• 0

kosten boekhouder

Ik ben sinds mei 2007 bezig met het runnen van een webshop,de eerste maanden kreeg ik nog niet veel bestellingen maar het begint te lopen.

 

Voordat ik startte kon ik bijna alle kosten wel redelijk inschatten alleen de kosten van een boekhouder niet.Ik heb een lokale boekhouder gezocht,afgesproken dat hij de BTW aangifte doet en de jaarrekening maakt.

 

Zoals ik al melde heb ik nog niet veel bestellingen +/- 25 tot 30 en zo'n 30 inkoop facturen per kwartaal.Ik boek zelf alles in een excell sheet,splits de btw en de boekhouder checkt alles.De eerst keer had ik uiteraard wat foutjes gemaakt maar het is voor mij nu een appeltje eitje.De totale omzet van vorig jaar is ongeveer 4000 euro maar de kosten van de boekhouder lopen nu op naar zo'n 700 a 800 euro!

 

Zijn de kosten van de boekhouder een beetje reeël(700 a 800 euro) met een uurtarief van 45 euro en een omzet van 4000 euro?

 

Ik heb de afgelopen weken een kosten raming voor dit jaar opgezet maar ik weet niet wat ik ermee aan moet.De bestellingen lopen nu vrij rap op maar lopen dan ook de kosten van de boekhouder met dezelfde ratio op??

 

Ik heb morgen een gesprek met hem en wil het zeker bespreken maar weet niet of ik dan een beetje te voorbarig ben.Moet ik iemand anders zoeken....ik weet het even niet meer.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Tsja, wat is reeel...? Zo te horen lever je de spullen netjes en overzichtelijk aan, lijkt me dus niet al teveel werk voor een boekhouder.

Je zou ook kunnen overwegen hem alleen de jaarlijkse IB aangifte te laten doen en de rest zelf te doen. In feite heb je daar nu zelf ook al het nodige werk aan als je alles voorkauwt voor hem.

Ik ben zelf (na slechte ervaring met kantoor) een doe-het-zelver op dit gebied en raadpleeg alleen mijn accountant als ik op een specifiek onderdeel advies nodig heb. Alle aangiftes en jaarstukken doe ik zelf. Ik betaal aan advieskosten ongeveer 160 euro per jaar.

 

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Als ik het zo lees is het in ieder geval raadzaam om naar 1 aangifte per jaar te gaan voor je btw.

 

4000 euro omzet per jaar daar moet je je qua boekhouding niet te druk over maken (ondernemingstechnisch). Er zijn immers mensen die met hun gezin in 2 weken 4000 euro er doorheen draaien op vakantie.

 

Dus besparing 1: 1 btw aangifte per jaar.

 

Dan ga je er 2 dagen voor zitten in januari. Dan heb je alles op een rij. BTW aangifte kun je misschien al zelf of even kort laten controleren (100 euro).

 

Vervolgens heb je je winstcijfer. Ergens in maart/april stap je naar een bekwaam persoon (administratiekantoor, vakbondsman etc) en daar leg je keurig voorbereid je hele hebben en houwen op tafel. (hypotheek, lijfrente, inkomen partner etc etc) en dan vul je samen de aangifte IB in.

 

Mag wat centen kosten (paar honderd euro). Meestal levert dat minstens hetzelfde bedrag op waar jezelf alleen niet aan had gedacht.

 

Niet moeilijker maken. Ga je een keer spannende dingen doen (nieuw huis, scheiden, 100.000 euro investeren) haal er dan kennis naar behoefte bij. Komt goed! Ard

Link naar reactie
  • 0

Aangifte van de BTW per jaar dat is iets wat ikzelf ook in gedachten had,moet ik dan een verzoek bij de belastingdienst gaan indienen?

 

Ik heb morgen een gesprek met de boekhouder en stel hem voor dat ik zelf de BTW ga aangeven en dat hij de jaar rekening mag maken.Dat het dan 500 euro kost,dat maakt mij niet uit.

 

Ik doe,volgens mij,zelf al heel veel en de Btw aangifte is het probleem niet...wel de factuur die ik van hem krijg >:(

Link naar reactie
  • 0

John je hebt wellicht gewoon een prima boekhouder. Beetje praten over wat je echt wil en niet wil hoort ook bij het ondernemen. De factuur die je dan uiteindelijk betaalt zal altijd naar je wens zijn.

