• 0

eenmanszaak stoppen

Hoi,

 

Ik heb een eenmanszaak en die wil ik graag stoppen.

Mijn vraag is hoe dat precies in ze werk gaat.

 

En ik heb een verlopige aanslag

belasting voor 2008, daar had ik de keuze om deze in een keer te betalen of per maand. Ik betaal deze vanaf heden per maand. Als ik mijn eenmanszaak stop moet ik dan wel nog de belasting van dit jaar ( per maand ) blijven betalen om deze aan het einde van het jaar terug te krijgen of stopt dit ook bij het beeindigen van mijn eenmanszaak ?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 1

Voorlopige aanslag omzetbelasting???

 

Ik neem aan dat je bedoeld voorlopige aanslag inkomstenbelasting.

 

De voorlopige aanslag inkomstenbelasting is gebaseerd op een schatting van je inkomsten in 2008. Als je van mening bent dat deze schatting te hoog is, omdat je dit jaar stopt met je eenmanszaak, kun je bezwaar maken en verzoeken om een lagere voorlopige aanslag.

 

Zitten er in je eenmanszaak geen stille en fiscale reserves? Zo ja, dan kan de aanslag dit jaar wel eens fors hoger gaan uitvallen. Bij staking is het altijd raadzaam een fiscaal deskundige te raadplegen.

 

Succes,

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

Dag Codor

 

Het stopzetten van een eenmanszaak is op zich geen ingewikkelde materie:

Uitschrijven bij de KvK, zorgen dat alle schuldeisers en belastingen betaald zijn en alles wat overblijft gaat naar privé.

 

Maar: zoals Odeon al aangaf: je hebt wel van doen met de fiscale afrekening.

 

Het kan zijn dat je activa (auto, pand, inventaris) op de balans hebt staan die in werkelijkheid meer waard zijn dan de waarde op de balans. Dat verschil zijn stille reserves en ook daarover moet afgerekend worden.

 

Voorts is er vaak nog de FOR (Fiscale oude dagsreserve). Als je staakt, dan valt die vrij en moet je daarover ook belasting betalen, tenzij je dat bedrag af kunt storten bij een verzekeraar als lijfrente.

 

Dit zijn echter wat kort door de bocht opmerkingen. Raadpleeg inderdaad een fiscaal kundige om je te begeleiden. Naast afrekenen zijn er soms fiscaal verrassend voordelige oplossingen.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste collega ondernemers,

 

Kan je bij het beeindigen van een eenmanszaak ook de stakingswinst in een stamrecht BV onderbrengen?

Kan je de stakingswinst ook direct uit laten keren in de vorm van een lijfrente? Ik heb gelezen dat de vrijstelling voor een jonge ondernemer ( 38) slechts 100.000 euro is :-\?

mag je het geld wat vrij komt bij het beeindigen van de onderneming gaan investeren in het buitenland?

 

Bij beeindiging van de onderneming is de winkel ongeveer 500.000 euro waard :).

Mag ik stellen dat ik hier 50% van over ga houden na gewoon af te rekenen met de fiscus of zijn er manieren om meer over te houden :(?

 

Het liefst zou ik een gedeelte gaan investeren en een gedeelte maandelijks laten uitkeren in de vorm van inkomen.

 

Wie kan mij een klein tipje geven?

 

Het enige plezierige aan je eigen fouten, is dat je er soms anderen gelukkig mee maakt..

Link naar reactie
  • 0

Kan je bij het beeindigen van een eenmanszaak ook de stakingswinst in een stamrecht BV onderbrengen?

Ja dat kan, je vraagt de koper om de koopsom in jouw op te richten Stamrecht BV stort.

 

Kan je de stakingswinst ook direct uit laten keren in de vorm van een lijfrente? Ik heb gelezen dat de vrijstelling voor een jonge ondernemer ( 38) slechts 100.000 euro is :-\?

