• 0

kosten boekhouder

Ik ben sinds mei 2007 bezig met het runnen van een webshop,de eerste maanden kreeg ik nog niet veel bestellingen maar het begint te lopen.

 

Voordat ik startte kon ik bijna alle kosten wel redelijk inschatten alleen de kosten van een boekhouder niet.Ik heb een lokale boekhouder gezocht,afgesproken dat hij de BTW aangifte doet en de jaarrekening maakt.

 

Zoals ik al melde heb ik nog niet veel bestellingen +/- 25 tot 30 en zo'n 30 inkoop facturen per kwartaal.Ik boek zelf alles in een excell sheet,splits de btw en de boekhouder checkt alles.De eerst keer had ik uiteraard wat foutjes gemaakt maar het is voor mij nu een appeltje eitje.De totale omzet van vorig jaar is ongeveer 4000 euro maar de kosten van de boekhouder lopen nu op naar zo'n 700 a 800 euro!

 

Zijn de kosten van de boekhouder een beetje reeël(700 a 800 euro) met een uurtarief van 45 euro en een omzet van 4000 euro?

 

Ik heb de afgelopen weken een kosten raming voor dit jaar opgezet maar ik weet niet wat ik ermee aan moet.De bestellingen lopen nu vrij rap op maar lopen dan ook de kosten van de boekhouder met dezelfde ratio op??

 

Ik heb morgen een gesprek met hem en wil het zeker bespreken maar weet niet of ik dan een beetje te voorbarig ben.Moet ik iemand anders zoeken....ik weet het even niet meer.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik betaal nu rond de 1400 euro (excl. BTW) per jaar. Daarvoor dient mijn boekhouder BTW-aangiftes, opstellen jaarrekening, bezwaarschriften en dergelijk in voor een simpele eenmanszaak. Op zich zou ik het ook zelf kunnen, maar ik heb er geen tijd voor, plus ik kan mij niet in alle regeltjes, voordelen etc gaan verdiepen omdat ik te weinig kennis van zaken heb. Schrijf jaarlijks rond de 80 fakturen uit. Ik lever een aantal mapjes in met de bonnen per maand gesorteerd, de rest zoekt hij uit waar het weg te boeken valt.

 

Ben tevreden, weet ook dat het goedkoper kan, gezien collega's van mij rond de 750 - 1000 euro betalen voor dit alles, maar het bespaard mij een hoop tijd en ik kan verder gaan met wat ik leuk vind. Zaken doen. Mochten de tarieven in de toekomst buiten proporties omhoog gaan dan pas overweeg ik om over te stappen of niet. Mijn boekhouding is jaarlijks qua opzet hetzelfde, enige wat verschilt is eigenlijk de fakturen, die willen nog wel eens schommelen.

 

Ben wel benieuwd wat gangbare prijzen zijn voor deze werkzaamheden. (Graag een PM als je dat wilt doorgeven, niet het forum spammen svp - onnodig voor anderen).

Link naar reactie
  • 0

hoi allemaal .

m'n vriendin en ik hebben samen met m'n schoonouders een vof.

we hebben per jaar ongeveer 600 verkoop facturen en kopen per jaar ongeveer 30 containers in china.

er zijn 4 lonen en 2 autos van de zaak.

we werken zelf al heel veel voor in excel en de boekhouder doet de btw aangifte.

nu krijgen we per kwartaal een rekening van ongeveer 1000 euro en een jaar afrekening van 3800 voor de jaarstukken van 2009 en overige werkzaamheden. dus in totaal meer als 8000 euro ik vind dit nogal veel wat denken jullie ervan .

 

Link naar reactie
  • 0

Op zich is dit wel redelijk hoog, maar niet al te hoog...

Ik neem aan dat ze de loonadministratie ook doen en de loonaangifte? En onder "overige werkzaamheden" vallen hier ook de IB-aangiften onder? Geven ze vaak advies, komen ze bij jullie op kantoor of sturen jullie het zelf op? Helpen ze ook bij Inklaren/douanezaken van de containers...? Worden er tussentijdse rapportages gemaakt etc....

Allemaal zaken die het duurder of goedkoper kunnen maken.....Dus het is niet 123 te zeggen of het aan de te dure kant is....

 

Belangrijker voor jullie is het volgens mij te weten hoe tevreden jullie nu zijn; Wordt alles op tijd geleverd, is er genoeg tijd voor jullie, hoe betrouwbaar zijn de cijfers en levert hun advies jullie ook voordeel op.....

 

Denk dat dit een belangrijker overweging is dan puur alleen de hoogte van de rekening. Oftewel is de rekening de service waard......

