• 0

Misbruik CV door intermediair

Beste,

 

Ik heb een vraag welke ik wil voorstellen wat gangbaar is;

 

Ik ben werkzaam als freelancer in de ict sector, en reageer dus nog wel eens op een opdracht welke wordt aangeboden door een tussenpersoon.

 

Laatst kreeg ik van een bepaalde tussenpersoon een lijst met freelancers welke beschikbaar zouden zijn met daarin, naam, uurtarief, woonplaats en een link naar een cv.

Hier stond ik tot mijn verbazing ook in vermeld, dit terwijl ik niet beschikbaar was, en geen toestemming heb gegeven voor publicatie, sterker nog ik heb ze nog nooit gesproken. (buiten eens gereageerd op een opdracht maar ook daar heb ik nooit iets van vernomen)

 

Bovendien was mijn cv aangepast aan hun wensen en er informatie uitgehaalt, het cv is te lezen voor iedereen die de nieuwsbrief ontvangt (hoeveel dat zijn weet ik niet) en gewoon op de site geplaatst.

 

Ik vindt dit niet normaal en een sterk staaltje van cv hunting. In hoeverre heb ik hierin gelijk, en kan ik hier eventueel een vervolg aan verbinden?

 

Ik heb al contact gehad met het bedrijf, en ze verteld dat ik hier geen toestemming voor heb gegeven, er werdt wat makkelijk gereageerd, alsof ik zo moeilijk doe. Na wat aandringen zouden ze wel mijn cv verwijderen van hun site.

 

Ik hoor graag wat jullie mening is over deze zaak.

 

Grt martijn

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dit is op zijn minst niet erg netjes.

 

De vraag is in hoeverre het voor derden kenbaar is dat het om jouw persoon gaat. Wanneer enkel het cv is gebruikt als voorbeeld en geen persoonsgegevens zijn vermeld dan valt hiertegen weinig meer te ondernemen.

 

Zijn de persoonsgegevens zonder toestemming gebruikt dan wordt het een ander verhaal. Daarvoor is allereerst bepalend onder welke voorwaarden/omstandigheden heeft men de beschikking over het cv gekregen en wat is er bedongen bij het gebruik van de gegevens.

 

Het is in ieder geval interessant om te onderzoeken of het bureau de verwerking van persoonsgegevens heeft gemeld bij het College bescherming persoonsgegevens. Dit wordt door intermediairs nogal eens vergeten. Wanneer het bureau dan ook nog eens deze gegevens zonder toestemming openbaar maakt dan zou dat in ieder geval een klacht rechtvaardigen en een bestuurlijke boete voor het desbetreffende bedrijf kunnen opleveren.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Hallo Edward,

 

Bedankt voor je reactie,

Wat betreft mijn cv, deze is in de mail direct gelinkt aan mijn naam, mijn cv hebben ze helemaal overgenomen, alleen mijn bedrijfsgegevens (bedrijfsnaam, logo, email) zijn verwijderd, maar mijn naam, woonplaats, geboortedatum staan er nog wel in.

Mijn logo hebben ze trouwens ook nog vervangen door hun eigen logo!

 

Alle werkervaring staat er ook gewoon in, soms met klantnaam en gegevens over de projecten die ik heb gedaan. Kortom lijkt me vertrouwelijke informatie.

 

Ze hebben het cv verkregen van mij, waarbij ik op een openstaande opdracht gereageerde, uiteraard van mijn kant met de intentie alleen op deze opdracht te reageren, met het vertrouwen dat daar vertrouwelijk mee wordt omgegaan, en niet op een of andere mailing te komen met hebben en houwen.

 

Hierover is ook nooit communicatie geweest met mij, ook de opdracht waar ik op gereageerd heb heb ik nooit wat van vernomen.

 

Kortom bij mij komt dit over als een cv verzamel bedrijf, die cv's rondmailt zonder toestemming van de eigenaar.

 

Indien ik hiermee verder ga, is het traject dan het indienen van een klacht bij CBP of zijn daar andere procedures voor?

 

Grt martijn

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Edward,

 

Bedankt voor je reactie,

Wat betreft mijn cv, deze is in de mail direct gelinkt aan mijn naam, mijn cv hebben ze helemaal overgenomen, alleen mijn bedrijfsgegevens (bedrijfsnaam, logo, email) zijn verwijderd, maar mijn naam, woonplaats, geboortedatum staan er nog wel in.

Mijn logo hebben ze trouwens ook nog vervangen door hun eigen logo!

Dit is niet ongebruikelijk, maar voor het gebruik van het cv voor deze doeleinden dient wel toestemming te zijn verleend. Zo niet dan handelen ze dus feitelijk onrechtmatig. Er is in beginsel niet veel meer mogelijk dan een sommatie dat het onrechtmatig gebruik wordt gestaakt.

 

Ze hebben het cv verkregen van mij, waarbij ik op een openstaande opdracht gereageerde, uiteraard van mijn kant met de intentie alleen op deze opdracht te reageren, met het vertrouwen dat daar vertrouwelijk mee wordt omgegaan, en niet op een of andere mailing te komen met hebben en houwen.

Heb je bij het invullen van het profiel ook iets van voorwaarden gezien waarin het gebruik van het cv wordt bedongen? Zo niet dan handelt het bedrijf zonder meer onrechtmatig.

 

 

Indien ik hiermee verder ga, is het traject dan het indienen van een klacht bij CBP of zijn daar andere procedures voor?

Op www.cbpweb.nl vindt je de mogelijkheden om te ageren tegen dit soort inbreuken. Maar verwacht hier ook weer geen wonderen van. Het is echter wel goed dat dit soort misstanden aan de kaak worden gesteld.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 230 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.