• 0

Vaste kostendoorberekening binnen Stamrecht bv

Ik heb recent een stamrecht bv opgericht i.v.m. een te ontvangen ontslagvergoeding en een op te zetten eigen onderneming. Vervolgens heb ik netjes bij de Belastingdienst gevraagd om toestemming voor het uitkeren van de ontslagvergoeding zonder loonheffing.

Als reactie antwoordt de inspecteur dat dit inderdaad goed is, maar dat er wel standaard een vast percentage voor de BV gerekend moet worden als kostendoorberekening. Hij heeft het over 5% met een maximum van € 20.000,=; dit levert dan de eerste inkomsten voor de Stamrecht BV, waarover aan het einde van het boekjaar natuurlijk VpB moet worden betaald.

Mijn boekhouder heeft hier nog nooit van gehoord. Is er iemand die hiervan op de hoogte is en weet hoe dit zit?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nooit van gehoord.... welk bankrekeningnummer gaven ze op om die vpb op te storten?

Ik heb indertijd over het jaar waarin ik de stamrecht BV oprichtte een voorlopig aanslag vpb gehad. Hierop heb ik bezwaar gemaakt met de mededeling dat de stamrecht BV zeker in het eerste jaar geen winst zal maken. De aanslag is daarop meteen verminderd naar nihil.

 

Vreemd verhaal!

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Hoi Ignition en Stien

 

Dit is geen vreemd verhaal, maar wel een casus voor insiders sinds een aantal maanden.

 

Wat de fiscus wil zien, is dat de uitkeringen uit de BV aan de begunstigde in de pas lopen met wat een verzekeraar zou doen als zij voor Ignition en stamrechtpolis zou sluiten. Dat betekent dat in de berekening van de uitkeringen rekening gehouden moet worden met een kosten en winstopslag zoals een verzekeraar dat zou doen.

 

Je kunt dit ondervangen door een lijfrenteovereenkomst met de BV te sluiten op actuariële grondslagen. Let wel: hier komt dan geen verzekeraar aan te pas, maar de BV volgt enkel de systematiek van de verekeraars.

 

@Ignition: ik kan jou voorzien van een dergelijke overeenkomst die de fiscale toets doorstaat. PM mij desgewenst via mijn profiel. Door de oprenting van de lijfrentevoorziening zal de BV sowieso voorlopig geen winst maken.

 

Groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost,

 

Bij de berekening van de stamrechtverplichting van een relatie van mij is in het eerste jaar een kosten-en winstopslag berekend van 13% over het gestorte bedrag tot € 50.000 + 3% van het bedrag daarboven. Vervolgens is de voorziening opgerent met het U-rendement. Is mijn veronderstelling juist dat de jaren daarna geen kosten-en winstopslag berekend moet worden, maar dat kan worden volstaan met een jaarlijkse oprenting van de voorziening met het U-rendement ? Moet op dit U-rendement jaarlijks nog een kostenopslag van 0,5% in mindering worden gebracht ?

 

Alvast bedankt voor je tijd!

 

Petra

Link naar reactie
  • 0

Ik heb enkele vragen:

1. Begrijp ik het goed dat je in het eerste jaar van een stamrecht bv een fiks percentage moet rekenen voor "kosten en winst" en dat dat bedrag als omzet bijdraagt aan de fiscale winst (of minder verlies)?

2. Begrijp ik het goed dat ook in de vervolgjaren een kosten/winstpercentage als omzet gehanteerd moet worden?

Als 1 en 2 kloppen:

3. Hoe hoog moeten en mogen die percentages zijn?

4. Kan ik dat startbedrag (in het eerste jaar) niet over alle jaren verdelen?

5. Zijn de jaarlijkse kosten niet al meeegerekend bij de bepaling van het oprentepercentage?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Frenk,

 

al je vragen zijn al een keer beantwoord op HL. Loop even de FAQ stamrechten door:

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=22126

 

groet

Joost

 

 

 

Ik heb enkele vragen:

1. Begrijp ik het goed dat je in het eerste jaar van een stamrecht bv een fiks percentage moet rekenen voor "kosten en winst" en dat dat bedrag als omzet bijdraagt aan de fiscale winst (of minder verlies)?

2. Begrijp ik het goed dat ook in de vervolgjaren een kosten/winstpercentage als omzet gehanteerd moet worden?

Als 1 en 2 kloppen:

3. Hoe hoog moeten en mogen die percentages zijn?

4. Kan ik dat startbedrag (in het eerste jaar) niet over alle jaren verdelen?

5. Zijn de jaarlijkse kosten niet al meeegerekend bij de bepaling van het oprentepercentage?

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Het enige dat ik heb kunnen vinden is dat de fiscus 5% aanvangskosten normaal vindt en 0,5% jaarlijkse kosten. Maar kan in een stamrechtovereenkomst ook anders worden afgesproken? En wat als er niet over jaarlijkse kosten toerekening in de overrenkomst staat. Oftewel: zijn die 5% en 0,5% in onwrikbaar gegeven?