 

Stap dus morgen met een doos bonbons bij je boekhouder naar binnen en bedank hem voor zijn goede diensten en vraag vervolgens aan hem hoe jij meer rendement uit je zaak kunt halen. Dan blijven jullie allebei tevreden! Ard

Link naar reactie
  • 0

Vandaag bij de boekhouder geweest en hebben het o.a. over de kosten van de boekhouder gehad.Hij heeft mij duidelijk uitgelegd waar de pijn punten (uren)liggen en mij gerustgesteld dat gezien zijn ervaringen de kosten minder voor dit jaar lager zullen liggen.

 

Mijn boekhoud kunsten zijn alleen maar beter aan het worden en hij verwacht dat de kosten,ondanks meer facturen op zo'n 60% van het afgelopen jaar zullen zijn.Hij heeft mij zeker een goed gevoel gegeven en ben weer een les wijzer!

 

Ohh ja en heb ook mijn eerste jaar rekening ontvangen ;D

 

Wat verrassend....verlies ::)

 

Maar niet getreurt de vooruitzichten voor dit jaar zien er goed uit!

Link naar reactie
  • 0

Heb het afgelopen jaar 4300 euro aan accountantskosten betaald. Hier zat bij de BTW-aangfites, opstellen jaarrekening, opstellen firma-akte, berekening auto zakelijk/prive en 2 salarisadministraties.

Bedrijf is een VOF met 40 inkoopfacturen en 400 omzetfacturen.

 

Als ik de reacties op dit topic lees ben ik dus vrij duur uit.

Ik denk dat ik ook maar eens met mijn boekhouder ga praten hoe ik de kosten voor komend jaar kan drukken!

Link naar reactie
  • 0

Als je (nog) zo klein bent met je bedrijf, kun je beter eerst goed rondvragen bij boekhouders. Vraag niet alleen naar uurtarieven, maar ook naar "vaste" bedragen die staan voor bepaalde werkzaamheden. Sommige kantoren rekenen bij voorbaat voor het opstellen van een jaarrekening al een vast bedrag van een paar honderd euro, dat is voor zulke kleine boekhoudingen een beetje overdreven. Er zijn ook kantoren die dat niet doen. Zoek een kantoor waar een persoonlijke benadering gebruikelijk is. Een klein kantoor zonder registratie bij een koepelorganisatie hoeft niet per se slecht te zijn.

Janneke

Link naar reactie
  • 0

Alles zelf doen is verreweg het beste voor startende ondernemers. Als je kan rekenen is het met wat belastingsliteratuur toch niet zo moeilijk lijkt mij?

 

Niet iedereen heeft de kennis of interesse hiervoor en dan is het beter om hulp in te huren dan straks tegen problemen aan te lopen. Een goede boekhouder kan z'n geld waard zijn maar het moet wel in verhouding staan.

Link naar reactie
  • 1

Voor alles is wel iets te zeggen, alleen denk ik dat ieder voor zich moet kijken wat het beste is.

 

Allereerst moet je voor jezelf inzien of het werk te doen is, heb je genoeg kennis in huis, en heb je er wel de tijd voor.

 

De meeste ondernemers beginnen hun bedrijf namelijk niet om parttime boekhouder te zijn. De administratie is en blijft voor de meeste ondernemers een bijkomende last, die van overheidswege verplicht is gesteld.

 

En het is zo dat je geen geld verdient met je boekhouding, wel met het verkopen van je producten of leveren van diensten, dus wordt de administratie het ondergeschoven kindje, in de avonduren maar daar heb je ook niet altijd zin in dus wordt dat een paar dagen, weekje, maandje uitgesteld en voor je het weer ligt er een berg(je) werk.

 

Om dit een beetje het hoofd te kunnen bieden kan je enkele dingen doen die onder andere al zijn aangehaald,

 

1) je kan alles uitbesteden aan een boekhouder of accountant, ervaring is dat de meeste boekhouders voordeliger zijn dan accountants terwijl ze er niet altijd voor onder hoeven te doen.

 

Zaak is wel om te weten wat de tarieven zijn (dit geld misschien voor starters nog wel meer), werkt iemand op uurtje factuurtje of vaste prijsafspraken, vraag een uitgebreide offerte aan waarin precies de door jou gewenste dienstverlening wordt beschreven, zo ben je op voorhand zeker van de kosten en of je daarmee kan leven.