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Worden er tussentijdse rapportages gemaakt etc.... Allemaal zaken die het duurder of goedkoper kunnen maken.....Dus het is

Die rapportage mogen het niet duurder maken. Zodra alles geboekt is kunnen de meeste boekhoudprogramma standaard allerlei rapportages uitspuwen. Zodra je daar van gaat afwijken, ja dan heb je er meerwerk aan. Een balans, V&w, openstaandeposten, kolommenbalans, grootboekoverzichten zijn vaak aanwezig in elk programma.

www.cijfermanager.nl

Link naar reactie
  • 0

Worden er tussentijdse rapportages gemaakt etc.... Allemaal zaken die het duurder of goedkoper kunnen maken.....Dus het is

Die rapportage mogen het niet duurder maken. Zodra alles geboekt is kunnen de meeste boekhoudprogramma standaard allerlei rapportages uitspuwen. Zodra je daar van gaat afwijken, ja dan heb je er meerwerk aan. Een balans, V&w, openstaandeposten, kolommenbalans, grootboekoverzichten zijn vaak aanwezig in elk programma.

Niet helemaal mee eens, ik krijg de door je genoemde overzichten elke maand en stuur dan meteen correcties, vraagposten etc. op. Dan moet je dus wel 12x dat proces door per jaar. Voor mij veel gemakkelijker maar voor een boekhouder meer werk, anders beantwoord ik zo'n lijst waarschijnlijk maar 1x per jaar tot een paar keer maximaal. Ze moeten er welke elke keer voor gaan zitten en de boekingen verwerken omdat een factuur mist etc.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

we werken zelf al heel veel voor in excel en de boekhouder doet de btw aangifte.

 

Ik vraag me af wat de boekhouder doet met je excel data. Stopt hij alles weer in een boekhoudprogramma. Is dus veel werk voor bijvoorbeeld al 600 facturen. Neem zelf een boekhoudprogramma (wat de boekhouder of accountant kan overnemen) en doe veel boekingen zelf (bijv. bank en kas, etc.). Dat kan veel werk wegnemen bij de boekhouder. Tevens zou bij wat inleren de BTW aangifte zelf ook gedaan kunnen worden vanuit een goed programma voor bijvoorbeeld de buitenlandse transacties.

Link naar reactie
  • 0

Op zich is dit wel redelijk hoog, maar niet al te hoog...

Ik neem aan dat ze de loonadministratie ook doen en de loonaangifte? En onder "overige werkzaamheden" vallen hier ook de IB-aangiften onder? Geven ze vaak advies, komen ze bij jullie op kantoor of sturen jullie het zelf op? Helpen ze ook bij Inklaren/douanezaken van de containers...? Worden er tussentijdse rapportages gemaakt etc....

Allemaal zaken die het duurder of goedkoper kunnen maken.....Dus het is niet 123 te zeggen of het aan de te dure kant is....

 

Belangrijker voor jullie is het volgens mij te weten hoe tevreden jullie nu zijn; Wordt alles op tijd geleverd, is er genoeg tijd voor jullie, hoe betrouwbaar zijn de cijfers en levert hun advies jullie ook voordeel op.....

 

Denk dat dit een belangrijker overweging is dan puur alleen de hoogte van de rekening. Oftewel is de rekening de service waard......

 

 

ze doen inderdaad ook de ib aangiftes , loon aangifte ,en loon administratie.,

ze komen eens per kwartaal de boekhouding ophalen op de zaak .

inklaren en douane gaat via iemand anders.

geen tussentijdse raporten.

 

alles word wel op tijd geleverd en is 100% in orde.

 

ben toch wel wekelijks met ze aan het mailen voor adviezen enz.

Link naar reactie
  • 0

we werken zelf al heel veel voor in excel en de boekhouder doet de btw aangifte.

 

Ik vraag me af wat de boekhouder doet met je excel data. Stopt hij alles weer in een boekhoudprogramma. Is dus veel werk voor bijvoorbeeld al 600 facturen. Neem zelf een boekhoudprogramma (wat de boekhouder of accountant kan overnemen) en doe veel boekingen zelf (bijv. bank en kas, etc.). Dat kan veel werk wegnemen bij de boekhouder. Tevens zou bij wat inleren de BTW aangifte zelf ook gedaan kunnen worden vanuit een goed programma voor bijvoorbeeld de buitenlandse transacties.