 

Is het handigste om het de fiscus zelf voor te leggen?

Link naar reactie
  • 0

Het komt mij voor dat bij de beantwoording van de vraag de kosten binnen de Stamrecht BV buiten beschouwing gelaten worden.

Met name de rente en de administratiekosten van de B.V. vormen een corrigerende factor op de winst.

Enkel het eerste jaar komt men hoog uit.

 

In het verleden heb ik hiertegen, met succes, verweer gevoerd. (Door te stellen dat de werkelijke kosten echt beperkt zijn indien het vermogen b.v. op een depositorekening geplaatst wordt.)

 

Hoe zijn de ervaringen bij anderen ?

 

Ik ben benieuwd.

 

Jan van Nistelrooij.

 

Link naar reactie
  • 0

Heren, ik kom hier nog even op terug.

 

mijn situatie is dat ik nu 100k in stamrecht eigen BV alsmede 100k in externe lijfrente polissen ga aanwenden als direct ingaande (overbruggings) lijfrente. Inmiddels zijn er assurantie kantoren die werken op fee basis ipv provisie.

 

Het stamrecht gaat uitkeren vanuit de BV en hier moet je dus 5% kostenopslag rekenen ofwel € 5.000,--

Het lijfrente kapitaal gaat via de verzekeraar waarvoor de tussenpersoon eenmalig 795€ in rekening brengt

 

Het lijkt mij dat je hier kunt stellen dat de fiscus met zijn 5% bezig is op woekerpolis achtige manier, immers bij een stamrecht van € 400.000 zou de oplag fiscaal gezien € 20.000 bedragen en bij een tussenpersoon 795,--

 

Uiteraard begrijp ik dat de verzekeraar ook nog wat verborgen kosten uit de pot haalt, maar de afsluitprovisie is toch wel het leeuwendeel. Andere vraag die hierbij opkomt is, vormt de terug ontvangen provisie belastbaar inkomen ?

Link naar reactie
  • 0

Een wat late reactie maar ik heb hier toevallig net (maart 2010) mee te maken gehad voor mijn eigen stamrecht BV. De inspecteur in Amsterdam bevestigt de regel €5.000 vast + 3% (=13% over €50.000 + 3% over de rest.

 

En de afsluitprovisie: ik denk niet dat in alle gevallen de afsluitprovisie het merendeel van de kosten is. Komt bijv. alle rendement dat de verzekeraar maakt bij de klant terecht? Bij je eigen BV in elk geval wel. Etc.

 

Heren, ik kom hier nog even op terug.

 

mijn situatie is dat ik nu 100k in stamrecht eigen BV alsmede 100k in externe lijfrente polissen ga aanwenden als direct ingaande (overbruggings) lijfrente. Inmiddels zijn er assurantie kantoren die werken op fee basis ipv provisie.

 

Het stamrecht gaat uitkeren vanuit de BV en hier moet je dus 5% kostenopslag rekenen ofwel € 5.000,--

Het lijfrente kapitaal gaat via de verzekeraar waarvoor de tussenpersoon eenmalig 795€ in rekening brengt

 

Het lijkt mij dat je hier kunt stellen dat de fiscus met zijn 5% bezig is op woekerpolis achtige manier, immers bij een stamrecht van € 400.000 zou de oplag fiscaal gezien € 20.000 bedragen en bij een tussenpersoon 795,--

 

Uiteraard begrijp ik dat de verzekeraar ook nog wat verborgen kosten uit de pot haalt, maar de afsluitprovisie is toch wel het leeuwendeel. Andere vraag die hierbij opkomt is, vormt de terug ontvangen provisie belastbaar inkomen ?

Timmo Henseler

http://www.vbidga.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Bedankt voor je snelle reactie. Wat is dan een 'zuiver' Stamrecht BV? Ik heb een werk BV eronder hangen waar ik tot 2 jaar geleden BTW facturen stuurde voor een management fee, ik heb BTW teruggevoorderdt voor een telefoon rekening, en af en toe kantoor artikelen. Voor het overige is de BV alleen voor het beheeren en beleggen mbt de Stamrecht. Kan ik ook in deze omstandigheden de BTW vergeten?

 

Groetjes,Mike.

 

Link naar reactie
  • 0

Joost,

 

Bedankt voor je antwoord. Voor de duidelijkheid, mijn vraag heeft betrekking op stamrechtkosten ook berekend in de tijd dat een management fee gefactureered werd. Dat was echter een factuur naar een dochter/werk BV waarvan de Stamrecht BV de moeder is, voor het uitvoeren van management taken.

 

Groetjes,Mike.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 176 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.