 

2) Doe alles zelf, inclusief aangifte en jaarrekening. Dit is de goedkoopste oplossing, maar niet voor iedereen de beste (denk aan ervaring en tijd).

 

3) Doe een deel zelf en een deel besteed je uit, bespreek met de boekhouder / accountant (die je op het oog hebt), wat je zelf wilt doen en wat je wilt uit besteden.

 

Een goed voorbeeld hiervan is online boekhouden, er zijn daar verschillende pakketten op de markt met verschillende tarieven en abonnement. Het kan zijn dat je zelf bijvoorbeeld de facturering online doet en de rest uitbesteed (is al tijdsbesparing) doordat je zelf het verkoopboek bijhoudt.

 

Je kan ook alle financiele boekingen zelf doen, waarbij de jaarrekening wordt verzorgt door de boekhouder/accountant. Dit levert uiteraard een nog grotere tijdsbesparing op van je boekhouder/accountant maar zelf dien je meer tijd te investeren.

 

Zoals ik heb beschreven zijn er dus een legio mogelijkheden, zaak is dat je met welke optie je ook kiest eerst voor jezelf bepalen wat je zelf wilt doen en wat je wilt uitbesteden. En ga met deze informatie rond vragen en offertes aanvragen.

 

En als je (om wat voor reden) niet in staat bent alles zelf te doen kies dan niet het kantoor wat het goedkoopst is, maar kies een kantoor waar je je goed bij voelt en welke een "redelijke prijs" rekent, het blijft namelijk een persoonlijk contact waar je heel veel persoonlijke informatie aan toevertrouwd.

 

Stof genoeg zou ik zeggen ;D

 

 

Link naar reactie
  • 0

[Niet iedereen heeft de kennis of interesse hiervoor en dan is het beter om hulp in te huren dan straks tegen problemen aan te lopen. Een goede boekhouder kan z'n geld waard zijn maar het moet wel in verhouding staan.

 

De meeste startende ondernemers moeten ieder dubbeltje omkeren, voordat zij het uitgeven. Zelf heb ik indertijd slechte ervaringen gehad met een goedkope belastingsadviseur. Daarom doe ik het zelf. Als ondernemer moet je het in principe toch zelf kunnen. Als je een hogere omzet draait en daardoor te weinig tijd hebt, is het moment pas gekomen om het uit te besteden.

Link naar reactie
  • 0

PaulGo,

 

Ik ben het met je eens dat je als starter ieder dubbeltje moet omdraaien.

 

Maar een starter (met bijvoorbeeld 10 facturen en een paar bankafschriften) is voor ons een paar uurtjes werk (inclusief jaarrekening en aangifte IB),

 

Stel je bent plm 3 uur bezig, dan zou ik dus nog geen € 150 rekenen.

 

En weet die starter wel hoe het werkt, digitaal de aangifte IB/PVV voor ondernemers aangeven is helaas ook niet iedereen gegeven.

 

Het is, zoals reeds eerder aangegeven, per persoon verschillend wat je doet en hoe je het doet.

 

Ik zeg alleen maar, bezint eer ge begint.

 

Link naar reactie
  • 0

Hmmm,toch iets om over na te denken.Als ik het zo bekijk dan zijn de 3 voorwaarden wel voor mij van toepassing.Ik zal volgende week eens contact opnemen met de belastingdienst en mijn boekhouder.Hij moet mij toch zeker op dit punt adviseren lijkt mij.

 

Ik verwacht dit jaar een omzet van meer dan 10.000 euro en kom ik volgens mij nog steeds in aanmerking voor deze regeling.

Link naar reactie
  • 0

Als hij niet creatief genoeg is, om zijn eigen kosten terug te verdienen, dan is het een kneus en moet je een ander zoeken.

 

De vraag is dan, zijn er voor de boekhouder mogelijkheden om creatief te zijn . In het algemeen is een boekhouding een verzameling van feiten,gestaafd met boekstukken.

Een goede boekhouder onderscheid zich door alle mogelijkheden te benutten die er zijn.

Creatief boekhouden is een term uit het verleden.

Bovendien als er na enkele jaren van creatief boekhouden een inspectie komt gevolgd door naheffingen, ben je dan zelf zo creatief om dikke maatjes met je boekhouder te blijven?

Paul

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.