De stakingswinst kun je inderdaad ook storten in een lijfrente. De vrijstelling is ruim 100.000 euro, verminderd met de al aanwezige voorzieningen(!) Per lijfrente kun je zelf kiezen hoe de uitkering plaats vindt. Deze is uiteraard wel belast.

 

mag je het geld wat vrij komt bij het beeindigen van de onderneming gaan investeren in het buitenland?

Ja dat kan ook via een Stamrecht BV. Deze kun je namelijk actief beheren, zodat je ook nog wat anders met je geld kan doen dan uit laten keren.

 

http://www.analyzethat.nl -> Reporting, Data Integratie, Geavanceerde analytics, Data en Process mining

Link naar reactie
  • 0

 

Beste Nimda,

 

Bedankt voor je reactie. Ik zou er dus vanuit kunnen gaan dat ik nagenoeg alle opbrengsten die over blijven na het inlossen van mijn verplichting van 15.000 krediet in een stamrecht BV kan onderbrengen. Weet jij waar ik informatie kan vinden wat ik allemaal in een stamrecht bv kan doen? Mag ik aandelen kopen op de beurs of participeren in een bedrijf?

Mag ik ook maandelijks een bepaalde uitkering gaan genieten vanuit deze BV?

 

groeten,

Bule

Het enige plezierige aan je eigen fouten, is dat je er soms anderen gelukkig mee maakt..

Link naar reactie
  • 0

 

Beste Nimda,

 

Bedankt voor je reactie. Ik zou er dus vanuit kunnen gaan dat ik nagenoeg alle opbrengsten die over blijven na het inlossen van mijn verplichting van 15.000 krediet in een stamrecht BV kan onderbrengen. Weet jij waar ik informatie kan vinden wat ik allemaal in een stamrecht bv kan doen? Mag ik aandelen kopen op de beurs of participeren in een bedrijf?

Mag ik ook maandelijks een bepaalde uitkering gaan genieten vanuit deze BV?

 

groeten,

Bule

Periodieke uitkeringen en minimale looptijd

Het kapitaal dat is ondergebracht in een stamrecht BV kan op ieder willekeurig moment (deels) worden uitgekeerd. Wanneer de houder van een stamrecht BV geld nodig heeft om bijvoorbeeld zichzelf te voorzien in het levensonderhoud, kan dat aangewend worden vanuit de stamrecht BV. Op dat moment kan gestart worden met periodieke (vaak maandelijkse) uitkeringen. Mochten de uitkeringen niet meer nodig zijn, omdat er weer (genoeg) ander inkomen gegenereerd wordt, dan kunnen uitkeringen stopgezet worden en uitgesteld worden naar een nader te bepalen moment. De houder van een stamrecht BV dient loonheffing in te houden op de periodieke uitkeringen. Als de BV winst maakt, dient vennootschapsbelasting betaald te worden.

 

Bij een stamrecht BV moet voldaan worden aan de 1% sterftekans. Dit houdt in dat er voor de periodieke uitkeringen een minimale looptijd aangehouden moet worden, namelijk zodanig dat de sterftekans minimaal 1% is. De sterftekans hangt af van de leeftijd en het geslacht. Jongere mensen hebben een langere looptijd en een kortere uitkeringsduur dan oudere mensen.

 

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Stamrecht_BV :)

Link naar reactie
  • 0

 

Beste Nimda,

 

Bedankt voor je reactie. Ik zou er dus vanuit kunnen gaan dat ik nagenoeg alle opbrengsten die over blijven na het inlossen van mijn verplichting van 15.000 krediet in een stamrecht BV kan onderbrengen. Weet jij waar ik informatie kan vinden wat ik allemaal in een stamrecht bv kan doen? Mag ik aandelen kopen op de beurs of participeren in een bedrijf?

Mag ik ook maandelijks een bepaalde uitkering gaan genieten vanuit deze BV?