 

weet niet of hij alle data weer overneemt uit mijn excel en het in boekhoudprogramma doet.

maar ik houd de bank en kas zelf helemaal bij per maand in excel.

ook de km vergoeding houd ik bij in excel

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Richard,

 

Ik wil niet je boekhouder de grond in boren zonder dat hij zich zelf kan verdedigen, maar je kan hem altijd vragen hoe zijn prijs bepaald heeft. Bekijk dan welke zaken jij zelf kan uitvoeren om de kosten te verlagen en maak, indien mogelijk, een prijsafspraak met hem voor de werkzaamheden die hij gaat verrichten.

 

Echter, prijs is niet alles. Tuurlijk kan je het ergens anders goedkoper krijgen, maar belangrijker is dat je een goed gevoel bij je boekhouder hebt. De prijs-kwaliteit verhouding levert op de lange termijn vaak meer op dan op zoek gaan naar de goedkoopste oplossing.

 

Verder geef je aan dat je ook vaak met je boekhouder mailt. Zijn dat vragen die voor hem makkelijk te beantwoorden zijn? Veel boekhouders berekenen zulke vragen ook door aan hun klanten en moet je je soms afvragen of je de vraag dan wel of niet aan je boekhouder moet stellen. Persoonlijk vind ik wel dat je liever een vraag te veel aan je boekhouder moet stellen dan 1 te weinig (de schade is dan vaker groter dan de extra kosten die het met zich meebracht). Misschien dat je ook daar een afspraak met hem over kan maken.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Hoi Richard,

 

Ik wil niet je boekhouder de grond in boren zonder dat hij zich zelf kan verdedigen, maar je kan hem altijd vragen hoe zijn prijs bepaald heeft. Bekijk dan welke zaken jij zelf kan uitvoeren om de kosten te verlagen en maak, indien mogelijk, een prijsafspraak met hem voor de werkzaamheden die hij gaat verrichten.

 

Echter, prijs is niet alles. Tuurlijk kan je het ergens anders goedkoper krijgen, maar belangrijker is dat je een goed gevoel bij je boekhouder hebt. De prijs-kwaliteit verhouding levert op de lange termijn vaak meer op dan op zoek gaan naar de goedkoopste oplossing.

 

Verder geef je aan dat je ook vaak met je boekhouder mailt. Zijn dat vragen die voor hem makkelijk te beantwoorden zijn? Veel boekhouders berekenen zulke vragen ook door aan hun klanten en moet je je soms afvragen of je de vraag dan wel of niet aan je boekhouder moet stellen. Persoonlijk vind ik wel dat je liever een vraag te veel aan je boekhouder moet stellen dan 1 te weinig (de schade is dan vaker groter dan de extra kosten die het met zich meebracht). Misschien dat je ook daar een afspraak met hem over kan maken.

 

Ik kan er niet veel meer aan toevoegen dan dat ik het volledig eens met Sander ben! ;)

Link naar reactie
  • 0

Ik betaal ongeveer 100 euro per jaar :D Maak gebruik van online boekhouder, ik lever alles digitaal aan :)

 

Dan heb je een héél klein knus bedrijfje ;).

 

Nee boekhouder kost 11 euro per uur ;) Het zal rond de 150-200 zijn bedenk ik mijzelf net. Boekhouder doet heel veel hostingbedrijven etc en is hier wel bekend denk ik.

 

Rob Blok :) Erg bekend in de kleinere hosting wereld.

Link naar reactie
  • 0

Prijzen variëren heel erg van boekhouders. Wij hebben recent een onderzoek gedaan waaruit bleek dat het gemiddelde van de prijzen van boekhouders op 55€ ligt in 2011. Is overigens minder als het jaar daarvoor. Dit onderzoek is onder zo'n 2500 boekhouders gedaan die bij ons op de site staan ingeschreven. Maar het minimum kan veel lager dan dat, want we krijgen regelmatig facturen binnen van boekhouders die het voor véél minder doen. Dit zijn meestal beginnende proffesionals die hun diensten voor minder aanbieden. Ik denk zelf dat uitbesteding een goede zaak is, omdat het veel tijd bespaard. Zorg er wel voor dat je een goede deal maakt!

Freelancematch: Facilitating the right match for Freelancers and Entrepreneurs

Link naar reactie
  • 0

Alles zelf doen is verreweg het beste voor startende ondernemers. Als je kan rekenen is het met wat belastingsliteratuur toch niet zo moeilijk lijkt mij?

