• 0

Consultancy / advies werk vanuit Persoonlijke Holding?

Hopelijk kan iemand me hier mee verder helpen.

 

Ik heb sinds kort een Persoonlijke Holding [PH] (Beheer van werkmaatschappij(en) en persoonlijke pensioen opbouw e.d.). Nu ben ik benieuwd wat verstandig is in het (hypothetische) geval dat ik advies of consultancy werk uit wil gaan voeren vanuit de PH.

 

Ten eerste zal ik in de statuten van de PH dit waarschijnlijk aan moeten geven, omdat ik anders niet volgens de doelstelling van de BV bezig bent, maar waar moet ik nog meer op letten?

 

Als het goed is zijn er speciale regels als je je PH alleen gebruikt voor het besturen van een werkmaatschappij (Fiscaal o.a.). Vervallen deze speciale regels als je commerciele activiteiten uit gaat voeren vanuit de PH?

 

Ik kijk er natuurlijk wel voor uit om geen grote risico's met zulke projecten te lopen (daarom alleen advieswerk), omdat daardoor mijn PH failliet verklaard kan worden (en opgebouwde pensioen, etc zou verdwijnen). En het zal niet zo erg structureel zijn, hooguit af en toe waarschijnlijk. Daarom wil ik er ook geen apart bedrijf voor opzeten.

 

Het zijn geen zaken die nu direct spelen, maar ik zou er graag iets meer van af weten als dit zich eens zou voordoen in de toekomst.

 

Alvast bedankt,

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ronald,

 

Ik heb geen idee hoe dat zit met die 'speciale regels' waar je het over hebt, maar ik vraag me wel af wat de waarde is van de Holding-Werkmaatschappij constructie als je vervolgens in de Holding operationele risico's gaat leggen... (hoe klein dan ook) :-\

 

Waarom voer je die advieswerkzaamheden niet uit vanuit een van de werkmaatschappijen, dan heb je er in ieder geval geen problemen van... Of heb je een bijzondere reden waarom je dit het liefst vanuit de holding wilt doen? ::)

 

groetjes,

 

Marcel

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
  • 0

Ronald,

 

In beginsel is een holding BV natuurlijk ook gewoon een BV, net als een werkmaatschappij BV... Daar mag je dus vanuit handelen/adviseren. (Nogmaals, die speciale regels die je noemt, ken ik niet)

 

Zoals hierboven aangegeven vraag ik me wel af of je daarmee niet het doel van de Holding-Werkmaatschappij structuur gedeeltelijk onderuit haalt. Je haalt hiermee immers wel aansprakelijkheidsrisico en debiteurenrisico je holding in (om maar twee voorbeelden te noemen). Ik weet niet of je dat moet willen.

 

Als je serieus business wilt maken van consultancy/advisering dan zou ik daar een aparte werkmaatschappij onder de holding voor opzetten of (als je het kleinschalig wilt houden) misschien een eenmanszaak die niet onder de holding valt. Volgens mij is het niet mogelijk een eenmanszaak onder een (holding) BV te laten vallen... of heb ik dat mis?

 

Uiteindelijk blijft het uiteraard afhankelijk van je risicohouding...

 

Misschien heeft iemand anders nog wat meer kennis over de do's en don'ts van holdingconstructies??

 

Groetjes,

 

Marcel

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
  • 0

 

Volgens mij is het niet mogelijk een eenmanszaak onder een (holding) BV te laten vallen... of heb ik dat mis?

 

In een eenmanszaak zijn geen aandelen, dus een eenmanszaak kan nooit "onder" een bv vallen. Andersom kan wel. Als eenmanszaak kan je activiteiten uitvoeren en aandelen houden (die je dan dus defacto in privé houdt).

 

Ik geloof dat er een aparte fiscale status bestaan voor "financiele holdings" of pure beleggingsvehikels. Dat zou je moeten opzoeken. Een persoonlijke holding is een gewone BV met btw verplichting en vennootschapsbelasting. Daar kan je gewoon zaken mee doen. Ik heb overigens nog nooit gehoort dat een BV beticht werd van activiteiten die niet in de doelstellinge vermeld waren. Dat geld wel voor stichtingen en verenigingen of voor BV's die aan hun doelstelling (activiteiten) een bijzondere fiscale behandeling hebben gekoppeld.

 

Kortom: fiscaal/juridisch is er volgens mij (leek op dit gebied)geen belemmering om consultancy te verrichten vanuit je PH. Of je het moet doen in verband met afbreukrisico van het opgebouwde kapitaal is een tweede. Daar zou ik nog eens goed over nadenken.

