• 0

Faalt de overheid?

In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Faalt de overheid in het stimuleren van ondernemers?

De overheid slaagt er niet in ondernemers te stimuleren. Verloren zaak of is er meer uit te halen? Een discussie tijdens het Nationaal Debat Ondernemerschap.

 

Overheid kan ondernemer niet stimuleren.

Veel ondernemers zijn het volledig eens met deze stelling tijdens het Nationaal Debat Ondernemerschap. De overheid natuurlijk niet en volgens Hans de Boer kan de overheid er veel meer uithalen.

 

Lees verder het bericht in Zibb.nl >>>

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik denk persoonlijk dat de overheid wel wat kan doen om het ondernemerschap makkelijker of aangenamer te maken. Dit artikel gaat vooral over wet- en regelgeving en op dat terrein valt er nog een hoop te verbeteren. Grappig dat iedereen boos is over de afschaffing van de vestigingswet (een idee van Jorritsma). Dit is een tyoisch voorbeeld van een actie van de overheid zonder vooraf goed na te gaan waarom die wet er ooit was en wat het verwachte effect is bij organisaties die weten wat die wet inhoudt. Kamers van Koophandel - die dagelijks met die vestigingswet te maken hebben - hebben maanden bij EZ geroepen dat het waanzin is om die wet af te schaffen, want dat het op middellange termijn zal leiden tot meer faillissementen. Maar ja, Jorristma was niet geïnteresseerd in lange termijn effecten. Ze wilde kort en krachtig scoren. En dat doe je zo wel. Het aantal starters neemt even erg toe want je hebt geen diploma's meer nodig om een winkel op te zetten), maar ja dat een paar jaar later het aantal faillissementen ook toeneemt, zal mevrouw Jorritsma een worst wezen. Dan is ze immers al lang weer burgemeester van een godvergeten dorp in het Noorden des Lands. Dat is volgens mij 1 van de knelpunten bij het falen van de overheid in het stimuleren van ondernemerschap.

1. bij de overheid zitten vooral mensen die zelf niets weten van ondernemen en alle eigenschappen bevatten die rechtstreeks indruisen tegen ondernemerschap (durf, risico's nemen, zelfkennis, incasseren van tegenvallers....)

2. de echte beslissers bij de overheid (de minister bijvoorbeeld) zitten er kort en kunnen in 4 jaar tijd meestal maar een klein deel van hun ambities waarmaken. Kijk naar Hans Wijers. Die had mooie plannen en kon in 4 jaar tijd slechts een deel daarvan realiseren. Toen hij wegging, werden meteen ook zijn ambities op de achtergrond geschoven, want stel je voor dat een nieuwe minister zou voortbouwen op dingen van zijn voorganger. Nee, hij of zij gaat gewoon opnieuw het wiel uitvinden.

Je reis naar de toekomst wordt een succes als je alleen die dingen uit het verleden meeneemt die je positieve energie geven. Michael Lewis, 2000.

Link naar reactie
  • 0

Ondernemersklimaat lijkt mij gezien de lange termijn effecten ook niet iets van de politiek. Het duurt soieso 3 jaar voordat je snapt wat er speelt. Ik ben geen bureaucraat, maar in dit geval lijkt het mij een taak van de ambtenaren op EZ om een lange termijn strategie te ontwikkelen en te bewaken. Diepgaande inzichten in de structuur van de markt en kennis over de beïnvloedbaarheid van de processen zijn daarvoor een eerste vereiste. Als de ambtenaren een heldere visie hebben, kunnen ze die "verkopen" aan hun nieuwe minister.

 

Dan vraag ik mij toch af, hoeveel ambtenaren houden zich bezig met zo'n belangrijk thema als ondernemersklimaat? Hoeveel verstand van zaken hebben ze? Hoe lang zitten ze er al? En hoe vaak komen ze bij hun "klanten" de ondernemers?

 

Hmmm. Ik denk dat het thema een beetje verwaarloosd is.

 

Jammer,

Nils

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 223 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.