 

Wat mij nog beter lijkt is dergelijke "tips" ieder geval te negeren als starter. En nee, dat is niet hatelijk bedoeld, maar gewoon reeel gesteld. Met een zeer zeer lage omzet zou ik eerder aanraden om het wel een jaartje aan te zien met een boekhouder, met meerdere boekhouders te praten, en dan in te schatten wat je geleerd hebt van de boekhouder(s) en dan daarmee het wel of niet zelf te gaan proberen. Het is ook vrij afhankelijk van wat je doet en hoe de boekhouding eruit ziet of gaat zien. Krijg je te maken met een kasadministratie, dan is zelf doorgaan wel erg riskant. Het je te maken met wisselende BTW situatie, dan kan je zelf ook niet beter er mee doorgaan.

www.topboekhouder.nl

Link naar reactie
  • 0
Krijg je te maken met een kasadministratie, dan is zelf doorgaan wel erg riskant. Het je te maken met wisselende BTW situatie, dan kan je zelf ook niet beter er mee doorgaan.

 

als het vriest moet je het niet zelf doen en als het dooit ook niet, Wanneer krijgen we eens inhoudelijke reacties in plaats van reacties op ouwe topics. (het bericht waar je op reageert is al van 2008)

 

Misschien heb je wat tips voor Sebastiaan89 wiens vriendin in een winkel wil participeren?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Jan,

 

Dat valt te bezien of dat een stuk goedkoper is.

 

12* € 75 is al € 900 (exact online). Een zpp-er kan voor nog geen 1.000€ per jaar bij veel kantoren (waaronder die van mij) terecht. De uren van de boekhouder voor de controle als ook de eigen uren (die worden altijd snel vergeten als kosten, maar niet uren besteed aan je boekhouding kan je niet verkopen!!) zullen die 100€ vast wel overstijgen.

 

Groeten,

 

Sander

 

PS... ik maak vaak genoeg mee dat het eerst zelf proberen meestal later heel veel problemen met belastingdienst en daarmee veel verloren geld oplevert en dan is de vraag of het wel zo goedkoop is geweest

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Tja boekhouding zelf wel of niet doen, 'that`s the question'.

 

Even onze situatie:

We zijn een webshop met zo`n 30 verkoop facturen en zo`n 15 inkoop facturen per maand.

Verkoop facturen zijn voor 95% binnen Nederland, inkoop zo`n 25% uit Nederland, 50% uit de EU en 25% buiten de EU (vooral China en een beetje USA).

 

Omzet per maand verschilt redelijk, kan zo maar tussen de € 2000,-- en € 9000,-- liggen, afgelopen jaar was de totaal omzet € 60.000 (we zullen het er maar niet over hebben wat er van over blijft ;-) ).

 

Afgelopen jaren is het bedrijf bij 2 verschillende boekhouders geweest, mijn inziens hebben zij er een potje van gemaakt.

En dan ook beiden, we betaalden uiteindelijk zo`n € 240,-- per maand en dan nog kwamen er boetes binnen omdat ze steken hebben laten vallen.

Vooral met de ICP.

 

Okee je bent zelf er wel verantwoordelijk voor maar als een boekhouder iets niet snapt dan is een belletje zo gepleegd toch?

Heb zelf niet een financiële achtergrond maar als ik kan zien wat er fout ging dan moeten hun dat zeker kunnen.

 

Na herhaaldelijk daar over gesproken te hebben ging het nog steeds mis.

 

Wij hebben toen de keuze gemaakt om zelf met behulp van een online boekhoudprogramma de administratie voor dit jaar te gaan bijhouden en tot nu verloopt dat redelijk.

Naast de online hulp van de makers (om 23:00 op een zondagavond binnen 5 min. reactie vindt ik top) en wat hulp van een boekhoudkundige ben ik van mening dat het best te doen is.

 

Hetgeen wat we nu uitsparen aan de boekhouder kunnen we zelf heel veel verprutsen en dan kunnen we tenminste onszelf de schuld geven >;(

 

Voordeel naast het zelf de boekhouding doen vindt ik toch ook wel dat je een veel beter inzicht krijgt in de in- en uitgaven en de financiële status van je bedrijf.

 

Het kost wel redelijk wat tijd maar als ik direct het resultaat ervan zie dan vindt ik dat niet zo erg en zelfs alleen maar leuk.

 

Just my 2 cents.

 

Grt,

Berto.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Berto,

 

Een paar fouten bij je aangiftes en je besparing (een kleine 3000€) ben je dan snel kwijt aan de boetes en kosten.

 

Waarschijnlijk staat je besluit vast, maar ik had je graag overtuigd dat een betaalbare oplossing een goede, makkelijke en veel informatie verstrekkende keuze had kunnen zijn

 

Groeten en succes

 

Sander

 

PS... bijzondere hobby ;)

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.