papier staan 1 van een adviseur en acountend. dit is mij heellmaal niet eens gezegt en opgeschreven

 

Bedankt in iedergeval nou weet ik bijna waar ik aan toe ben! Denk ik

 

Goed advies moet ook worden betaald maar wel tegen een eerlijk bedrag.

 

 

2005 60.000 winst eenmanszaak

2006 80.000 winst eenmanzaak

2007 100.000 winst eenmanzaak

 

2005 10.000 winst BV

2006 20.000 winst BV

2007 10.000 winst BV

 

Twee boekhoudingen leuk belasting betalen 52% eenmanzaak

Nou heb ik wel fors geiverteerd de laatste jaren en dat kan ook niet in 1 jaar afgeschreven worden.

 

Bedankt in iedergeval nou weet ik bijna waar ik aan toe ben! Denk ik !

 

Dus van de bestaande BV een Beheer maken en de eenmanszaak als BV eronderlaten hangen.

Hoe zit het dan met de administratie want een beheer bv heeft weinig administratie.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wel zou het fijn zijn dat je op een forum als het onze de accountants en fiscalisten niet afschildert als geldwolven. Ja we zijn niet goedkoop, maar wij hebben kennis van zaken die zich terugbetaalt.

 

Higherlevel; leuker kunnen we het niet maken, goedkoper ook niet. ;D

 

Ik kan het weldegelijk leuker maken en goedkoper, zie volgende reactie!

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo

 

acountend rekent even 8000 euro vind ik wel veel

Adviseur rekent 2.000 euro

Zit wel een groot verschil in

 

 

Dus van de bestaande BV een Beheer maken en de eenmanszaak als BV eronderlaten hangen.

Hoe zit het dan met de administratie want een beheer bv heeft weinig administratie.

 

 

 

 

De accountant rekent beslist te veel. De adviseur wel weer erg weinig, maar die 2.000 zal beslist zonder notariskosten zijn. Bovendien vermoed ik dat de adviseur qua prijs òf zich schromelijk verrekent òf onderschat hoeveel werk erbij komt kijken. Dus vraag ik me af of hij wel weet wat hij doet?!

 

Een traject als dit vereist o.a. een fiscalist, accountant en notaris.

 

De fiscalist overziet het traject, bewaakt de fiscale termijnen en zorgt dat de BV's aan het eind van de rit bij de fiscus aangemeld worden en dat alle onderlinge relaties contractueel goed vastliggen.

 

De accountant moet verklaren dat jouw eenmanszaak 18.000 euro waard is, indien je de nieuwe BV niet met geld opricht.

 

De notaris spreekt voor zich.

 

Het gehele traject zou je toch niet meer moeten kosten dan € 5.000 inclusief notaris.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 264 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.