 

Groeten,

Nils

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

In een eenmanszaak zijn geen aandelen, dus een eenmanszaak kan nooit "onder" een bv vallen. Andersom kan wel. Als eenmanszaak kan je activiteiten uitvoeren en aandelen houden (die je dan dus defacto in privé houdt).

 

In relatie hiermee, een vraagje. Dit geldt dus in principe ook voor een vof. Hoe is het dan eigenlijk mogelijk dat een holding wel aandelen kan hebben in een B.V. i.o, aangezien deze in principe dezelfde status heeft als een vof. Of is dit een van de verschillen tussen een BVio en een vof...?

 

Link naar reactie
  • 1

Een VOF is een vennootschap onder firma. Verschillende vennoten vormen een firma. De vennoten zijn ieder voor zich volledig aansprakelijk voor de schulden van de VOF. De vennoten kunnen natuurlijke prsonen zijn, maar het kunnen ook rechtspersonen zijn. Deze rechtspersomen staan met hun volledige kapitaal garant in de VOF. Dus de VOF vormt geen extra claimbariëre. Heb je echter een BV die vennoot is in een VOF en die BV bezit maar € 20.000,- dan kan een schuldeiser in de VOF nooit meer van jouw claimen (als aandeelhouder) dan het kapitaal dat in de BV zit (tenzij je een schuld hebt bij de BV)

 

Wat betreft de BVio, Onder de io status is de oprichtende partij volledig verantwoordelijk voor de schulden van de nieuwe rechtspersoon. De BVio kan door een natuurlijk persoon worden opgericht die dan "automatisch" ook de eigenaar is (de BVio heeft de status van een eenmanszaak). De BVio kan opgericht worden door twee natuurlijke personen, zodat de BVio de status heeft van een VOF. Een BVio kan ook door een rechtspersoon worden opgericht, dan heeft die de status van een dochtermaatschappij (zonder uitgesloten aansprakelijkheid) en een BV kan opgericht worden door meerdere rechtspersonen, dan heeft die de status van een VOF.

 

Kortom, bij een eenmanszaak, VOF of BVio is er geen beperking in de aansprakelijkheid. Bij reeds opgerichte BV's als oprichters van een VOF of BVio geld die beperking in de aansprakelijkheid natuurlijk wel.

 

snappie?

 

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0
Hoe is het dan eigenlijk mogelijk dat een holding wel aandelen kan hebben in een B.V. i.o, aangezien deze in principe dezelfde status heeft als een vof.

 

Oh, ik had je vraag niet beantwoord......

 

Een holding hoeft (nog) geen aandelen te hebben in een BVio om er "eigenaar" van te zijn. Als oprichter wordt je (of je holding) geregistreed als "oprichter" en dus is die (tijdelijke) rechtspersoon van jouw (of van je holding). Je bent er ook volledig verantwoordelijk voor. Uitgifte van aandelen komt pas bij de definitieve oprichting.

 

Greetz,

Nils

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

De speciale regels voor beheer: volgens mij heb je het over de aanmerkelijk belang regeling (Box 2). Uikeringen van de werkmaatschappij naar de PH zijn onbelast. Uitkeringen van de PH naar privé zijn belast volgens box 2 (25%) en niet volgens box 1. Ergens is dit logisch: vpb = 34,5%, AB 25%. gecombineerd tarief is ruim 50% en bijna gelijk aan het toptarief IB.

Ik weet niet hoe het fiscaal juridisch zit, maar ik zie geen problemen om advies werk te factureren vanuit de PH. Als je bestuurder bent van een werkmaatschappij gebeurt dit ook, iedere maand verstuur je een factuur vanuit de PH naar de werkmaatschappij met als omschrijving management fee. Dit kunnen ook consultancy diensten zijn.

 

 

 

 

Arjan Brienen

Senior Associate

First Dutch Capital

Link naar reactie
  • 0

Excuus om zo'n oude post weer op te rakelen, maar ik zit met exact dezelfde vraag en vraag me af in hoeverre het antwoord nog hetzelfde is? :) (door fiscale wijzigingen o.i.d.)

 

Ook ik heb me laten vertellen dat als je een persoonlijke holding puur gebruikt om (minderheids)belangen in werkmaatschappijen te verwerven en verder geen andere werkzaamheden vanuit de holding verricht, je hier later fiscaal voordeel van kunt hebben (doordat je geen vpb hoeft af te rekenen bij verkoop van een belang in een werkmaatschappij hoger dan de aanschafprijs).

 

Is dit waar? Zo ja, breng ik dit voordeel in gevaar door advies als doelstelling in de statuten van mijn PH op te nemen en/of(incidenteel) advieswerk vanuit mijn PH te verrichten?

 

Alvast bedankt,

 

Robbert

 

Expand Online - bereik meer met online marketing

http://www.expandonline.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 172 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.