 

groeten,

Bule

 

Er zijn ook ontzettend veel bedrijven die jou graag een advies geven bij de oprichting van een Stamrecht BV. Vaak kun je hier wel een gratis intake krijgen, dan ben je al een heel eind.

 

http://www.analyzethat.nl -> Reporting, Data Integratie, Geavanceerde analytics, Data en Process mining

Link naar reactie
  • 0

Er zijn ook ontzettend veel bedrijven die jou graag een advies geven bij de oprichting van een Stamrecht BV. Vaak kun je hier wel een gratis intake krijgen, dan ben je al een heel eind.

 

Hoi Bule,

 

Ik werk voor zo'n bedrijf en moet je teleurstellen:

 

Ik wil graag een correctie maken op eerdere berichten (sorry, Nimda, maar een BV is niet aan de orde).

 

Stakingswinst kun je alleen in een BV omzetten naar een lijfrente als de BV de oude onderneming voortzet. Alleen dan kan de stakingswinst omgezet worden in een lijfrente bij de BV die de onderneming voortzet (dit noemen we ruisend inbrengen).

 

Een stamrecht BV kennen we alleen voor ontslagvergoedingen en inbreng van de onderneming in de BV die de onderneming voortzet en dus niet voor stakingswinst zonder voortzetting van de onderneming.

 

Wel kun je een stakingslijfrente in polisvorm afsluiten bij een verzekeraar.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Bedankt voor je reactie. Mag ik mijn stakingswinst ook binnen drie jaar in een nieuwe eenmanszaak houden/ herinvesteren en bijvoorbeeld hier een pand en aandelen van kopen? Zo hou ik inkomsten en is voldoet mijn stakingswinst aan de HIR??

 

Ik kom vaak zo veel verschillende adviezen tegen van adviseurs bij mijn eigen klanten dat ik eingelijk een beetje huiverig ben geworden om direct met een partij in zee te gaan. Is het wijsheid twee uit te nodigen voor ieder een appart voorstel en ze vervolgens samen een paar uurtjes te laten kibbelen? Misschien is het resultaat dan erg verassend?

 

groeten,

 

Bule

Het enige plezierige aan je eigen fouten, is dat je er soms anderen gelukkig mee maakt..

Link naar reactie
  • 1

Hoi Bule

 

Ja, daartoe kennen we sinds 2008 een nieuwe regeling voor het doorschuiven van ondernemingen. Let wel: de nieuwe onderneming moet ook een onderneming op zich zijn. Je kunt dus niet een actieve onderneming staken, de stakingswinst op grond van art. 3.64 in reserve plaatsen en dan een pand aankopen zonder het drijven van een feitelijke onderneming daaruit.

 

Overigens is de grens dan 12 maanden.

 

Zie de tekst:

 

Bij het staken van een onderneming wordt op verzoek van de belastingplichtige bij de aangifte de met of bij de staking behaalde winst die is toe te rekenen aan bedrijfsmiddelen en aan herinvesteringsreserves, afzonderlijk bepaald en behandeld als te conserveren inkomen, voorzover aannemelijk wordt gemaakt dat die afzonderlijk bepaalde winst in het jaar van staking, dan wel binnen een periode van 12 maanden na staking, zal worden geherinvesteerd in een onderneming waaruit de belastingplichtige winst geniet.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een camping en wil die verkopen. Als ik nou een deel van de stakingswinst gebruik om (een) recreatiebungalow(s) te kopen en die te verhuren, wordt dat dan door de belastingdienst geaccepteerd? Ik drijf dan geen onderneming vanuit de panden maar wel met de panden.

 

Het gaat niet om de vraag wat je gaat doen met de nieuwe bedrijfsmiddelen, maar om de vraag of je nog wel ondernemer bent met je nieuwe activiteiten. Doorgaans is daar bij de enkele verhuur van recreatiebungalows geen sprake van (box 3 bezit, of soms resultaat uit overige werkzaamheden). Kans lijkt me dus kleine dat je op deze wijze de stakingswinst onbelast kunt laten,

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.