• 0

Verplichting accountantsverklaring

Beste lezer,

 

Ik twijfel een beetje over de plaats van de vraag, maar vooruit:

 

Ik heb een BV met alleen mijzelf als werknemer DGA, waar ik mijzelf als consultant verhuur. Ik heb een administratie, stuur loon/BTW naar belasting, stuur mijn VpB naar de belasting, deponeer mijn balans bij de KVK. Wat ik niet doe is een accountantsverklaring halen.

 

Ik ga er vanuit dat ik niet verplicht ben om een accountantsverklaring te hebben op basis van de volgende artikelen in het Burgelijk Wetboek 2:

- in artikel 396 lid 1 wordt een klein bedrijf wordt gedefinieerd

- in artikel 396 lid 6 wordt vervolgens wordt aangegeven dat 393 lid 1 niet van toepassing is.

- artikel 393 lid 1 is de verplichting om je boeken door een accountant te laten onderzoeken.

 

Mijn vraag is of mensen hier ervaring mee hebben of mensen kunnen beoordelen of mijn redenering correct is.

 

alvast hartelijk dank. vr.gr. guido

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dank voor de reactie.

 

Ik twijfel over twee zaken:

- of het onderwerp in de goede categorie staat, maar dat blijkt geen probleem te zijn, gezien het antwoord.

 

belangrijker:

- veel DGA's die ik ken, vragen wel een accountantsverklaring aan en zeggen voorgelicht te zijn door deze acountants dat het moet (misschien een beetje belangenverstrengeling). Dus ik heb zelf (als niet jurist) de wet er maar bij gezocht en heb op basis hiervan een eigen interpretatie gemaakt (zie mijn eerdere bericht). Als iemand ergens een andere bron heeft (naast het Burgerlijk Wetboek) dan zou dat prettig zijn en geeft mij wat zekerheid en mijn kennissen een reden om eens een goed gesprek met hun accountants aan te gaan.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    15 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.